الجزایر صادرات گاز به اروپا از طریق مراکش را متوقف می‌کند

دولت الجزایر اعلام کرد صادرات گاز به مراکش را از طریق خط لوله مغرب - اروپا متوقف کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی ادامه تنش در روابط با رباط، دولت الجزایر قصد دارد صادرات گاز به مراکش را از طریق خط لوله مغرب - اروپا از ابتدای ماه نوامبر متوقف کرده و به تامین گاز اسپانیا ادامه دهد.

اوت گذشته الجزایر به احتمال پایان دادن به صادرات گاز طبیعی به مراکش به میزان یک میلیارد متر مکعب در ماه اکتبر اشاره کرد که برای تولید حدود ۱۰ درصد از برق مراکش استفاده می‌شود.

یک منبع در شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر سوناطراک و دو منبع دولتی دیگر در این کشور گفتند که قرارداد صادرات گاز به مراکش تمدید نخواهد شد.

همچنین منابع گفتند، الجزایر به تامین گاز اسپانیا از طریق خط لوله زیردریایی مدگاز که ظرفیت سالانه هشت میلیارد متر مکعب دارد و از مراکش عبور نمی کند، ادامه خواهد داد.

این در حالی است که تحلیلگران می گویند مشکلات فنی برنامه‌های الجزایر برای گسترش ظرفیت خط لوله گاز ممکن است بحران انرژی اسپانیا را تشدید کند، درست زمانی که قبوض گاز در سراسر اروپا افزایش یافته است.

وزارت انرژی الجزایر و مراکش هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

الجزایر بزرگترین تامین کننده گاز اسپانیا است و تقریبا نیمی از تقاضای گاز این کشور را از طریق خط لوله مغرب - اروپا پوشش می دهد.

یک منبع دیگر در دولت الجزایر گفت، در صورت بروز هرگونه اختلال، کشورش از کشتی‌ها برای انتقال گاز میعان به اسپانیا استفاده خواهد کرد.

این اقدام الجزایر در پی تشدید تنش در روابط دو طرف صورت گرفت

رئیس جمهور الجزایر نیز اخیرا اظهار داشت که کشورش دیگر نیازی به تامین گاز اسپانیا از طریق مراکش ندارد و این امر توسط خطوط جدید گاز در الجزایر یا کشتی‌ها صورت خواهد گرفت.

کد خبر: 32606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =