دوئل تایپه و پکن

رد و بدل شدن تهدید میان چین و تایوان نشان می‌دهد که دو طرف وارد یک بحران جدید شده‌اند و حالا دوئل علنی میان آن‌ها شروع شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، جزیره تایوان سال‌هاست که بدل به محل اختلاف میان غرب و شرق شده و سطح اختلاف با گذر زمان در این رابطه رو به افزایش داشته است. حال به نظر می‌رسد که این اختلاف‌ها سمت و سویی جدید پیدا کرده و رو به سوی بدتر شدن دارد.

افزایش تنش در تایوان

رئیس‌جمهوری تایوان روز گذشته (یکشنبه) در واکنشی تند خطاب به پکن گفت که تایوان به تقویت تدابیر دفاعی خود ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند هیچکس نمی‌تواند این جزیره را به پذیرش مسیری که چین ارائه می‌دهد و نه دموکراسی دارد و نه آزادی، مجبور کند.

خبرگزاری رویترز، گزارش داد که «تسای اینگ-ون»، رئیس‌جمهوری تایوان در راهپیمایی ‌روز ملی ابراز امیدواری کرد که تنش‌ها در سراسر تنگه تایوان کاهش یابد و بار دیگر تاکید کرد که تایوان «عجولانه» رفتار نخواهد کرد. وی در سخنانی از مقابل دفتر ریاست جمهوری در مرکز تایپه گفت: «اما قطعاً نباید این توهم وجود داشته باشد که تایوانی‌ها مقابل فشار سر تعظیم فرود می‌آورند.»

این در حالی است که روز شنبه «شی جینپینگ،» رئیس‌جمهوری چین متعهد شد تا ‌«اتحاد دوباره مسالمت‌آمیز» با تایوان را محقق سازد، اما مستقیما به استفاده از قوه قهریه اشاره‌ای نکرد. با این حال، وی با واکنش خشمگینانه‌ای از سوی تایپه مواجه شد که تاکید دارد تنها مردم تایوان می‌توانند برای آینده خودشان تصمیم‌گیری کنند.» وی افزود: «جدایی طلبی استقلال تایوان بزرگ‌ترین مانع برای دستیابی به اتحاد مجدد سرزمین مادری و جدی‌ترین خطر پنهان برای جوان‌سازی ملی است. اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز بهتر کلیات منافع مردم تایوان را تامین می‌کند، اما چین از حاکمیت و اتحاد خود دفاع خواهد کرد.» رئیس‌جمهوری چین تاکید کرد: «هیچکس نباید اراده بی‌شائبه، عزم راسخ و قدرت مردم چین را در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دست کم بگیرد. وظیفه تاریخی اتحاد دوباره کامل سرزمین مادری باید محقق شود و قطعاً محقق خواهد شد.»

در واکنش به این اظهارات، تسای گفت: «ما به تقویت دفاع ملی خودمان ادامه خواهیم داد و عزم خودمان را برای دفاع از خودمان نشان خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم هیچکس نمی‌تواند تایوان را وادار به پذیرش مسیری کند که چین طراحی کرده است. این به خاطر این است که مسیر پیشنهادی چین نه یک شیوه آزاد و دموکراتیک زندگی برای تایوان است و نه حاکمیتی برای ۲۳ میلیون نفر جمعیت ما.»

رئیس‌جمهوری تایوان بار دیگر پیشنهاد مذاکره با چین بر پایه برابری را ارائه کرد. پکن اما پیشنهاد معامله با او را رد کرده و او را یک جدایی‌طلب می‌نامد که نمی‌خواهد اذعان کند تایوان بخشی از «چین واحد» است. تسای اینگ-ون گفت: «حسن نیت تایوان تغییر نخواهد کرد و هر کاری بتواند انجام خواهد داد تا از تغییر یک‌جانبه وضعیت کنونی با چین جلوگیری کند.» تسای هشدار داد که وضعیت تایوان ‌پیچیده‌تر و سیال‌تر از هر زمان دیگری در ۷۲ سال گذشته است‌ و حضور نظامی گاه و بیگاه چین در منطقه دفاع هوایی تایوان عمیقا روی امنیت ملی و ایمنی هوایی تاثیر گذاشته است.

وی همچنین بر برنامه مدرن‌سازی نظامی به منظور تقویت وضعیت دفاعی و بازدارندگی تایوان نظارت دارد، از جمله ساخت زیر دریایی‌های بومی. تسای گفت: «تایوان در خطوط مقدم دفاع از دموکراسی ایستاده است. هر چه بیشتر به آن دست یابیم، با فشار بیشتری از جانب چین مواجه می‌شویم. بنابراین می‌خواهم به تمام هموطنانم یادآوری کنم که ما قصد نداریم کوتاه بیاییم.» رئیس‌جمهوری تایوان همچنین از چین خواست تا دست از تهدید و ارعاب بردارد. وی در ادامه گفت: «ما به سختی تلاش خواهیم کرد تا خط مقدم دموکراسی و آزادی را محکم نگه داریم، همکاری را با شرکای بین‌المللی از طریق ارزش‌های مشترک تقویت کرده و مشارکت بیشتری در جهان خواهیم کرد.»

دفتر ریاست جمهوری تسای هم تایوان را «یک کشور مستقل قدرتمند» توصیف کرد، نه بخشی از جمهوری خلق چین و بار دیگر پیشنهاد چین مبنی بر «یک کشور، دو نظام» برای حاکمیت بر این جزیره خودگردان را رد کرد.

تایپه در قبضه واشنگتن

این در حالی است که با تندتر شدن لحن چین و افزایش تنش‌ها در جزیره تایوان، واشنگتن نیز صدای خود را در زمینه مقابله با پکن بالا برده است. طی روزهای گذشته، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که کشورش ‌عمیقاً نگران‌ اقداماتی است که صلح در ناحیه تنگه تایوان را تضعیف می‌کند. به گزارش رویترز، وی بعد از آن اظهار نظر ‌کرد که گزارش شد شمار بی‌سابقه‌ای از جت‌های نظامی چین برای چهار روز پیاپی وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان شده‌اند.

سالیوان روز چهارشنبه با «یانگ جیه‌چی»، مدیر کمیسیون مرکزی سیاست خارجی حزب کمونیست چین، دیدار کرده بود. وی روز پنج‌شنبه به «جیمز لندل» خبرنگار امور دیپلماتیک بی‌بی‌سی در بروکسل گفت: «ما با مشاهده فعالیت‌هایی که اساساً بی‌ثبات‌کننده است، چه خصوصی و چه علنی، موضع‌گیری و به آن اعتراض خواهیم کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر است برای دفاع از تایوان دست به اقدام نظامی بزند، گفت: «اجازه بدهید فقط این را بگویم که حالا در تلاش برای جلوگیری از فرارسیدن چنین روزی، قدم‌هایی برمی‌داریم.»

این در حالی است که به گفته منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گروه کوچکی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا به طور موقت و به صورت چرخشی، با هدف آموزش نیروهای تایوانی وارد این جزیره شده‌اند. به گزارش رویترز، پنتاگون که اصولاً جزئیاتی درباره آموزش یا مشاوره به نیروهای تایوانی فاش نمی‌کند، این اعزام را تایید نکرده یا درباره آن نظری نداده است. «جان ساپل»، سخنگوی پنتاگون گفت: «نظری درباره عملیات‌، تعاملات یا آموزش‌های خاصی ندارم، اما می‌خواهم تاکید کنم که حمایت و روابط نظامی ما با تایوان همچنان در تقابل با تهدیدات صورت گرفته فعلی از سوی جمهوری خلق چین پا برجاست.»

منابع از اعلام تاریخ دقیق آغاز این آموزش‌ها امتناع کردند اما شروع آنرا به پیش از آغاز به کار دولت بایدن، در ژانویه سال جاری ارجاع دادند.

در حالی که حداقل یکی از رسانه‌های آسیایی قبلاً در مورد چنین آموزش‌هایی گزارش داده، هرگونه تأیید رسمی ایالات متحده می‌تواند روابط آمریکا و چین را در زمانی که پکن در حال انجام تمرینات سنگین نظامی در نزدیکی تایوان است‌، وخیم‌تر کند.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد که جزیره تایوان بنا ندارد به این زودی‌ها رنگ آرامش ببیند و باید منتظر تحولات بیشتری در این زمینه ماند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 30664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =