جدال پاریس در شمال آفریقا

شروع تنش جدید میان فرانسه و الجزایر به نوعی نشان می‌دهد که باید شاهد دور جدیدی از درگیری‌ها در شمال آفریقا باشیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، الجزایر و فرانسه بار دیگر تنش‌ها میان یکدیگر را افزایش داده‌اند. نزاع‌های دیپلماتیک میان رباط و پاریس در حالی شدت گرفته است که الجزایر با برخی از کشورهای همسایه نیز درگیر شده است و به نظر می‌رسد که آرامش دیپلماتیک در این کشور در حال بر هم خوردن است.

تهدید پاریس توسط رباط

طی روزهای اخیر، خبرهای بسیاری از تنش میان الجزایر و فرانسه منتشر شده است. در آخرین تحولات، مقامات الجزایر سفیر خود در فرانسه را برای رایزنی فراخواندند. به گزارش ‌روزنامه لوموند فرانسه، دفتر ریاست جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر الجزایر در فرانسه برای رایزنی فراخوانده شده است. ریاست جمهوری الجزایر تأکید کرد که در این زمینه متعاقبا بیانیه صادر خواهد شد. تصمیم احضار سفیر الجزایر همزمان با اظهارات «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور، فرانسه مبنی بر اینکه «عبدالمجید تبون»، همتای الجزایری‌اش، «در یک رژیم بسیار سخت گیر کرد»، اتخاذ شده است.

روزنامه لوموند هفته گذشته گزارش کرد ماکرون در دیدار با جوانان خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ الجزایر (۱۹۶۲-۱۹۵۴) گفته است که این کشور پس از استقلال براساس یک «وابستگی ذهنی و تاریخی» شکل گرفته و یک نظام سیاسی-نظامی آن را اداره می‌کند.

لوموند در گزارش خود از دیدار رئیس‌جمهوری فرانسه با جوانان کهنه‌سربازان همچنین نوشت‌ که ماکرون گفته است الجزایری‌ها «یک تاریخ رسمی دارند که کاملاً از نو نوشته شده و به جای اتکا بر واقعیت، براساس یک گفتمان مبتنی بر نفرت از فرانسه بنا شده است.» دفتر ریاست جمهوری الجزایر روز گذشته (یکشنبه) با انتشار بیانیه‌ای، «تاسف شدید» خود از «هرگونه مداخله در امور داخلی کشور» را ابراز و اعلام کرد گفته‌های منتسب به امانوئل ماکرون در بسیاری از رسانه‌های فرانسه منتشر شده و تاکنون تکذیب نشده است.

ریاست جمهوری الجزایر با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات ‌امانوئل ماکرون‌ آن را حمله‌ای غیرقابل قبول به میلیون‌ها شهید که توسط فرانسه کشته شدند، توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: «ریاست جمهوری الجزایر مداخله غیرقابل قبول در امور داخلی خود را که حمله‌ای غیرقابل قبول به یاد پنج میلیون و ۶۳۰ هزار شهید است که در مقاومت قهرمانانه علیه استعمار فرانسه جان و مال خود را فدا کردند، قاطعانه رد می‌کند.» وی در ادامه افزوده است: «جنایت‌های استعمارگرانه فرانسه در الجزایر بی‌شمار است و شامل نسل‌کشی علیه بشریت می‌شود. این جنایت‌ها نباید در معرض دستکاری حقایق و تفاسیری قرار گیرد که زشتی آن‌ها را کاهش می‌دهد.»‌

در این بیانیه تاکید شده است: «گرایش نوستالژیک به جزایر فرانسوی و محافلی که به سختی استقلال کامل الجزایر را به رسمیت می‌شناسند، نمی‌توانند با تلاش‌های بیهوده بر این جنایت‌ها سرپوش گذارند. مانورهای مفهومی و سیاسی در مخفی نگه داشتن این جنایت‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود».  ریاست جمهوری الجزایر تاکید کرده است در مواجهه با این وضعیت غیرقابل قبول که ناشی از این اظهارات غیرمسئولانه بود، رئیس‌جمهور تصمیم گرفت سفیر الجزایر در جمهوری فرانسه را بلافاصله برای رایزنی به کشور احضار کند.

تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور از زمان کاهش صدور ویزا برای شهروندان الجزایری از سوی فرانسه بالا گرفته بود. یک هفته پیش از آن هم امانوئل ماکرون از لژیونرهای الجزایری ارتش فرانسه در دوره اشغال و استعمار تقدیر کرده بود. این گروه از نظامیان که با نام «حرکی» شناخته می‌شوند، در الجزایر و همچنین در میان الجزایری‌های مهاجر در فرانسه، خائن به میهن و همدست جنایات اشغالگران به شمار می‌روند. همچنین روز چهارشنبه وزارت خارجه الجزایر سفیر فرانسه در این کشور را برای اعلام مراتب اعتراض شدید و رسمی کشورش از بابت تصمیم یکجانبه پاریس در خصوص کاهش سهمیه ویزای اختصاص یافته به شهروندان الجزایری احضار کرد.

اختلاف در همسایگی الجزایر

پاریس تنها نقطه داغ در روابط دیپلماتیک با الجزایر نیست و این کشور طی روزهای اخیر با بسیاری از کشورهای همسایه خود به مشکل برخورده است.

طی روزهای گذشته، رئیس ستاد کل ارتش الجزایر با انتقاد از مراکش، این کشور را به دست داشتن در توطئه‌ها علیه کشورش متهم کرد. به گزارش ‌خبرگزاری اسپوتنیک، «السعید شنقریحه»، رئیس ستاد کل ارتش الجزایر در سخنرانی که در بازدید از منطقه دوم نظامی وهران داشت، اظهار کرد: «ثبات الجزایر در اصول خود و تصمیمش برای بی طرفی، حاکمیت مراکش را آزرده کرده و مانع اجرای طرح‌های مشکوک آن در منطقه شده است.» شنقریحه در ادامه مراکش را به تلاش برای نابودی توانمندی‌های الجزایر، توقف روند توسعه آن و تلاش برای ضربه زدن به وحدت مردم آن با ایجاد آشوب و تفرقه متهم کرد و گفت: «این حاکمیت برای تضعیف نقش الجزایر در منطقه، به دامن زدن به توطئه‌ها و دسیسه‌ها ادامه می‌دهد و طرح‌های تبلیغات تخریبی را آغاز کرده است.»

رئیس ستاد کل ارتش الجزایر تاکید کرد: «تمامی اقدامات پَستی که برای مجبور کردن الجزایر به دست کشیدن از اصولش انجام می‌شوند، شکست خواهند خورد، زیرا الجزایر جدید بیش از هر زمان دیگر قصد دارد از حاکمیت و وحدت ملی خود حفاظت کند.» وی در پایان نیز تاکید کرد: «الجزایر برای مقابله جدی با تمامی طرح‌هایی که آشکارا و پنهان علیه ساختار ملی و چهره‌های برجسته آن انجام می‌شوند، کاملاً آماده است.»

این در حالی است که «رمطان لعمامره»، وزیر خارجه الجزایر اخیرا قطع روابط دیپلماتیک کشورش با مراکش را اعلام کرد. لعمامره مراکش را به ارتکاب اقداماتی شنیع علیه الجزایر متهم کرد و گفت: «دشمنی مراکش سیستماتیک و با توطئه‌چینی است.» در مقابل وزارت خارجه مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم کاملا بدون توجیه است و آنچه رخ داد، با توجه به تنش اخیر قابل پیش‌بینی بود. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد:‌ «مراکش این توجیه‌های دروغین و بیهوده را که بر اساس آنها چنین تصمیمی گرفته شده، قاطعانه رد می‌کند.»

روابط الجزایر و مراکش از سال گذشته میلادی در پی مساله صحرای غربی رو به وخامت است. مراکش این منطقه را بخشی از خاک خود می‌داند اما الجزایر از جبهه پولیساریو که خوستار استقلال این منطقه است، حمایت می‌کند. از سوی دیگر و در آخرین دور از تنش‌ها در سیاست خارجی الجزایر، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که نزدیک شدن زیردریایی اسرائیلی به آب‌های منطقه‌ای این کشور با هدف اطلاع یافتن از قدرت و توانایی‌های نیروی دریایی رباط بود. به گزارش ‌خبرگزاری اسپوتنیک، یک متخصص در امور دفاعی و نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نزدیک شدن زیردریایی اسرائیلی به آب‌های منطقه‌ای الجزایر با هدف آزمودن واکنش نیروی دریایی این کشور بود. اهداف این زیردریایی جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و فنی بود.

به نظر می‌رسد که درگیری میان الجزایر و فرانسه صرفاً بخشی از یک بازی بزرگ‌تر برای تحت فشار گذاشتن رباط در سطح بین‌المللی باشد و باید منتظر ماند و دید که این تحولات در آینده چه سمت و سویی به خود می‌گیرد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 29915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =