هشدار دمشق به اشغالگران!

اعتراض‌های سوریه به ادامه اشغال این کشور توسط نظامیان ترکیه و آمریکا و مطرح شدن دوباره بازگشت این کشور به اتحادیه عرب نشان می‌دهد که دمشق در حال بازیابی جایگاه خود در منطقه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از آغاز بحران تروریستی در شامات آنچه جامعه بین‌الملل به چشم دید، خروج کشورهای عربی و سپس تعطیلی برخی نمایندگی‌های دیپلماتیک در دمشق بود. در این میان اتحادیه عرب با به رسمیت شناختن تروریست‌های ارتش آزاد اولین قدم را در قطع روابط و مناسبات دیپلماتیک با دولت قانونی دمشق برداشت. با گذشت زمان و ثبت پیروزی‌های مکرر از سوی ارتش سوریه و نیروهای مردمی در این کشور، نه تنها مواضع کشورهای عربی با تغییر همراه نشد بلکه میزان دشمنی و نقش‎آفرینی در جنگ شامات افزایش یافت.

عقبگرد دیپلماتیک

حالا پس از شکست داعش و القاعده و همچنین آزادسازی مناطق مختلف سوریه که تحت سیطره ارتش آزاد بود، آنچه در میان سیاست خارجی و اتخاذ مواضع در قبال دمشق محسوس است، ناامیدی کامل اتحادیه عرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از تغییر ساختار سیاسی و حاکمیتی در سوریه است. این ادعا در حالی باعث توجه برخی رسانه‌های عربی و بین‌المللی شده که علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه عرب، برخی از کشورهای اروپایی نیز اقدام به بازگشایی مجدد اماکن دیپلماتیک خود در سوریه کرده و در صدد بازسازی مناسبات با حکومت بشار اسد هستند.

در این میان روز گذشته (پنجشنبه) دبیرکل اتحادیه عرب در گفتگویی تلویزیونی با بیان این مطلب که سه کشور مایل به بازگشت سوریه به این اتحادیه هستند اذعان داشت که در صورت اجماع کشورهای عربی بر سر پیش‌نویس این طرح، سوریه ممکن است در اجلاس آینده به اتحادیه عرب بازگردد.

در همین راستا خبرگزاری سانا (رسانه رسمی کشور سوریه) با انتشار گزارشی در رابطه با اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب نوشت که احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه کشورهای عربی اعلام کرد: «آنچه در سوریه رخ داد، اتفاق بزرگی بود و خشم بسیاری از اعراب را برانگیخت، زیرا علاوه بر آواره شدن میلیون‌ها نفر و اهانت به زنان سوری، نیم میلیون سوری جان خود را از دست دادند».

به نوشته سانا ابوالغیط درباره موضع تعدادی از کشورها در خصوص بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب گفت: «برخی از کشورهای عربی به شکل آرام در حال گشایش روابط خود با سوریه هستند، اما من درخواست رسمی و غیررسمی درباره آغاز بازگشت دمشق مشاهده نکرده‌ام». بر اساس گزارش منتشر شده در سانا دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به اینکه الجزایر، عراق و اردن تمایل به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دارند تصریح کرد که واکنش سوریه را از دور رصد می‌کنیم و معتقدیم که ممکن است از این بازگشت استقبال کند.

انتشار اخبار گوناگون در خصوص اظهارات مقامات اتحادیه عرب مبنی بر بازگشت سوریه به این نهاد عربی درشرایطی در رسانه‌های مختلف عربی و غربی به چشم میخورد که سوریه باز هم از حضور اشغالگرانی چون آمریکا و ترکیه ابراز خشم و ناراحتی کرد. در همین رابطه نماینده دمشق در سازمان ملل متحد برای چندمین بار متوالی خواستار خروج فوری نظامیان کشورهای مذکور از خاک این کشور شد. این در حالی است که نماینده دائم سوریه در سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه) خواستار پایان یافتن حضور غیرقانونی آمریکا و ترکیه در خاک این کشور شد.

بر همین اساس خبرگزاری دولتی سوریه درگزارشی تفصیلی با اشاره به اظهارات نماینده سوریه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک نوشت: «بسام صباغ، نماینده دائم دولت دمشق در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت خاطرنشان کرد که برگزاری نشست‌های ششمین دور کمیته قانون اساسی در هفته گذشته بیانگر مشارکت جدی نمایندگان دولت سوریه، روحیه همکاری و مثبت اندیشی اعضاء و تمایل آنها به مطرح کردن اصول قانون اساسی است». صباغ ضمن ابراز تأسف سوریه نسبت به مانع‌تراشی برخی کشورهای غربی در مسیر تصویب پیش‌نویس بیانیه مطرح شده توسط روسیه برای محکومیت حمله تروریستی اخیر (انفجار اتوبوس وابسته به ارتش در مرکز دمشق) تصریح کرد که این شیوه و عملکرد غرب منعکس کننده معیارهای دوگانه و مواضع خصمانه این کشورها است.

بر اساس گزارش منتشر شده در سانا نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه کشورش همزمان با تلاش‌های سیاسی خود، به تلاش برای آزادسازی اراضی اشغال شده خود و مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد تاکید کرد: «این حملات و اقدامات تروریستی، سوریه را از ادامه تلاش و فعالیت برای بازگرداندن امنیت و ثبات و نجات شهروندان سوری از تمامی گروه‌های تروریستی باز نخواهد داشت».

علاوه بر این صباغ با اشاره به حضور اشغالگرانه آنکارا در خاک سوریه و اخلال در انجام ماموریت نیروهای سوری که توسط نظامیان ترک صورت میگرد تصریح کرد که پس از سپری شدن بیش از سه ماه و نیم از تصویب قطعنامه ۲۵۸۵ شورای امنیت، نیروهای ترکیه و تجهیزات آن همواره  مانع ورود کمک‌های بشردوستانه از داخل سوریه می‌شوند.

اعتراض به مداخله

پس از حضور غیرقانونی و نقض تمامیت ارضی سوریه از سوی ارتش آمریکا و ترکیه، بارها دمشق با شیوه‌های گوناگون خشم و خروج بی‌قید و شرط آنها را اعلام کرده است. این در حالی است که پس از سالها نبرد و هزینه در شامات دمشق به صورت مکرر آنهم به شکل علنی، خواستار پایان یافتن حضور غیرقانونی نیروهای آمریکا و ترکیه در اراضی خود و توقف اقدامات خصمانه و غارت منابع اقتصادی و ثروت‌ها در این کشور است. با وجود تاکید نماینده سوریه در سازمان ملل و طرح درخواست دولت قانونی دمشق در رابطه با خروج ترکیه و آمریکا، روز گذشته (پنجشنبه) رئیس‌جمهور سوریه در آکادمی عالی نظامی در دمشق اعلام کرد که شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان، جنگ‌ها و شکست‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

در همین راستا بشار اسد اظهار داشت: «امروز در محیطی متلاطم و ناآرام قرار داریم و برای مواجهه با طوفان‌ها، امواج شدید و شرایط فعلی، باید از اصول ناوبری آگاهی داشته باشیم. وقتی از اقیانوس متلاطم صحبت می‌کنم، درباره جنگ سوریه یا وضعیت اضطراری صحبت نمی‌کنم».

به گزارش روسیاالیوم بشار اسد با بیان اینکه آمریکا یک تریلیون دلار در عراق هزینه کرده، تاکید کرد: «واشنگتن چند تریلیون دلار نیز در افغانستان هزینه کرد؛ پس این همه پول کجا رفت؟ آیا به ملت عراق یا به ملت افغانستان داده شد؟ خیر، آمریکا این دلارها را خرج شرکت‌های آمریکایی برای ارسال اسلحه و ارسال انواع و اقسام تجهیزات کرد».

اسد با اشاره به ماهیت و نیت اصلی جنگ طلبی هسته‌های قدرت در آمریکا خاطرنشان کرد که طبق تفکرات آمریکا، جنگ یعنی دلار و این دلار در راستای خدمت به منافع شرکت‌های آمریکایی به کار گرفته می‌شود. از این رو ما باید منتظر باشیم پس از شکست آمریکا در افغانستان و عراق و سومالی در سال ۱۹۹۴ و شکست در ویتنام، شاهد جنگ‌ها و شکست‌های بیشتر این کشور باشیم و چرخه بر همین روال بچرخد.

در آخر باید متذکر شد که از آغاز بحران شامات تاکنون قریب به یک دهه میگذرد و آنچه در عمل باقی ماند دولت قانونی و خواست فراگیر ملت سوریه بود. همه گروه‌های مسلح و تکفیری یکی پس از دیگری شکست خورده و سناریوی مثلث عبری - عربی - غربی با شکست روبه شد. اشغالگران آمریکایی و تُرک‌ها نیز اگر از درس‌های ۱۰ سال گذشته عبرت بگیرند، مطمئنا برنامه خروج از سوریه را در دستور کار نیروهای مسلح خود قرار میدهند و مدیریت شامات را به عهده ملت و دولت قانونی آن میگذارند. در غیر این صورت باید در انتظار سرگذشتی مشابه گروه‌های مسلح و تروریستی برای نظامیان واشنگتن و آنکارا باشیم.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 32901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =