۲۹ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در تهران از آموزش‌های مجازی بهره‌مند شدند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تداوم طرح ملی پوشش سراسری و رایگان پیش‌دبستانی گفت: ۲۹هزار نوآموز پیش‌دبستانی از دی ماه سال گذشته تاکنون، از سوی والدین خود به صورت رایگان در این طرح ثبت‌نام کردند و از آموزش‌های مجازی بهره‌مند شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، سعید ربوشه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح ملی پوشش سراسری و رایگان پیش‌دبستانی از سال گذشته با توجه به شرایط شیوع کرونا و متوقف نشدن آموزش پیش‌دبستانی‌ها در بستر فضای مجازی و شبکه «شاد» آغاز شد.

وی گفت: برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از ۱۱ خرداد به تمام مدارس ابتدایی تهران ابلاغ شد که اولیای نوآموزان پیش‌دبستانی-پنج سال تمام (متولدین نیمه دوم ۹۴ و نیمه اول ۹۵) برای شرکت در این طرح می‌توانند به نزدیک‌ترین مدرسه ابتدایی دولتی محل سکونت خود مراجعه و به صورت رایگان فرزندان خود را ثبت‌نام کنند، با ثبت اطلاعات نوآموزان در سامانه «سیدا» (سامانه یکپارچه دانش‌آموزی)، آنان در شبکه «شاد» کلاس‌بندی شده و از محتواهای آموزشی بهره‌مند می شوند.

ربوشه افزود: آموزش و پرورش شهر تهران در شبکه «شاد»، کانال «باغ هنر» را با موضوع هنر و خلاقیت راه‌اندازی کرده است، همچنین استان‌های فارس، هرمزگان، مازندران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد به ترتیب کانال‌های «هویت ایرانی»، «بوستان دانایی»، «باغ زندگی کودک»، «شاد آوا»، «من یار مهربانم»، «باور کودکان» و «کلاس گویا» را راه‌اندازی کردند و نوآموزان پیش‌دبستانی سراسر کشور می‌توانند از محتواهای آموزشی آنها بهره‌مند شوند.      

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۸ هزار نوآموز از سراسر کشور مخاطب کانال «باغ هنر» هستند و آمار عضویت در سایر کانال‌های آموزش پیش‌دبستانی به همین ترتیب، ۸۰ تا ۱۰۰هزار نفر است که نوآموزان روزانه می‌توانند از تدریس‌های زنده، محتوا و محصولات آموزشی تولید شده بهره‌مند شوند.

وی اظهارداشت: علاوه بر این، از آبان سال گذشته تاکنون هر روز در مدرسه تلویزیونی سیما، از ساعت ۱۲ تا ۱۳، برنامه آموزشی برای نوآموزان پیش‌دبستانی در نظر گرفته شده است و ۲۰ نفر از مدرسان و مربیان طراز اول تهران در این برنامه آموزشی و کانال «باغ هنر» مشارکت دارند.

ربوشه گفت: آموزش‌ مجازی نوآموزان پیش‌دبستانی از سال گذشته به صورت مستمر براساس اهداف هشت گانه برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان که براساس سند برنامه درسی ملی است، انجام می‌شود و برای بهره‌مندی از ظرفیت فصل تابستان، آموزش‌ها در این فصل متوقف نشد.

وی افزود: آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی از مهرماه با رویکرد جدید و دقیق پیگیری خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با تشریح اهداف هشت گانه برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان افزود: نوآموزان باید با شناسایی ویژگی‌ها و توانمندی‌های حسی حرکتی خود رفتارهای متناسب با رشد و سلامت انجام دهند، با آشنایی نسبت به محیط زندگی، طبیعت و منابع به حفظ آنها علاقه نشان دهند، با مشاهده زیبایی‌های محیط و خلقت، دریافت‌های خود را به زبان هنر ابراز کنند، با نقش و هویت خود در خانواده و جامعه آشنا شده و رفتارهای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی بروز دهند.

وی بیان کرد: همچنین براساس این اهداف، نوآموزان باید با علاقه به کاربرد زبان فارسی، توان ارتباطی خود را با کلام طیب ابراز کنند، برای بهره‌مندی صحیح از رسانه‌ها، رفتارهای مناسب انجام دهند، با به کارگیری مهارت‌های پایه یادگیری و تفکر، سازندگی خود را بروز دهند، با صفات خداوند مهربان، پیامبر گرامی اسلام، قرآن کریم و پیشوایان دین آشنا شده و به آنان انس و علاقه نشان دهند.

ربوشه اظهارداشت: محتواهای آموزشی که در اختیار مراکز پیش‌دبستانی، مهدهای کودک سراسر کشور قرار می‌گیرد، براساس این اهداف تدوین شده است و برنامه‌های مغایر با آنها مجوز لازم را از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دریافت نمی‌کنند، هر محتوایی که در حوزه پیش‌دبستانی وارد مهدهای کودک و مدارس شود، باید با برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم سو باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: دی ماه سال گذشته ۷هزار نوآموز از آموزش مجازی پیش‌دبستانی استقبال کردند و تابستان امسال حدود ۲۲هزار نوآموز به صورت رایگان در مدارس دولتی ثبت‌نام کردند و از آموزش مجازی بهره‌مند شدند و گواهینامه معتبر پایان دوره پیش‌دبستانی برای ثبت‌نام در پایه اول به آنان ارایه می‌شود، مهلتی برای پایان ثبت‌نام نوآموزان در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: علاوه بر آموزش مجازی در شبکه «شاد» و آموزش تلویزیونی، برخی از والدین برای آموزش فرزندان خود خواهان مربی هستند که در قالب پلتفرمی در فضای مجازی، آموزش به صورت دقیق‌تر و تعاملی‌تر انجام شود، این قابلیت در مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی وجود دارد و والدین می‌توانند به این مدارس مراجعه کنند و ضمن ثبت‌نام لازم است که برای این کار هزینه‌ای را پرداخت بکنند.

ربوشه بیان کرد: همچنین امسال در قالب طرح آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی، از نیمه دوم شهریور سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی آنان آغاز شده است و نوآموزان از نظر بینایی، شنوایی، هوش، توده بدنی، قد، وزن، سلامت دهان و دندان، پوست و مو، اختلالات جسمی حرکتی سنجش می‌شوند، اگر نوآموزی در این زمینه نیاز به مداخله تخصصی و کلینیکی داشته باشد، می‌تواند تا ورود به پایه اول این مشکلات را برطرف کرده و آمادگی ورود به دوره ابتدایی را پیدا کند.

وی در این باره افزود: در هر منطقه حداقل ۲ پایگاه سنجش  به منظور سنجش سلامت در نظر گرفته شده است.

وی درباره تاثیر آموزش برای دوره پیش‌دبستانی در شرایط شیوع کرونا گفت: در دوران آموزش و تحصیل از پیش‌دبستانی تا دانشگاه،  جایگزینی برای کلاس درس و معلم نیست، وجود معلم و حضور دانش‌آموزان در کلاس درس و قرار گرفتن در موقعیت آموزشی بسیار متفاوت از آموزش غیرحضوری است و کار آموزش بهتر و با کیفیت‌تر پیش می‌رود اما در شرایط کرونایی تمام تلاشمان این است که از ظرفیت شبکه «شاد» و تلویزیون برای آموزش غیرحضوری بهترین بهره را ببریم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: در حدود ۲ سالی که در شرایط کرونایی قرار گرفتیم، تجارب بسیاری در حوزه آموزش مجازی و غیرحضوری کسب کردیم، هر چه پیش رفتیم، خطاهای قبل و نواقصمان را برطرف کردیم و امروز تدریس‌ها متناسب‌تر با نیاز دانش‌آموزان شده است و از قابلیت‌ها و امکانات چندرسانه‌ای برای تولید محتواهای آموزشی بیشتر بهره می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی به نوآموزان پیش‌دبستانی در شرایط فعلی از لحاظ هویت‌بخشی و شخصیت‌بخشی و جلوگیری از انزوا می‌تواند موثر باشد، افزود: در این طرح، بهترین مربیان، بهترین تدریس‌های زنده و محتواهای آموزشی را ارایه می‌کنند.

ربوشه تاکید کرد: والدین، فرزندان پیش‌دبستانی خود را در این طرح ثبت‌نام کنند، چرا که موقعیت خوب آموزشی برای نوآموزان فراهم شده که با این آموزش‌ها همچون آشنایی با معلم و فعالیت‌های او، چگونگی قلم به دست گرفتن، چگونگی حضور در کلاس درس و گوش دادن به سخنان معلم، مشاهداتشان دقیق‌تر می‌شود و با پیش زمینه‌های شناختی خوبی که کسب می‌کنند و سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی در زمان مقرر برای ورود به پایه اول ابتدایی آماده می‌شوند.

کد خبر: 28671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =