والدین در انجام واکسیناسیون کودکان تردید نکنند

واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال در مقابل کرونا، در ایجاد ایمنی عمومی و کنترل بیماری بسیار موثر بوده و اقدامی بسیار ضروری به شمار می‌رود؛ به ویژه اینکه با جهش سویه‌های جدید کرونا به ویژه سویه دلتا، کودکان نیز جزو قربانیان این بیماری قرار گرفته‌اند. اما برخی از والدین به دلیل ایجاد عوارضی مانند سندرم حاد تنفسی از انجام آن سرباز می‌زنند؛ این درحالی است که نتایج تحقیقات در دنیا نشان داده است که انجام واکسیناسیون کودکان، عوارض و مشکلات جدی را در افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای هستند، ایجاد نمی‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شیوع اولیه بیماری جدید ویروس کرونا در ووهان چین منجر به ابتلای بیش از ۲۴۱ میلیون میلیون بیمار تا تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ شده است؛ اگر چه این بیماری همه گروه‌های سنی را درگیر کرده، گزارش‌های رسمی نیز حاکی از ابتلای کمتر کودکان به این بیماری است و تنها حدود ۵ درصد از کل موارد شناسایی شده در بین کودکان رخ داده است.

به نظر می‌رسد، کودکان و نوجوانان به شکل خفیف‌تری از این بیماری نسبت به بزرگسالان مبتلا می‌شوند؛ اما تظاهرات شدید بیماری در همه گروه‌های سنی به‌خصوص افراد با بیماری‌های زمینه‌ای دیده شده است. از سوی دیگر کودکان گرچه نسبت به گروه‌های سنی بالاتر کمتر به شکل شدید بیماری مبتلا می‌شوند اما می‌توانند نقش مهمی در انتقال بیماری به سایر گروه‌ها ایفا کنند؛ ‌ بنابراین انجام واکسیناسیون برای کودکان می‌تواند در کنترل این بیماری نقش مهمی داشته باشد؛ به ویژه اینکه با جهش سویه‌های جدید کرونا به ویژه سویه دلتا، کودکان نیز جزو قربانیان این بیماری قرار گرفته‌اند.

مزایای واکسیناسیون کودکان

براساس گزارش وزارت بهداشت، گرچه تزریق واکسن کرونا می‌تواند در مواردی همراه با عوارض باشد، اما انجام آن می‌تواند کودکان و نوجوانان را در مقابل ویروس حفاظت کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC) نیز به همه افراد ۱۲ سال به بالا توصیه می‌کند که برای محافظت در برابر کووید۱۹ واکسن دریافت کنند. افزایش پوشش واکسیناسیون، امکان چرخش ویروس را در این گروه سنی به‌ویژه انتقال به گروه‌های آسیب‌پذیر را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر انجام واکسیناسیون کودکان با ایجاد ایمنی در آن‌ها، بازگشایی مدارس و آموزش حضوری را میسر می‌کند.

نوع واکسن کرونا برای کودکان

از بین واکسن‌هایی که کارآزمایی بالینی آن‌ها بر روی کودکان و نوجوانان انجام شده است، نتایج اثربخشی و ایمنی واکسن فایزر با تزریق دو دٌز با فاصله سه هفته در کودکان بالاتر از ۱۲ سال بسیار امیدوار کننده بوده است. همچنین واکسن کشته شده سینوفارم نیز واکسن ایمنی بوده و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پس از دو دُز تزریق در شرکت کنندگان با دامنه سنی ۳ تا ۱۷ سال، باعث ایجاد پاسخ قوی علیه عفونت کرونا می‌شود و استفاده از دٌز ۴ میکروگرم واکسن سینوفارم منجر به ایجاد ایمنی در برابر کووید۱۹ می‌شود.

بررسی انجام شده بر روی واکسن سینوواک که با تزریق دو دُز بر روی دامنه سنی ۳ تا ۱۷ سال مورد بررسی قرار گرفت، نشان دهنده آن است که تزریق ۰.۳ میکروگرم از این واکسن پاسخ ایمنی خوبی را ایجاد می‌کند.

همچنین مطالعات انجام شده بر روی واکسن مدرنا نشان داده است که این واکسن با دو بار تزریق با فواصل چهار هفته می‌تواند پاسخ ایمنی بسیار خوبی را در کودکان کمتر از ۱۲ سال ایجاد کند.  

واکسن کوبایی سوبرانا نیز دارای ایمنی و اثربخشی بالایی در کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۸ سال است.

واکسیناسیون کرونا در ایران

در ایران نیز دو واکسن سینوفارم و واکسن انستیتو پاستور (پاستوکووک) برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال مجوز اضطراری گرفته‌اند و هم‌اکنون درحال تزریق در این گروه سنی قرار دارند. واکسن انستیتو پاستور همان واکسن سوبرانا۲ کوبا است که به صورت مشترک با این کشور تولید می‌شود.

واکسیناسیون کودکان در دنیا

درحال حاضر واکسن‌های فایزر و مدرنا و نیز واکسن‌های سینوفارم و سینوواک برای ایمن‌سازی کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۸ سال در برخی از نقاط دنیا درحال انجام است؛ برای مثال، در کوبا برای واکسیناسیون این گروه سنی با واکسن سوبرانا، مجوز اضطراری صادر شده است. چین، امارات متحده عربی، آرژانتین، السالوادور و شیلی (واکسن‌های سینوفارم و سینوواک) و کوبا (واکسن سوبرانا) کشورهایی هستند که تاکنون واکسیناسیون کودکان ۳ تا ۱۱ سال را با این واکسن‌ها آغاز کرده‌اند.

والدین در انجام واکسیناسیون کودکان تردید نکنند

عوارض واکسن کرونا در کودکان

کودکان نیز ممکن است برخی از عوارض جانبی واکسن را داشته باشند؛ اما این عوارض مشکلات جدی را در کودکانی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای هستند، ایجاد نمی‌کند؛ قرمزی و تورم در بازوی تزریق شده، خستگی، سردرد، ‌درد عضلانی، تب، لرز و حالت تهوع از جمله عوارض واکسن کرونا به شمار می‌رود.

کد خبر: 32445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =