مراقب سلامت ستون‌های بدن باشید

انگار چیزی از درون فرو می‌ریزد و می‌شکند! با یک سر خوردن کوچک، استخوان ران می‌شکند. با برداشتن شیء‌ای، دست می‌شکند. دست و پاها خسته‌اند، اما دلیلی برای آن پیدا نمی‌کنید. همه این موارد، فقط یک علت دارند؛ «پوکی استخوان».

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از هفته‌نامه آتیه‌نو، پوکی استخوان عارضه مهمی است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بیست‌وهشتم مهرماه روز جهانی پوکی استخوان است. بیایید تا کمی درباره این بیماری موذی بدانیم. بعضی عوامل، زمینه‌ساز پوکی استخوان هستند؛ عواملی که کنترل آنها دست ما نیست. بالا رفتن سن، جنسیت (زنان بیش از مردان)، نژاد (سفیدپوست‌ها و نژاد آسیایی)، زمینه ژنتیکی، ساختار بدنی (زنان و مردان با استخوان‌بندی ظریف) از جمله عوامل زمینه‌ساز پوکی استخوان هستند.

روند پوکی استخوان

روند پوکی استخوان، در صورتی که در معرض این عوامل قرار بگیرید، تسریع می‌شود؛ بنابراین اگر در این شرایط قرار دارید، بیشتر دقت کنید.

تغییرات هورمونی: کاهش یا اختلال در ترشح هورمون‌های جنسی باعث پوکی استخوان می‌شود. آغاز دوره یائسگی یا درمان سرطان پروستات یا سینه، باعث تغییر در میزان ترشح هورمون‌های زنانه و مردانه می‌شود. کاهش میزان هورمون استروژن در زنان باعث تسریع روند تحلیل و پوکی استخوان می‌شود.

مشکلات غدد: ترشح بیش از اندازه هورمون‌های غده تیرویید، اختلال در عملکرد غده پاراتیرویید و غدد فوق‌کلیه، زمینه پوکی استخوان هستند.

کمبود کلسیم: اگر اهل مصرف لبنیات و شیر نیستید؛ احتمال اینکه به پوکی استخوان دچار شوید، زیاد است. با آزمایش، امکان این بررسی وجود دارد.

خارج از محدوده: پایین بودن بیش از اندازه وزن- در زنان و مردان هر دو- عاملی برای پوکی استخوان است. کم یا بی‌تحرکی نیز عامل مهم دیگری است.

جراحی، اختلال، بیماری: جراحی‌ بای‌پس معده (برداشتن بخشی از معده) یا بخشی از روده‌ یا روده‌ها، بیماری سلیاک، التهاب روده‌ها، بیماری کلیه‌ها یا کبد، ابتلا به سرطان و التهاب مفاصل از جلمه عوامل مختل‌کننده جذب کلسیم هستند.

این ۳ کلید راهگشاست

۱- کلسیم: مردان و زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله روزانه به هزار میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. در زنان بعد از سن ۵۰ سالگی و در مردان بعد از سن ۷۰ سالگی این میزان باید به ۱۲۰۰ میلی‌گرم برسد.

منابع: سبزی‌های پهن برگ، انواع لبنیات، انواع غذاهای دریایی، سویا، حبوبات و غلات.

۲- ویتامین(D): استاندارد روزانه دریافت ویتامین D به میزان  ۶۰۰ واحد بین‌المللی است که از سن ۷۰ سالگی، این میزان باید به ۸۰۰ واحد بین‌المللی برسد.

منابع: لبینات، حبوبات و غلات غنی شده با ویتامین D

۳- ورزش: تحرک بدنی منظم روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه بسیار مهم است.

نویسنده: تابان خسروشاهی روزنامه نگار

کد خبر: 31484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =