روزگار بد برای سینماهای خاطره‌انگیز

سینماهای قدیمی که همواره مهمترین پاتوق‌های فرهنگی در ایران معاصر بوده  است،  برای مخاطبان سینما جذاب و خاطره‌انگیز است، اما این سالن‌ها و خاطرات‌شان، در این زمان رکود که  پردیس‌های سینمایی نیز  روزهای خاکستری را می گذرانند چه سرنوشتی پیش‌رو دارند؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، با شیوع گسترده بیماری کرونا، درآمد سینماها به کمترین حد خود در بیش از یک دهه اخیر رسیده است. حالا نزدیک به یک سال است که سینمادارها از وضعیت بازار راضی نیستند و در بازار اکران موج تغییر کاربری سینماها شکل گرفته است. سال گذشته درباره برخی سینماها به ویژه آن‌هایی که تک‌منظوره بوده و با یکی دو سالن فعالیت داشتند، خبرهایی مبنی بر تعطیلی، فروش یا تغییر کاربری آن‌ها منتشر شد و بسیاری از سینمادارها نیز هشدار دادند که با ادامه روند رکود بازار مجبور خواهند شد با تغییر کاربری سینماها به شغل دیگری بپردازند. با این حال ادامه شیوع گسترده بیماری در سال جدید در کنار نگرانی‌های عمومی از احتمال ابتلا در محیط‌های سربسته، دخل اکران را کاهش داده و مجموعا بیش از ۹۵ درصد از درآمد سینماها از دست رفته است .حالا  تعطیلی تقریبا یک‌ساله سینماها، کاهش استقبال مردم از تماشای فیلم‌ها در سالن‌ها، کاهش تمایل تهیه‌کنندگان به اکران فیلم در شرایط حاضر، افزایش رونق اکران‌های آنلاین و...باعث شده تا سالن‌دارها رغبتی به ادامه فعالیت نداشته باشند و درخواست‌ها برای تغییر کاربری سینماها نیز افزایش یابد.

چندی پیش محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران کشور با اشاره به تعطیلی سینماهای کشور و خسارت‌های ناشی از آن، گفت: «این وضعیت منجر به افت فروش و وخیم شدن وضعیت مالی سینماداران شده است. پردیس‌های سینمایی که هزینه‌های بالایی دارند، ضرر زیادی دیدند، چه برسد به سینماهای کوچک. این علت باعث شد که برخی سینماهای کوچک اقدام به تغییر کاربری کرده یا بخواهند تعطیل کنند. البته تمام تلاشم را کردم به آنها دلگرمی بدهم تا اقدامی نکنند اما چه می‌شود کرد، زمانی که مشکلات مالی فراوان  باعث می‌شود تغییر کاربری دهند.»

سال گذشته بود که  سینما بولوار در بولوار کشاورز که زمانی یکی از سینماهای مدرن تهران بود، تغییر کاربری پیدا کرد و به مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شد. از طرفی چندی پیش هم  سینما «گلریز» یکی از قدیمی‌ترین سینماهای پایتخت واقع در محله یوسف‌آباد تهران که سال ۱۳۸۳ در یک مزایده به قیمت حدود ۱۸۰ میلیون تومان به مالک جدید و فعلی‌اش فروخته شده، دچار مشکلاتی بین مالک و مستاجر است که گویا با ورود شهرداری منجر به پلمب هم شده است و احتمال تعطیلی و تخریب یا تغییر کاربری آن نیز وجود دارد. سه ماه پیش نیز خبر تعطیلی و تخریب دو سینمای قدیمی مشهد یعنی آسیا و قدس جنجال به‌وجود آورد و از آن به‌عنوان پاک‌کردن حافظه فرهنگی یک شهر یاد ‌شد. در این میان یکی از مهم‌ترین سینماهایی که تعطیل شد سینما عصر جدید بود. اسفند سال گذشته بود که عبدالله علیخانی، یکی از ۲مالک سینما عصر جدید، به‌طور رسمی خبر تعطیلی این سینما را اعلام کرد.حالا چند روزی می شود که عکس‌هایی از سالن بی‌صندلی سینما عصر جدید در فضای مجازی منتشر شده  که از تخریب قریب‌الوقوع این سینما خبر می‌دهد.با این حال عبدالله علیخانی، تهیه‌کننده و مدیر سینما عصر جدید، به مهر گفته: «ما سینما را تخریب نکرده‌ایم. اینکه چند صندلی سینما را عوض کرده‌ایم به معنای تخریب است؟ صندلی‌ها برای ۵۰سال پیش بود ما می‌خواستیم صندلی‌ها را عوض کنیم؛ به همین دلیل صندلی‌های قدیمی را جمع‌آوری کردیم، ولی به ناگاه کرونا پیش آمد؛ به همین ترتیب ما صبر کردیم تا ببینیم وضعیت چگونه می‌شود.» علیخانی صحبت‌هایش را اینطور ادامه داده است: «ما بلاتکلیف هستیم؛ مثل کسی که در کماست؛ دکتر نه می‌گوید زنده است و نه درگذشته است. با این وضعیت تورم و فروش کم سینماها باید ببینیم می‌توانیم کاری کنیم یا نه. ۲سال پیش وقتی نخستین‌بار خبر ورود کرونا به ایران رسانه‌ای شد، همه گفتند چند روز دیگر به وضعیت عادی برمی‌گردیم و سالن‌ها باز می‌شود، اما این وضعیت ۲سال ادامه‌دار شد. ما باید ببینیم می‌شود مخارج کمرشکن و هزینه تعویض صندلی‌ها را مدیریت کنیم یا نه. نمی‌دانم آن عکس‌ها را چه‌کسی منتشر کرده، اما حتماً وضعیت روحی و روانی مناسبی نداشته که این چنین عکس‌ها را با عنوان تخریب منتشر کرده است. ما کار خلاف شرعی نکرده‌ایم، آیا برای تعویض صندلی‌ها باید از کسی اجازه می‌گرفتیم؟»

حالا در هر چهار گوشه‌ شهر ساختمان متروکه و مخروبه‌ای هست که یک تابلوی چوبی مستطیلی، «سینما» بودن آن را یادآوری می‌کند؛ سینماهایی که زمانی سرشار از خاطره بودند و اما حالا فقط و فقط متروکه شده‌اند و وقتی نگاه‌شان می‌کنی جز خاطره و نوستالژی چیز دیگری نیست.حتی اگر به گفته علیخانی این سینماها تعطیل هم نشوند باز بودن آن ها با این میزان فرسودگی و کهنگی  با تعطیلی و تخریبشان فرق چندانی ندارد.   

کد خبر: 31350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =