لزوم کارشناسی مجدد طرح بازنشستگی پیش از موعد

نمایندگان مجلس در پی تصویب طرحی هستند که علاوه بر مغایرت با قانون اساسی و برنامه ششم توسعه، حتی در تضاد آشکار با اصول اکچوئری است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، عده‌ای در مجلس به دنبال این هستند تا سن بازنشستگی را کاهش دهند. طرح غیرکارشناسی بازنشستگی پیش از موعد اواخر آبان ماه به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد. بر اساس این طرح جدید، آقایان با ۲۵ سال و بانوان با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند. اما حقوق 30 روزه می‌گیرند. همچنین بازنشسته شدن کارمندان نیازی به تایید مدیر یا رئیس اداره مربوطه ندارد و شرط سنی سابق از این طرح حذف شده است. از طرفی دیگر، طبق قانون قدیم به ازای هر سه بازنشسته یک نیروی جدید در ادارات استخدام می‌شد که در طرح جدید این تبصره برداشته شده است.

روز گذشته، جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مصاحبه‌ای با تسنیم عنوان کرده بود: «این طرح شبیه طرح‌های گذشته نیست و شرط سنی ندارد. در قوانین گذشته کار کردن چندین ساله یک آقا یا خانم کارمند برای بازنشستگی کافی نبود و باید به حد مشخص سنی می‌رسیدند تا بازنشسته شوند، ولی این طرح این بند را حذف کرده است. این طرح به امضای چندین نماینده رسیده و به زودی برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی می‌رود تا در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مجلس بررسی و نهایی شود.»

این در حالی است که بر اساس اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی، طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

با توجه به اینکه نمایندگان مجلس از بندهای حذف و اضافه شده در این طرح صحبت می‌کنند، جای این پرسش خالی است که بر اساس اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی، در صورت تصویب و به اجرا درآمدن این طرح؛ آیا راهی برای جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه‌های جدید در طرح مورد نظر آورده شده است؟

ایرد اساسی دوم در خصوص مغایریت این لایحه با ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه است که بر کوچک سازی دولت تصریح دارد. 

نماینده مردم مهاباد در مجلس در توضیح مزایای! این طرح گفته است: طبق قانون قدیم به ازای هر سه بازنشسته یک نیروی جدید در ادارات استخدام می شد که در طرح جدید این تبصره برداشته شده است.

 کوچک‌سازی دولت در ماده ۳۳ برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ با ۱۶۵ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسیده است. طرح جدید مجلس، مخالف با طرح مصوب شده در لایحه ششم توسعه می‌باشد و نه تنها به کوچک شدن دولت کمک نخواهد کرد؛ بلکه باعث افزایش کارکنان دولت، بزرگتر شدن آن و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

نماینده مردم مهاباد معتقد است: « اگر فردی تواناییی خاصی داشته باشد مدت ۲۵ سال برای از بالقوه به بالفعل تبدیل کردن آن توانایی کافی است و با بازنشسته شدن آن شخص می‌توان افراد جوان با افکار جدید، با انگیزه و قدرت و توامندی و ریسک پذیری بیشتر که باعث پیشرفت امور می‌شوند را در دستگاه‌های اجرایی جذب کرد.»

در این خصوص، مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی کشور در گفت‌و گو با آتیه‌آنلاین گفته بود: «در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، میانگین عمر خانم‌ها ۶۰ سال و آقایان ۵۷ بود که بحمدالله در حال حاضر این رقم به  ۷۰ و ۷۳ افزایش یافته است که معنای این تغییر این است که باید مستمری بیشتری پرداخت شود که در مقابل آن متاسفانه رکود بالاست و نرخ دستمزدها و درآمد بر اساس تورم افزایش پیدا نمیکند یعنی تورم ۴۰ درصدی با افزایش حقوق ۲۰ درصدی مواجه شد که مابه التفاوت آن از جیب سازمان جبران می‌شود.»

مهدی کرباسیان معتقد است: «تصمیمات غیرکارشناسی که مجلس و دولت در ادوار مختلف گرفته‌اند و می‌گیرند لطمه زیادی به سازمان تامین اجتماعی وارد کرده است. در حال حاضر بزرگترین لطمه‌ای که به سازمان وارد شده است؛ عدم اصلاحات پارامتریک است. در سایر کشورها زمانی که فردی به سن بازنشستگی میرسد یعنی زمان استراحتش فرا رسیده و با مبلغی که از بیمه دریافت میکند ادامه زندگی میدهد ولی متاسفانه در کشور ما به دلیل پایین بودن حقوق و همچنین بازنشستگی زودتر از موعد، افراد حتی پس از بازنشستگی نیز به کار کردن ادامه میدهند و این کار کردن موجب میشود تا فضا برای اشتغال جوانان محدود شود.»

این موضوع در حالی عنوان می‌شود که با توجه به افزایش امید به زندگی تا ۷۳ سال، افراد توانایی بیشتری برای کار کردن دارند و قاعدتا اگر طرح جدید مجلس به تصویب برسد، در شرایط کنونی و در قسمت های دیگری فرد بازنشسته بکار گرفته خواهد شد و شاید این بازنشستگی فقط روی کاغذ بماند.

نماینده مردم مهاباد همچنین به تسنیم گفته است: «برای اینکه شورای نگهبان بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی به آن ایراد نگیرد، باید منابع لازم برای اجرای آن در بودجه سالیانه در نظر گرفته شود که یکی از راه‌های تامین آن از محل منابعی است که از بازنشسته شدن نیروهایی که از بدنه دولت خارج می‌شوند، به دست می‌آید.»

و باز هم این شبهه ایجاد خواهد شد، فردی که قرار است پیش از موعد بازنشسته شود و حقوق 30 روزه را دریافت کند، دولت چه منبع درآمدی می‌تواند برای جبران هزینه‌های چنین فردی داشته باشد؟ واضح تر بپرسیم؛ محل تامین منابع که از بازنشسته شدن نیروهای خارج از بدنه دولت می‌باشد، کجاست؟

بازنشستگی پیش از موعد، استخدام جوانان، استفاده از نیروهای تازه و همینطور توانایی صندوق‌های بازنشستگی و تامین برای پرداخت مستمری ها و مزایا بدون دغدغه، آرزوی هر فردی است. اما باید کارشناسی شده و بررسی تمامی جوانب و یافتن جایگزین برای حذفیات در طرح‌ها و بالعکس این اقدامات صورت پذیرد.

کد خبر: 3114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =