ضربه‌ای که نبود VAR به تیم ملی زد

عدم استفاده از VAR در دیدار دو تیم ایران و کره جنوبی موجب شد پنالتی تیم ملی ایران از چشم داور بازی دور بماند.

به گزارش آتیه آنلاین، پیش از برگزاری دیدار دو تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ مقرر شده بود که فدراسیون فوتبال ایران در این بازی  از سیستم ویدئو چک یا همان  VAR استفاده کند. اتفاقی که همانند موضوع حضور تماشاگران در استادیوم آزادی رخ نداد و در نهایت این مسابقه در غیاب تماشاگران و بدون استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی VAR برگزار شد.

چند روز قبل از برگزاری این دیدار رییس فدراسیون فوتبال خبر داد که سیستم VAR وارد ایران شده است و قرار است در بازی ایران و کره این سیستم مورد استفاده قرار بگیرد اما این اتفاق رخ نداد و گویا به صورت آفلاین مورد آزمایش قرار گرفته بود و مشکلاتی داشت. به همین دلیل از این سیستم در بازی مهم ایران و کره جنوبی استفاده نشد. موضوعی ک در نهایت به ضرر تیم ملی فوتبال ایران شده بود. 

در حالی که در دیدار قبلی تیم ملی ایران که در امارات برگزار شده بود، همین سیستم کمک داور ویدئویی نجات بخش اسکوچیچ و شاگردانش شد، این بار در بازی با کره جنوبی ، عدم بودن VAR موجب شد پنالتی قطغی تیم ملی از چشم داور دور بماند و تیم ملی از موقعیت رسیدن به یک گل احتمالی در دقیقه ۳۴ بازی محروم شود. موضوع از این قرار بود که در دقیقه ۳۴ بازی مهدی طارمی با کیم مین‌جائه  مدافع تیم ملی کره جنوبی در محوطه جریمه برخوردی کرد که پنالتی به‌نظر می‌رسید، اما احمد الکاف، اعتقادی به خطای پنالتی نداشت و از این صحنه عبور کرد. 

پس از این بازی اما اغلب کارشناسان به اتفاق نظر بر این داشتند که این صحنه پنالتی صد در صد بود و در صورتی که به گل تبدیل می‌شد ممکن بود روند بازی را تغییر داده و موجب شود که تیم ملی ایران به جای گرفتن تنها یک امتیاز و تن دادن به یک تساوی خانگی، با سه امتیاز و پیروزی این مسابقه را ترک کند. 

برای مثال نوید مظفری پیشکسوت داوری ایران ضمن ابراز نارضایتی از نحوه قضاوت داور این مسابقه بر این عقیده بود که صحنه خطا روی مهدی طارمی پنالتی قطعی بوده است و داور در آن صحنه با زدن سوت اشتباه، مرتکب خطایی فاحش شده است: «عملکرد کلی داور خوب نبود، زیرا او در این دیدار یک اشتباه تاثیرگذار داشت که می‌توانست باعث تغییر یافتن نتیجه شود. در صحنه‌ای، مدافع کره‌جنوبی بدون اینکه توجهی به توپ داشته باشد، به طارمی ضربه زد و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد. مشابه این صحنه دقیقا چند دقیقه پیش از آن توسط آزمون صورت گرفته بود که داور آن را خطا اعلام کرد؛ درنتیجه پنالتی ایران سوخت.»

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد کوتاهی فدراسیون فوتبال در فراهم کردن شرایط استفاده از VAR در دیدار تیم ملی ایران و کره جنوبی، موجب شده است که تیم ملی متضرر شود. البته در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست و صحنه ها و اتفاقات لحظه‌ای ممکن است نتیجه بازی را تغییر دهد. اما بهتر بود که فدراسیون فوتبال ایران از امکانات میزبانی شامل استفاده از کمک دارو ویدئویی و فراهم کردن شرایط حضور تماشاگران در استادیوم، بهره می‌برد تا اسباب پیروزی در دیدار با اصلی‌ترین رقیب ایران در مسیر رسیدن به جام جهانی فراهم‌تر می‌شد. شاید در روزهای پایانی مسابقات مقدماتی عیان شود که این دو امتیازی که ملی پوشان ایران در ورزشگاه آزادی از دست دادند، تا چه حد حیاتی و تاثیر گذار بوده است.

کد خبر: 31120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =