تاخت و تاز خونین در بیروت

اقدام مسلحانه در بیروت علیه معترضان به عملکرد دستگاه قضایی این کشور را باید سناریوی جدید برای تعمیق مولفه‌های ضدامنیت دانست که به نوعی آزادی اعتراض و بیان را هدف قرار داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز پنجشنبه درگیری‌های مسلحانه‌ای در منطقه الطیونه لبنان رخ داد که در آن از مسلسل‌های سبک و آرپی‌جی استفاده شد و این دقیقاً همان چیزی بود که جهان را با تعجب خیره کننده روبرو کرد. این درگیری در جریان تجمع طرفداران حزب‌الله و جنبش «أمل» علیه قاضی بیطار، بازپرس پرونده انفجار مهیب بندر بیروت، در اطراف مقر دادگستری رخ داد که گفته می‌شود ماهیت این تجمع اعتراض به اعمال نفوذ در پرونده انفجار لبنان بوده است.

تاسف از یک فاجعه

به دنبال بروز وقایع مسلحانه در بیروت رسانه‌های این کشور مدعی شدند که این حوادث منجر به کشته شدن دست‌کم هفت نفر و زخمی شدن ۳۳ نفر شد و به دنبال آن، ارتش لبنان دست‌کم ۹ نفر را دستگیر کرده است.

در پی بروز درگیری مسلحانه در پایتخت لبنان مقامات سیاسی، احزاب و برخی گروه‌ها به این موضوع واکنش نشان دادند. در این میان رئیس‌جمهور لبنان با اشاره به حوادث رخ داده و تهدید مستقیم امنیت داخلی این کشور اذعان کرد برای رسیدگی به این حوادث با طرف‌های مربوطه تماس گرفته و اجازه نمی‌دهد کسی بخاطر منافع شخصی، کشور را گروگان بگیرد.

در همین راستا شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی در رابطه با اظهارات رئیس دولت لبنان نوشت: «میشل عون، رئیس جمهور لبنان پس از حوادث مسلحانه در پایتخت عنوان کرد که بازگشت سلاح به زبان ارتباط بین طرف‌های لبنانی غیرقابل قبول است و هیچکس مجاز نخواهد بود این کشور را به خاطر منافع خود گروگان بگیرد». همزمان نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان دیروز (جمعه) را به یاد قربانیان درگیری‌ها در بیروت عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش الجزیره روز پنجشنبه درگیری‌های مسلحانه‌ای که در آن از مسلسل‌های سبک و آر.پی.جی استفاده شد، در منطقه الطیونة رخ داد و این مساله باعث شد تا امنیت بیروت ساعاتی مختل شود.  به دنبال این رخداد مسلحانه میشل عون، رئیس جمهوری لبنان با نجیب میقاتی، نخست وزیر و وزیران دفاع و کشور تماس گرفت.

بر اساس گزارش الجزیره عون بلافاصله پس از اعلام درگیری مسلحانه در الطیونه در یک سخنرانی تلویزیونی حاضر و عنوان کرد که برای رسیدگی به آنچه اتفاق افتاده است با طرف‌های مربوطه تماس گرفته است و تحقیقات آغاز شده و مسئولان این وقایع مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر دفتر رسانه‌ای نجیب میقاتی روز گذشته (جمعه/ ۱۵ اکتبر) را عزای عمومی اعلام کرد. طبق اعلام دفتر نخست وزیری همه ادارات، نهادهای دولتی ، شهرداری‌ها و مدارس دولتی و خصوصی تعطیل شدند. همچنین المیادین گزارش داد که لبنان روز گذشته (جمعه) شاهد تشییع اجساد کشته‌های تیراندازی بیروت است.

حادثه مسلحانه در بیروت واکنش های مختلفی را به دنبال داشت که در این بین میتوان به اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد و مقامات سعودی به همراه مسئولان آمریکایی اشاره کرد. دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست خشونت را کنار بگذارند. وزارت‌ خارجه عربستان و آمریکا نیز ابراز امیدواری کردند که هرچه سریعتر ثبات در لبنان حاکم شود.

در همین راستا خبرگزاری روسیاالیوم در گزارشی با اشاره به حوادث بیروت و واکنش‌های بین‌المللی نوشت: «استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گوترش از همه طرف‌های ذی‌ربط در لبنان خواست فوراً خشونت را کنار گذاشته و دست از اقدامات و ادبیات تحریک‌آمیز بکشند. همچنین گوترش بر لزوم انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره انفجار بندر بیروت تاکید دارد».

از طرفی وزارت خارجه عربستان دیروز (جمعه) در خصوص وضعیت نابسامان لبنان که به کشته و زخمی شدن چند تن منجر شد، بیانیه صادر کرد. در این بیانیه آمده است که عربستان حوادث جاری را در لبنان پیگیری می‌کند و امیدوار است وضعیت این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن به ثبات برسد و اینکه ریاض از ملت لبنان حمایت می‌کند.

این وزارتخانه اعلام کرد، عربستان امیدوار است لبنان با پایان دادن به مالکیت و استفاده از سلاح خارج از کنترل دولت و تقویت کشور در راستای منافع تمامی ملت لبنان، از امنیت و صلح بهره‌مند شود.

دعوت به حفظ آرامش

به گزارش روسیاالیوم به گفته مقامات لبنانی در این ناآرامی‌ها به معترضانی که به دعوت حزب‌الله و جنبش امل در تظاهرات برای درخواست برکناری قاضی تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت شرکت کرده بودند، تیراندازی شد. در پی این تیراندازی به تظاهرکنندگان وابسته به حزب‎‌الله که برای ابراز مخالفت با تصمیمات قاضی تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت اعتراض کرده بودند، وزارت خارجه آمریکا نیز خواستار کاهش تنش در بیروت شد.

بر همین اساس ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه با بیان اینکه واشنگتن همانند مقامات لبنانی طرفین را به آرامش و کاهش تنش در بیروت دعوت می‌کند، تاکید کرد واشنگتن از استقلال دستگاه قضایی لبنان حمایت می‌کند و تاکید دارد که این دستگاه از ارعاب و خشونت به دور باشد. به گفته پرایس حزب‌الله و فعالیت‌هایش باعث تضعیف ثبات و حاکمیت لبنان می‌شود.

روزنامه النهار چاپ بیروت نیز درگزارشی خبری با اشاره به حادثه مسلحانه در پایتخت و واکنش مقامات لبنانی نوشت: «سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان هم این حوادث بیروت را کاملا مردود اعلام کرد و از ارتش و گروه‌های امنیتی خواست بالاترین اقدامات و تدابیر را برای ممانعت از تیراندازی اتخاذ، افراد مسلح را بازداشت و صلح مدنی را حفظ کنند»

این در حالی است که جریان آزاد ملی هم اعلام کرد، آنچه در بیروت رخ داد تجاوز مسلحانه به مردمی است که خواستند آرای خود را بیان کنند؛ هر چند این جریان با این نظر آنها موافق نباشد. مواضع اتخاذ شده از سوی جریان آزاد ملی بیانگر این مساله است که ایجاد تردید در کار بازپرس تحقیقات در پرونده انفجار بندر بیروت نباید از طریق تهدید در رسانه‌ها و مردم صورت بگیرد بلکه باید از مجاری قضایی انجام شود.

در این میان  سفارت کویت در لبنان هم از شهروندانش خواست ضمن احتیاط و دوری از تجمعات و ناآرامی‌های امنیتی این کشور را ترک کنند. این سفارتخانه همچنین از شهروندانی که تمایل دارند به لبنان سفر کنند، خواست فعلاً درنگ کنند.

در آخر باید خاطرنشان کرد قاضی بیطار در ماه ژوئیه ۱۰ مسئول و افسر از جمله دو نماینده از جنبش امل را به دادگاه فراخواند اما برخی از گروه‌های سیاسی لبنان از جمله حزب‌الله با این تصمیم قاضی مخالفت کرده و هدف از آنرا سیاسی دانستند نه قضایی. موضوعی که امروزه در لبنان علاوه بر مشکلات و بحران‌های اقتصادی و معیشتی به عنوان شاخصی موثر در نارضایتی مردم لبنان مطرح شده است. بروز چنین حوادثی در فضای امروز لبنان حاکی از طراحی دشمنان این کشور و هدایت بیروت به سوی التهابات دیگری است. مساله‌ای که علاوه بر معیشت، امنیت ملی این کشور را هدف گرفته است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 31221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =