واکسن، ‌ ستون سلامت است

یک متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی با تأکید بر اینکه تزریق واکسن ستون و پایه حفظ سلامتی است، تصریح کرد: واکسن بهترین داروی تندرستی است و در همه‌گیری کرونا نیز انجام واکسیناسیون این بیماری برای حفظ جان انسان‌ها بسیار مهم بوده و والدین از انجام آن برای کودکان خود غفلت نکنند.

پروفسور محمدحسین سلطانزاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: در حال حاضر واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده و توصیه می‌شود، والدین برای نجات جان فرزندان‌شان در انجام آن مشارکت داشته باشند. واکسن سینوفارم بر روی تعداد زیادی از کودکان در سایر کشورها مانند چین تزریق شده و نتایج مؤثری داشته است؛ همچنین واکسن پاستوکووک که با مشارکت ایران و کوبا تهیه شده است اثربخشی دارد و کمک می‌کند تا کودکان بتوانند در مدرسه حضور یابند.

وی با بیان اینکه تاکنون هفت نوع کرونا ویروس انسانی کشف شده است، اظهار کرد: چهار نوع عامل سرماخوردگی، یک نوع عامل بیماری سارس، نوع دیگر عامل بیماری مرس و نوع آخری عامل بیماری کرونا است که در ووهان چین کشف شد.

متخصص اطفال و فلوشیپ فوق‌تخصصی عفونی کودکان از «میوکلینیک» آمریکا، شایع‌ترین علامت کرونا را تب، لرز، خستگی، سرفه‌های خشک، تنگی نفس، دردهای خفیف تا شدید عضلات، بی‌اشتهایی، مشکلات بویایی و چشایی، سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد، اسهال و ضایعات پوستی برشمرد و گفت: در بیماران برخی از این علائم مشاهده می‌شود. در مواردی نیز ابتلا به کرونا بدون علامت است که در ۸۰ درصد موارد بیماران بدون هیچ اقدامی بهبود می‌یابند.

سلطانزاده تصریح کرد:‌ این علائم در کودکان نیز ایجاد می‌شود؛ اما معمولاً کودکان دچار کرونا، مشکلات گوارشی از جمله اسهال و استفراغ و مشکلات تنفسی پیدا می‌کنند و برخی نیز دچار ضایعات پوستی می‌شوند. به طور کلی هر شش بیماری که مبتلا می‌شود، یکی ممکن است مشکلات تنفسی داشته باشد. همچنین کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مشکلات قلبی، دیابت و فشارخون، بیشتر در معرض آسیب‌های بیماری قرار دارند.

ابتلای همزمان کاوازاکی و کرونا 

وی همچنین ابتلای کودکان دچار کرونا را به بیماری کاوازاکی محتمل دانست و ادامه داد: در سال ۱۹۶۸ شخصی به نام کاوازاکی بیماری را تشخیص داد که در اثر آن کودکان دچار تب بالا و طولانی شده و همراه با آن ضایعاتی در لب‌ها، زبان، حلق و پوست بدن ایجاد می‌شود. در این بیماری همچنین دست‌وپا متورم و قرمز شده و پوسته‌ریزی در نواحی دست، زیربغل و اعضای تناسلی ایجاد می‌شود. بزرگ شدن غدد لنفافی حتی تا ۷.۵ سانتیمتر از دیگر عوارض این بیماری به شمار می‌رود که سندرم کاوازاکی نام دارد. معمولاً وقتی چهار علامت از این علائم وجود داشته باشد، این بیماری تشخیص داده می‌شود.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، افزود: در برخی از موارد در کودکان مبتلا به کرونا، علائم کاوازاکی مشاهده می‌شود که خطرناک بوده و باید هرچه زودتر زیر نظر متخصصان عفونی تحت درمان قرار بگیرند.

کد خبر: 31454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =