نگاهی به فیلم‌های جشنواره ملی فجر

پس از آنکه جشنواره جهانی فیلم فجر به واسطه شیوع کرونا  لغو شد تصور می‌شد این سرنوشت دیگر رویدادهای سینمایی در سال جاری خواهد بود؛ اما گویا جشنواره ملی فیلم فجر مسیر دیگری را در پیش گرفته و مقرر شده تا به شکل حضوری و با استفاده از تجربیات محدود برگزاری فستیوال‌های فیلم در دیگر کشورها در دوران شیوع کرونا، شاهد برپایی این رویداد مهم فرهنگی کشور باشیم.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق فهرست رسمی جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی کشور در سال ۹۹ و غیر از بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر مجموعاً ۲۴ جشنواره مجوز برگزاری خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده‌اند. از این میان «جشن حافظ» در بخش خصوصی و جشنواره‌های «فیلم‌های کودکان و نوجوانان»، «فیلم کوتاه تهران» و «فیلم مقاومت» در بخش دولتی برگزار شده‌اند و جشنواره «سینما حقیقت» هم از هفته آینده کلید خواهد خورد. اما بحث بر سر چگونگی برگزاری جشنواره فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، از چندین ماه پیش آغاز شده بود و سرانجام تصمیم بر آن شد که این جشنواره در بهمن ماه برپا شود و به نظر می‌رسد مهمترین رویداد سینمایی کشور دوره‌ای پرچالش را پیش رو خواهد داشت.

چراکه بر اساس آنچه در فراخوان جشنواره سی و نهم درج شده است؛ «نمایش فیلم‌ها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی و مشروط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.» و همین پیش‌شرط به معنای آن است که جشنواره فجر فعلاً و تا اتخاذ تصمیمات احتمالی بعدی از سوی ستاد کرونا، قرار است «بدون اکران» برگزار شود.

همچنین با توجه به شرایط ویژه امسال نمی‌توان همچون سال‌های گذشته شاهد حضور میزان بالای شرکت کنندگان بود و این کاملا طبیعی است. در این مورد، دبیر جشنواره پیش‌تر نیز اعلام کرده بود درصورت لزوم، فیلم‌هایی را که سال گذشته تولید شده، اما به جشنواره نرسیده‌اند نیز می‌پذیرند و بنابراین با حجم خوبی از فیلم‌ها مواجه می‌شویم. با این وجود تعدادی از کارگردانان فیلمبرداری آثار خود را به اتمام رسانده‌اند و در حال پشت‌ سر گذاشتن مراحل فنی هستند و یا آماده نمایش شده‌اند و اکنون باید دید با قطعی شدن تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر چند فیلم سینمایی آماده حضور در این رویداد هستند؟

در این گزارش به فهرستی از آثار سینمایی می پردازیم که احتمالا از میان همین آثار جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر برگزار خواهد شد.

قهرمان

قهرمان، آخرین اثر اصغر فرهادی پاییز سال گذشته در ایران با بازیگران اغلب ناشناس و بومی در کنار بازیگران مطرح ایرانی در شهر شیراز جلوی دوربین رفت. فرهادی با این اثر به کشورش باز می‌گردد تا دوباره تحلیلی از جامعه ایرانی ارائه دهد که مایه‌هایی از یک تریلر روان‌شناسانه را هم در خود دارد. تهیه این اثر بر عهده خود فرهادی و الکساندر ماله‌گی از کمپانی ممنتو فیلمز است. در این فیلم محسن تنابنده و امیر جدیدی به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلمی که با توجه به حساسیت های فرهادی، اگرچه تا پیش از جشنواره به پایان می رسد، اما خیلی بعید است که این کارگردان شناخته شده اجازه دهد فیلمش با تدوینی سریع و کامل نشده به این فستیوال فرستاده شود؛ بنابراین اگر دبیر جشنواره بتواند فرهادی را راضی کند که آخرین ساخته اش را به آن ها بدهد، توانسته برگ برنده اصلی خود را رو کرده و توجهات بسیاری را در خارج از کشور به جشنواره این دوره معطوف کند.

گشت ارشاد ۳

گشت ارشاد ۳ یا گشت ۳ فیلمی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی است. این فیلم سومین سری از فیلم‌های گشت ارشاد و ادامه‌ای بر گشت ارشاد ۱ و گشت ارشاد ۲ است. بهنام بانی قرار است اولین حضور خود در عرصه بازیگری را با گشت 3 تجربه کند. علاوه بر او ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، ریحانه پارسا، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی مقدم با معرفی علیرضا خواجه نیا و با هنرمندی امیر جعفری گروه بازیگران گشت ارشاد ۳ را تشکیل می‌دهند.

دست انداز

«دست انداز» به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی فرزاد فخری زاده خود را به جشنواره می‌رساند. فیلمی اجتماعی با چاشنی طنز که در خلاصه داستان آن آمده است: "رها که علاقه‌مند به نویسندگی است آخرین داستان خود را با آرزوهایش همراه می‌کند".

رضا کیانیان، حبیب رضایی، هدی زین‌العابدین، رویا نونهالی و همایون ارشادی بازیگران فیلم دست انداز هستند.

ابلق

فیلمی که با نام «بی وقتی» پروانه ساخت گرفت و اردیبهشت ماه جلوی دوربین رفت تا با طی مراحل فنی، در جشنواره امسال رونمایی شود. شنیده ها حکایت از تجربه ای جدید در کارنامه «نرگس آبیار» دارد.بهرام رادان، هوتن شکیبا، مهران احمدی، الناز شاکردوست، گلاره عباسی و... بازیگرانی هستند که در این فیلم در کنار امین میری به ایفای نقش پرداخته اند.

شیشلیک

همین که «محمدحسین مهدویان» تصمیم گرفته تا در کار جدیدش، کمدی اجتماعی را تجربه کند، خود یکی از اتفاق های مهمی است که می تواند به جذابیت جشنواره امسال کمک کند. فیلمی که تابستان امسال با فراغ بال ساخته شده و کاملا آماده نمایش است. فیلمی که «امیرمهدی ژوله» سناریوی آن را نوشته و پیش تر «فریدون جیرانی» از فیلمنامه آن حسابی تعریف کرده بود.

خائن کشی

«خائن کشی» با بازی امیر آقایی و سارا بهرامی و حضور مهران مدیری به عنوان اولین همکاری با کیمیایی به نمایش در می‌آید. داستان این فیلم درباره چند رفیق است که در فضایی گانگستری می‌خواهند سر نخ موضوعی حیاتی را پیدا کنند و با افت و خیزهای زیادی مواجه می‌شوند. قصه خائن‌ کُشی درباره مهدی بلیغ معروفترین گنده‌لات و خلافکار تهران است که سابقه شرارت‌های بسیاری در سال‌های دور دارد. او یکی از کلاهبرداران بزرگ ایران است که حتی کاخ دادگستری را هم به چندین نفر فروخته بود.

روزی روزگاری آبادان

روزی روزگاری آبادان ساخته حمیدرضا آذرنگ است. او در این تجربه به سراغ ساخت اثری متفاوت رفته تا این بار در کارنامه هنری خود در مقام کارگردان سینمایی در جشنواره فجر حضور داشته باشد.

محسن تنابنده و فاطمه معتمد آریا دو بازیگری هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم‌هایی که در سال گذشته تولید شده، اما نتوانسته‌اند به جشنواره فجر برسند نیز قابل توجه اند. با توجه به گفته مسئولان مبنی بر حضور این دست از فیلم‌ها در جشنواره امسال یکی از دلایل تعویق انتشار فراخوان جشنواره امسال نیز این موضوع اعلام شده است.

ازجمله فیلم‌هایی که با افزوده شدن چنین بندی، شانس حضور در جشنواره امسال را دارند، می‌توان به این آثار اشاره کرد:

سگ‌بند

«سگ‌بند» با نویسندگی حمید اکبری به کارگردانی مهران احمدی و تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی خامنه است. سگ بند دومین ساخته مهران احمدی پس از مصادره است. نام فیلم برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی آماده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده ‌است: هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود!

لا مینور

«لا مینور» درباره یک نوازنده زن است. نوازنده‌ای که بر اساس تصاویر منتشر شده ظاهرا "پردیس احمدیه" نقش آن را بازی می‌کند.

علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمدجواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی بازیگران فیلم «لا مینور» هستند.

قاتل وحشی

«قاتل و وحشی» در ژانر جنایی با فیلمنامه‌ای از معصومه بیات به کارگردانی حمید نعمت الله ساخته شده است و امین حیایی، لیلا حاتمی، شهرام حقیقت‌دوست، ستاره اسکندری، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و... از جمله بازیگران آن هستند.

این فیلم در میانه‌ی راه ساخت به علت مشکل بودجه برای مدتی متوقف شد و همچنین به دلیل اختلافات مالکیتی مجوز حضور در جشنواره فجر ۹۸ را نگرفت، اما سرانجام در پاییز سال ۱۳۹۹، با اتمام مراحل صدا و ساخت موسیقی آماده‌ی نمایش شد.

مجبوریم

مجبوریم به سرمایه گذاری و تهیه کنندگی رضا درمیشیان با حضور نسل‌های مختلف بازیگران زن ایرانی از جمله ژاله علو، فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان و پردیس احمدیه تولید شده است.

تمام فیلمبرداری «مجبوریم» در نود جلسه در صد لوکیشن در تهران انجام شده که از این میان بخش عمده‌ای از آن در جنوب شهر تهران فیلمبرداری شده است، اما همچون فیلم‌های گذشته درمیشیان از شمال شهر تا جنوب شهر را در برمی‌گیرد.

سبز سفید قرمز

«سبز سفید قرمز» به کارگردان محمد حسین لطیفی و تهیه کنندگی پرویز امیری با موضوع پرچم و عزت ایرانی ساخته شده است. در خلاصه‌ی این فیلم آمده است: داستان این فیلم اکشن، درباره نخبگانی است که از بین نوجوانان ایرانی انتخاب شده‌اند و با عزم و اراده خود و در جریان داستانی جذاب ناجی کشورهای دیگر بوده و پرچم کشورمان را به اهتزاز در می‌آورند.

آفتاب نیمه شب

«آفتاب نیمه شب» تازه‌ترین ساخته شهریار بحرانی به دستیابی ایران به فناوری موشکی می‌پردازد.

این فیلم بر اساس تحقیقات مستند شکل گرفته است و بخشی از توان موشکی نیروی هوا و فضا را به نمایش می‌گذارد و ادای دینی است به شهدای بی ادعا، گمنام و پر تلاش ایران اسلامی که مجاهدت‌های آن‌ها از آغاز انقلاب تا به امروز بی وقفه ادامه داشته است. شهریار بحرانی در جدیدترین فیلم سینمایی خود از بازیگران تئاتر و عده‌ای جوان تازه‌نفس استفاده کرده است. بخش‌هایی از فیلم در سوریه می‌گذرد که به اقتضای داستان، گروهی از بازیگران عرب زبان نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

کد خبر: 2973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =