چراغ کنسرت‌های ایران روشن می‌شود؟

با گذشت دو سال از خاموشی چراغ کنسرت‌های موسیقی در ایران، این روزها خبرهای خوبی درباره از سرگیری کنسرت‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تداوم شرایط کرونایی در ۲۰ ماه گذشته به تعلیق بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل منجر شد که مشاغل حوزه فرهنگ و هنر هم از این موضوع مستثنی نبودند. از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تعلیق کرد، پس از مدتی سالن‌های سینما و تئاتر به واسطه انتقال از گروه شغلی سه به دو با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن بازگشایی شدند، اما همچنان اجازه برگزاری کنسرت در کشور وجود ندارد.

به همین دلیل ۲۱ اردیبهشت امسال معاونت هنری وزارت ارشاد در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست قرار گرفتن اجراهای موسیقی در گروه دو مشاغل و از سرگیری اجراهای موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ارائه داد، خبری که با انتشار در رسانه‌ها موجب امیدواری شد که شاید بالاخره شاهد برگزاری کنسرت در پایتخت باشیم اما تا به امروز خبری از پاسخ ستاد به نامه معاون هنری درباره برگزاری کنسرت‌ها نیست و حالا دیگر نزدیک  ۲۰ ماه است که جز اجرای برخی از گروه‌های پاپ در منطقه آزاد کیش کنسرتی برگزار نشده است.

در همین راستا چندی پیش حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز گفت که نزدیک به ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط کامل با موسیقی هستند. این‌ها باید در این شرایط چه کنند؟ اکنون که اجراهای زنده موسیقی تعطیل شده‌اند آیا ما می‌دانیم این عزیزان با چه شرایطی مشغول زندگی هستند؟ آیا فهمیده‌ایم حالا که بسیاری از کنسرت‌ها در تعطیلی محض هستند این هنرمندان چگونه زندگی خود را اداره می‌کنند؟ به هر حال این دیدگاه غلطی است که در موسیقی فقط همه‌چیز را با سلبریتی‌ها ارزیابی کنیم چرا که غیر از این افراد شناخته‌شده، هنرمندان شریفی در حوزه موسیقی حضور دارند که به شدت در انتظار آمدن روی صحنه و اجرای برنامه مقابل مخاطبان به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

در همین حال  روز گذشته  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از انتصاب محمد اله یاری فومنی به‌عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد. محمد اله یاری قبل از صدور حکم جدید، مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت. با این حال او عنوان کرده که بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده تا زمان صدور حکم مدیریت جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد، همزمان عهده دار مدیریت و پیگیری فعالیت‌های این دفتر در کنار امور دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی خواهد بود.

اله یاری همچنین درباره تازه‌ترین اقدامات این مجموعه در زمینه برگزاری کنسرت‌ها در روزهای کرونایی و وضعیت نارنجی شهرها به مهر گفت: در زمستان ۹۹ و سه ماهه اول سال جاری مجدد مکاتباتی داشتیم و استدلال ما این بود که برگزاری اجراهای صحنه‌ای در گونه موسیقی ردیف دستگاهی، کلاسیک و یا نواحی، همیشه در سالن‌های کوچک و مشابه سالن‌های تئاتر و سینما بوده و این اجراها می‌تواند همانند نمایش و سینما با رعایت پروتکل‌ها و در سقف مجاز سالن‌ها، از سر گرفته شود. در حال حاضر با توجه به توسعه فرایند واکسیناسیون و اعلام ستاد ملی کرونا مبنی‌بر اجرای محدودیت‌های هوشمند به جای تداوم تعطیلی‌ها، به‌ زودی شاهد گشایش در فعالیت‌های اجتماعی در مقیاس بزرگ‌تر خواهیم بود. مانند حضور مردم در ورزشگاه‌ها، اجتماعات مذهبی و نیز سالن‌های هنری. اله یاری در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: علاوه بر تغییر رویکردهای ستاد ملی کرونا با توجه به توسعه واکسیناسیون عمومی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم در یک ماه گذشته این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و پیگیری‌های خوبی به‌ صورت شفاهی و مکتوب در خصوص اجراهای صحنه‌ای داشته‌اند و این امیدواری وجود دارد که با مساعدت ستاد ملی کرونا، شاهد از سرگیری اجراهای صحنه‌ای باشیم و علاوه بر ایجاد رونق و نشاط فرهنگی هنری در جامعه، اقتصاد فرهنگ و هنر نیز رونق خود را بازیابد.

در نهایت کمتر کسی فکر می‌کرد ماجرای کرونا تا این روزها ادامه پیدا کند و دو سال  بر اغلب اتفاقات مهم موسیقی کشورمان که برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم از مهم‌ترین آن‌هاست، سایه بیندازد. با این وجود باید امیدوار باشیم با تکمیل واکسیناسیون و نیز اعتماد بخشی به مردم برای تامین سلامتی شان، دوباره گردهمایی‌های تجمیعی فرهنگی هنری مانند برگزاری کنسرت ها رونق سابق خود را بازیابد و تبعات ناشی از شیوع کرونا که از لحاظ روانی به مردم لطمه بزرگی وارد کرده و موجب کسالت روحی جامعه شده برطرف گردد.

کد خبر: 30929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =