نیازمند بازنگری در نظام حکمرانی آب هستیم

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: وقتی ما کمبود بارش داریم، نظام آب کشور دچار تعارض می‌شود. خدمت وزیر نیرو هم جلسه داشتیم و اعلام کردم که بازنگری و به‌روزرسانی نظام حکمرانی آب برای کشور جدی است و با توجه به شرایط امروز باید این مسئله بازنگری شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سردار کاظم جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در مراسم افتتاح مرکز پایش و هشدار مخاطرات منابع طبیعی، پدیده فرسایش خاک در کشور بیان کرد: در دنیا دو دسته تهدید انسان ساخت و طبیعی وجود دارد.

وی افزود: تغییر اقلیم جزء پنج تهدید اول دنیا به حساب می‌آید. تهدیدات دیگر شامل تهدید زیستی از جنس انسان، دام و غذا است.

به گفته جلالی برخی اقدامات به دلیل قانونی و غیر قانونی زمینه تخریب محیط زیست را فراهم می‌کند. مثلا قاچاق چوب منجر به تخریب محیط زیست می‌شود اما گاهی برنامه‌های توسعه هم زمینه تخریب را فراهم می‌کند که در دسته زمینه قانونی تخریب محیط زیست قرار می‌گیرد.

وی افزود: محیط زیست میراث بشری است و حفظ آن برای تمام مردم جهان ارزشمند است. تغییرات اقلیمی جزء بحث‌های طبیعی است که روی محیط زیست اثر دارد. مدتی است این دسته از تهدیدات در دنیا  دنبال شده است و این پیگیری‌ها تداوم دارد.

جنگ اقلیمی علیه ایران

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اقدامات انسان ساخت در حوزه تغییر اقلیم عنوان کرد: اقدامات انسان ساخت در حوزه تغییر اقلیم بحثی جدی است. البته اثبات و یا رد آن نیازمند زیرساخت‌ها و تجهیزات است. در مراکز علمی از آن به عنوان جنگ اقلیمی نام می‌برند. پنج تا ۶ کشور ابزار تغییر اقلیمی به صورت عامدانه را در اختیار دارند. برخی می‌گویند از این ابزارها بر علیه ایران استفاده می‌شود. خوب است سیستم علمی این مسئله بررسی کند.

وی اضافه کرد: اثر تغییر اقلیمی به خصوص در کشور ما از بمب هسته‌ای هم تهدید بالاتری دارد. کم آبی و تغییر بارش در حوزه محیط زیست اثر گذار است و منجر به تغییر محیط و سکونتگاه‌ها می‌شود. روستاها را جابجا می‌کند و شغل تغییر می‌کند. امنیت غذایی و کشت وکار به هم می‌خورد و خیلی از کشورها ناگزیر می‌شوند اقلامی که قبلا خودشان تولید می‌کردند را وارد کنند.

وی تاکید کرد: کمبود آب می‌تواند مشکلات امنیتی داخلی ایجاد کند. جنگ‌ها و تعارضات داخلی بر سر منابع آب می‌تواند اثر جدی داشته باشد.

جلالی تاکید کرد: مسئله تغییر اقلیم اعم از اینکه انسان ساخت باشد یا ناشی از عوامل طبیعی باشد، مسئله بسیار مهمی است. البته بخش عمده تغییر اقلیم، منشا طبیعی دارد.

وی گفت: وقتی ما کمبود بارش داریم، نظام آب کشور دچار تعارض می‌شود. خدمت وزیر نیرو هم وقتی جلسه داشتیم، اعلام کردم که بازنگری و به روز رسانی نظام حکمرانی آب برای کشور مسئله‌ای جدی است با توجه به شرایط امروز باید بازنگری شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: یک موقع فراوانی آب داریم اما گاهی کمبود بارش است. رژیم توزیع و مصرف آب، ساز و کارهای آن، موضوع حق‌آبه و نظام‌های حاکمیتی را باید متناسب با شرایط مجددا به‌روزرسانی کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا برخی ائمه جمعه اعتراضات استانی درباره آب داشتند و آقا گفتند آب یک موضوع ملی است. باید حکومت در این رابطه تصمیم بگیرد. به نظر من مسئله آب یک موضوع اساسی است. در حال تنظیم الزامات پدافند غیر عامل در حوزه حکممرانی و به روز شدن آب هستیم.

جلالی افزود: با توجه به اینکه آب عنصر اصلی محیط زیست است و حتما خاک و نباتات هم موثر از آن است و این سه مولفه اساسی هستند، میزان اثراشان زندگی بشر را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

وی بیان کرد: در موضوع تغییر اقلیم باید اهمیت مسئله دیده شود و به مدیریت و کنترل آن توجه شود.

جلالی با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست ۶ عنصر در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: در این ۶ بخش مسئله انسان و دام در اولویت بوده است. در ایران هم برای مدیریت این مسئله ساز و کارهای خوبی پیش‌بینی شده است که البته کفایت لازم را ندارد اما در این حوزه برنامه جدی داریم.

تدوین سند راهبردی حفظ تنوع ژنتیکی کشور

وی افزود: با همکاری مرکز ژنتیک درسه سال گذشته سند راهبردی حفظ تنوع ژنتیک کشور در همه گونه‌های ژنتیک انسانی، گیاهی و دامی و زیستی را تنظیم کردیم. این سند نهایی و ابلاغ شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تاکید کرد: اطلاعات مربوط به حوزه ژنتیک انسان، دام و گیاه بسیار اهمیت دارد. اما در ایران کمتر به آن توجه شده است. شاهد هستیم که اهدا رایگان اطلاعات کشور به خارج از کشور در غالب پروژه‌های اطلاعاتی انجام می‌شود. این یک خطر جدی برای کشور است.

وی تاکید کرد: دانش پزشکی بر مبنای مطالعات ژنتیک هست و حوزه پزشکی شخصی شده مبتنی بر دانش ژنتیک است. اطلاعات ژنتیک بسیار مهم است و جزء اطلاعات طبقه‌بندی شده است و حتما باید محفوظ باشد.

جلالی گفت: نکته بعدی حفظ گونه‌های ژنتیک است که خود کشورهای اروپایی مراکز نگهداری ژن درست کرده‌اند. برای کشور ما مرکز نگهداری گونه‌ها اهمیت زیادی دارد. وزارت جهادکشاورزی  و سازمان جنگل‌ها در این زمینه اقدامات خوبی کرده‌اند که باید تقویت و دنبال شود.

وی افزود: در این زمینه سهل اندیشی‌ها و شیطنت‌هایی شده است. بعضی خانم‌ها و آقایان سلبریتی کارهایی انجام می‌دهند و داده ژن تولید می‌کنند که می‌تواند برای کشور و مردم تهدیدزا باشد. پایش مخاطرات بسیار مهم است.

رئیس سازمان پدافند عامل کشور گفت: یکی از شاخص‌های پیشرفتگی کشورها هم‌ساز بودن برنامه توسعه با برنامه حفاظت محیط زیست است. یک کشور پیشرفته باید دارایی‌های زیستی خود را حفظ و دنبال کند.

وی افزود: در خیلی از کشورهای اروپایی رودخانه آلوده پیدا نمی‌کنید. در حالی که در کارون نزدیک به ۲۰۰ مورد محل ورود آلودگی گزارش شده است. باید تغییر فرهنگ رخ دهد. کارخانه مجاز نیست فضولات صنعتی خود را در رودخانه رها کند.

جلالی اضافه کرد: در گاویمشان به من گفتند که ماهی‌های این منطقه درصد بالایی جیوه دارد و مردم منطقه از آن استفاده نمی‌کنند. در حالی که همین ماهی‌ها برای مصرف به تهران ارسال می‌شود. متاسفانه به این مسایل کمتر توجه شده در حالی که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: در چرخه زیست به صورت یک رابطه سیستمی همه عناصر با هم هستند. آسیب به هر جزء سیستم، کل سیستم را مختل می‌کند. اگر این سیستم آسیب ببیند، امنیت غذایی، زیستی و تامین آب شرب کاملا به مخاطره می‌افتد. خیلی از کشورها هستند که امنیت زیستی را جزء مولفه‌های‌ امنیتی ملی آورده‌اند. در کشور ما شاید هنوز این فهم که شاخص‌های بر هم زننده امنیت زیستی، آب و خاک و سایر عناصر می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیاندازد، بوجود نیامده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل بیان کرد: شعار جدی در برنامه توسعه باید توسعه همساز با محیط زیست، کمک کننده و امنیت افزا برای محیط زیست باشد. ممکن است عناصر ناآگاهی داشته باشیم که منجر به قاچاق چوب و غیره شود. ایجاد مرکزی که مخاطرات، تهدیدات و آسیب‌های وضع موجود و عانصر اصلی را رصد کند و زمانی که مخاطره‌ای ایجاد شد، خودش سریع پاسخ دهد یا به جای دیگر منعکس کند که سریع کمک کند، کار بسیار ارزشمندی است. دوستان این مجموعه این کار را انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد: یکی از الزامات توسعه، زیرساخت‌های مبتنی بر سامانه‌های سایبری است که الزامات امنیتی آن باید اتفاق افتد. امنیت در فضای سایبر چند بخشی است. هم حاکمیت در این رابطه مسئولیت دارد و هم دستگاه‌های امنیتی مسئولیت دارند که کارشان را انجام دهند. خود بهره‌بردار هم اقداماتی باید انجام دهد.

کد خبر: 32797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =