رقابت‌ استان‌های شمالی برای اجرای پروژه تله کابین

به نظر می‌رسد چندی است تب اجرای پروژه تله کابین در جنگل‌های هیرکانی بالا گرفته است. رقابتی که از نگاه فعالان منابع‌طبیعی و محیط زیست، تخریب آن کمتر از بهره‌برداری از جنگل نیست. سئوال مهمی که در ارتباط با صدور مجوزهای متعدد مطرح می‌شود این است که آیا احداث این تعداد تله کابین در شمال کشور اقتصادی است؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، به نظر می‌رسد تب ساخت تله کابین در شمال کشور بالا گرفته است. اخیرا حمیدرضا آقامولایی، رئیس کمیسیون اداری و مالی شورای شهر گرگان در صفحه توییتر خود نوشت: «علیرغم تصویب پروژه تله کابین در جلسه پانزدهم دی ماه سال گذشته و اخذ تمام مجوزهای لازم، متاسفانه با استفاده از خلاء مدیریتی با روش غیر متعارف موضوع مجددا در جلسه دو سه روز گذشته بررسی و با احاله به انجام طرح زیست محیطی علیرغم دارا بودن مجوز از محیط زیست در مسیر سختی قرار گرفت.

امیدوارم پروژه تله کابین گرگان با پیگیری و درایت مدیران استانی و ملی، به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی این خواست دیرین مردم استان و گرگان محقق شود. لازم به توضیح است در استان همجوار مازندران، سه خط تله کابین فعال است و برابر اطلاعات واصله در حال اخذ مجوز برای احداث سه خط دیگر تله کابین می‌باشند.»

کارزاری در مخالفت ساخت تله‌کابین ناهاخوران

آقامولایی با انتشار بخشی از فیلم جلسه شورای شهر، احداث تله‌کابین نهارخوران را مطالبه مردم منطقه معرفی می‌کند در حالی که فعالان منابع طبیعی و محیط زیست ۹ تیرماه سال ۱۴۰۰ کارزاری به راه انداختند که در آن از سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواسته شد، مانع ساخت تله‌کابین ناهارخوران شوند. در متنی که کنش‌گران تهیه کرده بودند، آمده است: «همان‌طورکه مستحضرید طرح احداث تله‌کابین در منطقه ناهارخوران گرگان نهایی شده است. این در حالیست که اجرای چنین طرح‌هایی در مناطق جنگلی شمال کشور با توجه به تراکم پوشش گیاهی و شیب اراضی، بدون قطع درخت و بدون آسیب به خاک ارزشمند جنگلی غیرممکن بوده و با افزایش حجم تردد و حضور جمعیت در منطقه، خود به تهدیدی جبران‌ناپذیر بدل خواهد شد.

امضاکنندگان این کارزار، از شما درخواست دارند جهت حفظ این جنگل هیرکانی در طرح مذکور بازنگری کرده و لغو احداث تله‌کابین را پیگیری فرمایید.»

اختصاص جنگل‌های نوشهر به پروژه تله‌کابین

استان گلستان تنها متقاضی احداث تله کابین نیست. همان‌طور که عضو شورای شهر گرگان هم در متن توئیتری خود به آن اشاره کرده بود، در استان مازندران سه تله‌کابین فعال وجود دارد و مسئولان این استان در تلاش هستند که سه تله کابین دیگر هم احداث کنند. یکی از این تله‌کابین‌ها مربوط به منطقه نوشهر است که چندی پیش خبر آن در «آتیه‌آنلاین» منتشر شد. بر اساس اعلام شهرداری نوشهر، ۷۵ هکتار از جنگل‌های هیرکانی در ضلع جنوبی این شهر برای احداث پارک جنگلی از طرف اداره منابع‌طبیعی ساری به این مجموعه واگذار شده است. این تله کابین در پارک جنگلی «اسپی‌او» اجرا خواهد شد. مدیریت شهری نوشهر در کلیپی تبلیغاتی که به‌عنوان خبر خوش در روز عید سعید فطر منتشر کرد، به تشریح ویژگی‌های منحصر به فرد این جنگل می‌پردازد. علاوه بر تله‌کابین، قرار است در این پارک جنگلی امکاناتی نظیر شهربازی، کمپینگ، برج دیده‌بانی، زیپ‌لاین، راپل، آلاچیق جنگلی، رستوران سنتی، مجموعه ورزشی، اسب دوانی، دوچرخه سواری و موتور چهار چرخ، پینت‌بال، تیراندازی، فروشگاه سنتی، عکاسخانه سنتی و ... هم ایجاد شود.

احداث تله‌کابین‌های متعدد اقتصادی است؟

با توجه به اخبار رسیده، مطالعات دیگری هم برای احداث تله‌کابین در مازندران و دو استان دیگر شمالی در دست پیگیری است. از آنجا که توسعه بی‌ضابطه گردشگری هم می‌تواند برای حیات جنگل‌ها خطرساز باشد، این پرسش از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که بر اساس کدام ارزیابی و طرح آمایش سرزمین، پتانسیل‌های جنگل‌های شمال سنجیده شده و به طور مرتب برای این منطقه مجوز احداث تله‌کابین صادر می‌شود؟

نگرانی دیگر فعالان منابع طبیعی و محیط زیست اثرات تخریبی ناشی از احداث تله کابین و انتقال گردشگران به قله کوه‌ها در بالادست است. اگرچه سیستم‌های کابلی یا همان تله کابین‌ها نسبت به دیگر خطوط حمل و نقلی کمترین میزان تخریب را ایجاد می‌کنند اما این بدان معنا نیست که ایجاد تله‌کابین هیچ تخریبی ایجاد نمی‌کند. در مسیر تله‌کابین درختان زیادی قطع خواهند شد و گردشگرانی که توسط این سیستم به بالای کوه منتقل می‌شوند، آرامش ارتفاعات را با تفرج و ایجاد سر و صدا بر هم خواهند زد. آیا مطالعات دقیق درباره اثر انتقال گردشگران به بالای کوه‌ها انجام شده است؟

در نهایت اینکه، اساسا احداث این تعداد تله‌کابین در شمال کشور صرفه اقتصادی دارد؟ هرچه تعداد تله‌کابین‌ها در جنگل‌های هیرکانی افزایش یابد، بدون شک گردشگران مناطق شمالی بین این تله کابین‌ها توزیع خواهند شد. از آنجایی که تله کابین سواری تفریحی ارزان نیست، عده متقاضیان این سیستم هم محدود هستند و افزایش تعداد خطوط صرفا زمینه غیر اقتصادی شدن فعالیت تله‌کابین‌های دایر را فراهم می‌کند. در حال حاضر، عایدی سازمان جنگل‌ها از محل احداث خطوط تله کابین به دلیل اینکه صاحبان این خطوط تله‌کابین‌داری را فعالیتی غیر اقتصادی معرفی می‌کنند، بسیار اندک است. اگر ادعای صاحبان تله‌کابین‌ها را بپذیریم، آیا احداث خطوط جدید زمینه ورشکستگی برای تمام سرمایه‌گذاران این عرصه را فراهم نمی‌کنیم؟

کد خبر: 31412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =