پیشگیری، غربالگری و درمان بیماران کووید۱۹

به‌کارگیری مراکز و کادر درمانی تأمین‌اجتماعی به عنوان بازوی قدرتمند نظام سلامت کشور و همراهی با وزارت بهداشت در راستای مقابله با ویروس کرونا در مراکز ملکی سازمان از چند منظر پیشگیری، غربالگری و درمان بیماران تحقق یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آمادگی سازمان تامین‌اجتماعی برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان به‌ویژه در بخش درمان به پیش از شیوع ویروس در کشور یعنی از همان دوران پیدایش کرونا در کشور چین و سرایت آن به سایر کشورها بازمی‌گردد.

به گفته معاون تأمین خدمات درمان اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، از ابتدای شیوع کرونا در سازمان راهکارهایی برای مواجهه با این بیماری ارائه شد. بر این اساس، نخستین کمیته کشوری بحران با موضوع بیماری کرونا در اوایل بهمن‌ماه در ستاد مرکزی سازمان تشکیل شد تا استراتژی مقابله با این بیماری در مراکز درمانی پیش‌بینی شود. به دنبال آن نیز کمیته‌های استانی به ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی برای اجرای دستورالعمل‌های مربوط به کرونا شکل گرفت؛ زیرا هدف این بود که حوزه درمان سازمان همگام و همراه با سیاست‌های وزارت بهداشت پیش رود.

دکتر سیدمجید صادقی‌راد افزود: «پس از شیوع کرونا در کشور، فعالیت این کمیته‌ها فزونی یافت و مهم اینکه نحوه همکاری مراکز درمانی در هر استان از طریق تشخیص این کمیته‌ها در سه قالب مشخص شد. قالب نخست اینکه در استان‌های درگیر، کل بیمارستان در اختیار درمان بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفته است. بر این اساس، بیماران غیرکرونا به مراکز درمانی دانشگاهی ارجاع داده می‌شود. در قالب دوم، در برخی از استان‌ها بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی به بیماران غیرکرونا اختصاص یافته؛ زیرا برخی از بیماران دارای مشکلات حاد مانند بیماران قلبی نباید در مجاورت بیماران کرونایی قرار بگیرند و باید در مراکز عاری از این بیماران بستری شوند. قالب سوم نیز اینگونه است که برخی از بیمارستان‌ها هم مرکز درمان بیماران کرونایی و هم سایر بیماران هستند.»

وی اظهار کرد: «در این مراکز تعدادی از تخت‌ها و بخش‌ها به درمان بیماران کرونا و تعدادی به سایر بیماران اختصاص دارد. شناسایی بیماران از همان بدو ورود در تریاژ اورژانس انجام شده و به بخش‌های لازم ارجاع داده می‌شوند. بسیاری از بیمارستان‌های تهران از جمله بیمارستان میلاد در این قالب قرار دارند.»

معاون تأمین خدمات درمان اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، ادامه داد: «در حوزه درمان سرپایی نیز تمامی ‌مراکز اعم از شبانه‌روزی، دوشیفت و تک‌شیفت که بیش از ۳۰۰ مرکز را شامل می‌شود، طبق روال به کار خود ادامه دادند؛ با این تفاوت که مراکز تک شیفت به دو شیفت ارتقاء یافتند تا بیماران بیشتری پذیرش شود. در این مراکز میز غربالگری وجود دارد و تب‌سنجی دیجیتالی انجام می‌شود و در صورت شناسایی بیماران کرونایی آن‌ها به مراکز ارجاع دانشگاهی و غیردانشگاهی هدایت می‌شوند.»

صادقی‌راد تصریح کرد: «همچنین در این روند، همراهان بیماران مشکوک نیز غربالگری شده و در صورت نیاز بستری می‌شوند یا راهنمایی‌ لازم برای قرنطینه شدن در منزل به آن‌ها ارائه می‌شود که این رویه تاکنون نیز ادامه دارد. در این بین نکته مهم این استکه بیماران مبتلا به کرونا در منزل رها نمی‌شوند و درمان آن‌ها در منزل نیز از سوی تأمین‌اجتماعی پیگیری و دنبال می‌شود.»

کد خبر: 29963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =