بهره‌کشی مهندسی‌شده از کارگران

گزارش تحقیقی نشریه گاردین نشان می‌دهد که شرکت‌های گوشت در سراسر اروپا، هزاران کارگر را از طرق نامعمول و با پایین‌ترین دستمزد استخدام می‌کند که حالا بحث بهره‌کشی از مهاجران مطرح شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تحقیقات نشریه گاردین انگلیس نشان می‌دهد شرکت‌های گوشت در سراسر اروپا، هزاران کارگر را از طریق پیمانکاران فرعی، آژانس‌ها و تعاونی‌های ساختگی با دستمزد و شرایط رفاهی پایین‌تر استخدام کرده‌اند.

استخدام‌های خارج  از عرف 

کارگران، مقامات و کارشناسان حوزه کار توضیح داده‌اند که چگونه صنعت ۱۹۰ میلیارد پوندی گوشت در اروپا با داشتن گروهی شناور از کارگران که بسیاری از آنها هم مهاجر هستند،‌ تبدیل به نقطه‌ای کانونی برای کارگران برون‌سپار شده که برخی از آنها ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از کارکنان دیگر حوزه‌ها دستمزد دریافت می‌کنند.

همچنین گاردین شواهدی پیدا کرده مبنی بر اینکه یک سیستم اشتغال دوجانبه برای استخدام کارگران با حقوق و شرایط زیراستاندارد در صنعت گوشت با توجه به نیاز این صنعت به کارگران کم‌توقع و انعطاف‌پذیر وجود دارد. حدود یک میلیون نفر در بخش گوشت اروپا کار می‌کنند و اتحادیه‌ها تخمین می‌زنند که هزاران کارگر در برخی از کشورها از طریق پیمانکاران فرعی و آژانس‌ها به شکلی نامطمئن مشغول به کار هستند. «انریکو سومالیا»، معاون دبیرکل فدراسیون اروپایی اتحادیه‌های صنفی صنایع غذایی، کشاورزی و گردشگری گفت: «این مسأله در سراسر اروپا دچار نقصان‌ بسیاری است. مبنای این سیستم، قیمت پایین محصولات گوشتی و استثمار کارگران است. در این سیستم، کارگرانی وجود دارند که کار یکسانی انجام داده، اما شرایط‌شان با هم بسیار متفاوت است.»

گاردین در این زمینه به اسنادی دست یافت که بر اساس آن کارگران این بخش ساعات کاری نامشخصی دارند، قراردادهای صفرساعته دارند، دستمزد دوران بیماری نداشته و آینده‌ای مطمئن برای خود متصور نیستند. کارگران وضعیت‌شان را در کشورهایی که زبان رسمی آن را نمی‌دانند، بسیار خطرناک و نامطمئن می‌دانند؛ بنابراین برای درک توافق‌ها و حقوق قانونی خود تلاش می‌کنند.

یک کارگر رومانیایی که در هلند مشغول به کار است، در این رابطه گفت: «کارفرمایان می‌توانند خیلی سریع کارگران را اخراج کنند وخیلی زود همه ‌چیز از دست می‌رود». در هلند، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گوشت در اروپا با فروش ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورویی طی سال گذشته، به بازرسان کار می‌گویند که مهاجران با قراردادهای نامطمئن، ۹۰ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

اکنون کارخانه‌های فرآوری گوشت در انگلیس در حال آماده‌سازی برای کریسمس هستند و با ترس از کمبود نیروی کار دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ چراکه بسیاری از کارگران اهل اروپای شرقی که در این صنعت کار می‌کنند در پی همه‌گیری کرونا به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند. اتحادیه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اکنون استفاده از نمایندگی و نیروی کار مهاجرتی و پیمانی شایع‌تر می‌شود؛ زیرا مردمِ محلی نمی‌خواهند در کارخانه‌های گوشت کار کنند. اتحادیه‌ها همچنین خواستار ممنوعیت فوری استفاده از کارگران با قراردادهای نامطلوب در کارخانه‌های گوشت در سراسر اروپا هستند. «بیو کلارکسون»، از اتحادیه متحد، در این رابطه گفت: «تردیدی نیست که کارهای پیمانکاری فرعی باید مورد ممنوعیت سراسری قرار گیرند».

«سرفی ارال»، محقق در دانشگاه روهر بوخوم آلمان در این رابطه نیز گفت: «اگر شرکت‌های فرآوری گوشت نتوانند از طریق فروش محصولات‌شان به حاشیه اطمینان دست یابند، این امکان را می‌یابند که از طریق پرداخت کمتر حقوق به کارگران‌شان به سود برسند».

سوءاستفاده از آزادی حرکت کارگران

گسترش اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۴ و جابه‌جایی آزادانه مردم در سراسر این اتحادیه سبب شد تا شمار زیادی از مردم رومانی، لیتوانی، ‌لتونی، لهستان و مجارستان بتوانند از طریق مهاجرت، کاری برای خود دست‌وپا کنند.

«اوزلم الف دمیرل»، نماینده پارلمان آلمان در این رابطه اظهار داشت: «در سراسر اروپا، آزادی حرکت کارگران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. کارفرمایان با آوردن کارگران از کشورهایی که در آنها نرخ دستمزد کمتر و سیستم تأمین‌اجتماعی ضعیف است، دستمزدهای پرداختی را کاهش می‌دهند و این موضوع به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.» وی افزود: «اصل دستمزد یکسان برای کار مشابه، مسأله‌ای است جدی که می‌تواند کمک بسیاری به حقوق کارگران کرده و در نتیجه این موضوع را باید در سراسر اروپا رعایت کرد.» با بهبود اقتصاد کشورهایی مانند لهستان و افزایش نیاز به نیروی کار ارزانقیمت، جست‌وجو در سراسر جهان در کشورهایی مانند اوکراین، ‌بلاروس، قزاقستان، ویتنام،‌ فیلیپین، گرجستان، هند و ارمنستان و چین رو به افزایش است.

آژانس‌های کاریابی در رومانی در حال حاضر کارگران خود را از سراسر جهان وارد می‌کنند؛ از جمله از جنوب آسیا و کشورهایی چون نپال و سریلانکا. ویزای این افراد به مشاغلی بستگی دارد که در اختیار دارند و در صورتی که اخراج شوند، تحت عنوان مهاجران غیرقانونی دسته‌بندی می‌شوند. «نورا لابو» که تا اوایل سال جاری در اتحادیه مستقل کارگران ایرلند فعالیت می‌کرد، در این رابطه گفت: «در رومانی، شرکت‌ها به همان شیوه‌ای از کارگران نپالی سوءاستفاده می‌کنند که در دیگر کشورها از کارگران رومانیایی بهره‌کشی می‌شود».

«نیگولاس اشمیت»، کمیسر اتحادیه اروپا در امور مشاغل و حقوق اجتماعی نیز گفت که وظیفه کشورهای عضو این است که با هماهنگی کامل از قوانین عادلانه حوزه کار حمایت کنند. وی افزود: «قوانین اتحادیه اروپا کاملاً آشکار و روشن است؛ به گونه‌ای که همه کارگران استخدام‌شده از طریق آژانس‌ها و پیمانکاران فرعی باید دارای حقوق یکسان با کارمندان دائمی باشند. مقامات ملی باید تدابیری را اتخاذ کنند و سازوکاری را شکل دهند که بر اساس آن، این قوانین اجرایی‌ شده و امکان بهره‌کشی پایین‌تر آید».

گزارش: فرشاد گلزاری

کد خبر: 30978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =