شدت و ضعف بیماری کرونا نشان از وخامت حال نیست

یک متخصص طب اورژانس، با بیان اینکه برخی از بیماران کرونای سویه دلتا، دارای علائم شدید و برخی خفیف هستند، تصریح کرد: شدت و ضعف علائم تعیین کننده وخامت حال نیست؛ زیرا در مواردی بیمار با علائم خفیف مراجعه کرده اما پس از گذشت یکی دو روز منقلب شده و با حال بد بازگشته است. از این‌رو پی‌گیری حال بیماران در منزل مهم است تا در صورت وخامت حال، اقدامات بستری برای او انجام شود.

دکتر مجید علیمردانی، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین یکی از عوامل پیشرفت بیماری کرونا را تأخیر در مراجعه بیان کرد و با اشاره به روند مراجعه بیماران به مراکز درمانی افزود: برخی از بیماران به دلیل جدی نگرفتن علائم بیماری و برخی نیز به دلیل ترس از بستری در بیمارستان، با حال بد به مراکز درمانی مراجعه و با شرایط وخیم بیماری بستری می‌شوند.

وی اظهار کرد: در شرایط همه‌گیری تعداد زیادی از بیماران در مقطع زمانی کوتاه به مراکز درمانی و غالباً اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که دارای سطوح مختلف بیماری از بسیار خفیف گرفته تا شدید هستند که از درمان‌های سرپایی یا بستری استفاده می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از بیماران نیازمند اقدامات پاراکلینیک مانند CT اسکن و آزمایش هستند.

متخصص طب اورژانس بیمارستان میلاد و بیمارستان علوم‌پزشکی امام حسین(ع) با بیان اینکه مسأله شناسایی بیماری کرونا از مسائل بسیار حیاتی به شمار می‌رود، گفت: در آغاز همه‌گیری با مشکل تشخیص این بیماری مواجه بودیم؛ زیرا آشنایی تجربی و کلینیکال با بیماری نداشتیم. همچنین به دلیل کمبود کیت‌های آزمایش، امکان تشخیص بیماری به طور مناسب وجود نداشت و تشخیص با کندی انجام می‌شد اما در ماه‌های بعد، هم به دلیل افزایش تجربه پزشکان از نظر تشخیص‌های بالینی و نیز افزایش کیت‌ها، آمار تشخیص بیماری کرونا سیر صعودی یافت و درحال حاضر روزانه بیش از ۴۰ هزار آزمایش بر اساس کیت تشخیص انجام می‌شود.

علیمردانی تصریح کرد: این در حالی است که کیت‌های تشخیص گرانقیمت است و متأسفانه در تعهد بیمه‌ها قرار ندارد؛ همان‌طور که رهبر معظم فرمودند، باید برنامه‌ای طراحی شود که تشخیص کرونا راحت‌تر شود. زیرا اگر تشخیص کرونا به موقع انجام شود، جداسازی و رعایت پروتکل‌ها نیز بهتر میسر شده و اگر هزینه‌ها بالا باشد، وضعیت به جایی می‌رسد که تعداد زیادی از مردم آلوده می‌شوند. در حال حاضر برای تست (PCR) که استاندارد طلایی تشخیص بیماری است، بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: پس از چالش تشخیص، نوبت به انجام امور پاراکلینیک به‌ویژه انجام سی. تی. اسکن می‌رسد. اگر این اقدام برای تمام بیماران انجام شود، هم مسأله پرت منابع، آلودگی اشعه و بحث هزینه‌ها مطرح می‌شود و از طرفی ازدحام بیماران نیز وجود دارد و این مشکلات، اقدامات درمانی را محدود می‌کند.

متخصص طب اورژانس افزود: مرحله آخر بحث دارو است، مشکل دارو در کشور چند فاکتور دارد؛ اول اینکه بیماری کرونا جدید بود و درمان مشخصی برای آن وجود نداشت و از همان روز اول چالش‌های درمانی آغاز شد؛ رفته‌رفته داروهای اثربخش درمان کرونا بر اساس تحقیقات و مطالعات کشورها و تجارب پزشکان معرفی شد.

علیمردانی با بیان اینکه متأسفانه در ایران تحقیقات موفقی در زمینه داروهای اثربخش درمان کرونا انجام نشده است، گفت: در ایران آمار تحقیقات بسیار بالا است؛ اما متأسفانه نتایج به دست آمده کاربردی نیست. این در حالی است که در یک سال و نیم اخیر بهترین فرصت فراهم بود که در زمینه داروهای کرونا مطالعه انجام دهیم و دستاوردهای خود را در مقایسه با دستاوردهای اروپا، آمریکا، چین و سایر کشورها ارزیابی کنیم؛ اما به نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خارج از کشور بسنده کردیم که مشکلات خود را داشت.

وی تصریح کرد: نکته آن است که دسترسی به داروهای اعلام شده به راحتی میسر نبود و حتی خود نیز که یک سال و نیم گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده و بستری بودم، داروی مناسب کرونا، به سختی پیدا می‌شد و در آغاز همه‌گیری هربار یک دارو معرفی و سپس رد می‌شد و در حال حاضر دارویی مانند رمدسیویر برای درمان این بیماری معرفی شده است که ابتدا تهیه آن در کشور با مشکلاتی همراه بود اما پس از تولید داخل کمبودها برطرف شد.

کد خبر: 29448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =