دردسرهای صندوق رای برای پوتین

اعمال محدودیت‌های اینترنتی و همچنین تعطیل شدن دفاتر مخالفان دولت روسیه آنهم کمی پس از شروع رای‌گیری انتخابات پارلمان این کشور نشان از کاهش میل مردم به حزب حاکم دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، انتخابات در روسیه اساسا توجه چندانی را لااقل میان مردم جهان و ناظران برنمی‌انگیزد. عدم وجود تکثر احزاب و نتایج تکراری طی یک دهه گذشته بسیاری را مجاب کرده که پرداختن به مقوله انتخابات در جایگزین شوروی سابق کاری است بیهوده. با این همه، انتخابات اخیر پارلمانی روسیه به خاطر حواشی بی‌شمار آن، بدل به یکی از محورهای جدید اختلاف میان غرب و شرق شده است.

باز شدن صندوق‌ها

روند رای‌گیری در انتخابات مجلس دومای روسیه صبح روز ‌جمعه‌ آغاز شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روند رأی گیری در انتخابات مجلس دومای روسیه روز ۱۷ سپتامبر آغاز شد و قرار است تا سه روز ادامه داشته باشد. به گفته منابع روسی طی ۲۰ دقیقه اول شروع انتخابات پنج هزار تن از ساکنان مسکو رأی دادند. اعضای مجلس دومای روسیه برای پنج سال انتخاب می‌شوند که شامل ۲۲۵ نماینده از لیست‌های حزبی و ۲۲۵ نماینده به صورت انفرادی است. ۱۴ حزب برای دستیابی به ۴۵۰ کرسی مجلس دوما با هم رقابت می‌کنند. روند رای‌گیری انتخابات در مناطق شرق دور روسیه از چندین روز پیش آغاز شده است.

با وجود این‌که انتخابات از جمعه آغاز شده اما امروز (یکشنبه) مصادف با ۱۹ سپتامبر روز اصلی رای‌گیری در روسیه است. انتظار می‌رود حزب حاکم «روسیه متحد»، وابسته به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری این کشور به رغم مشکلات اقتصادی فراوان که پاندمی کرونا و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از دلایل عمده آن تلقی می‌شود، بار دیگر پیروز این انتخابات شود. در مجموع چهار هزار و ۱۷۸ نفر به عنوان نامزد برای شرکت در انتخابات دوما معرفی شده بودند که سه هزار و ۸۱۲ نفر تایید صلاحیت شده و ثبت شدند. انتخابات برای تعیین سران مناطق روسیه هم در ۱۲ منطقه برگزار می‌شود و روسای جمهور چچن، اوستیای شمالی، ماردوویا، داغستان، تووا و کاراچایوو-چرکسیا و استانداران خاباروفسک، پنزا، بلگورود، تیورسکایا، تولسکایا و اولیانوف با رای مردم انتخاب می‌شوند.

این در حالی است که میزان پایین آرای حزب حاکم در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در قیاس با نظرسنجی‌ها و آرای پارلمانی این حزب در ۱۸ سال موجودیت آن بی‌سابقه است و به زیر سی درصد فروافتاده است. در شهرهایی بزرگی مانند مسکو این محبوببت از ۱۵ درصد هم فراتر نمی‌رود که در قیاس با انتخابات سال ۲۰۱۶ نوعی فروپاشی برای حزب به شمار می‌رود. حزب حاکم با داشتن دو سوم کرسی‌ها در مجلس کنونی از جمله زمینه‌ساز تغییراتی در قانون اساسی شد که به پوتین اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ هم بتواند در قدرت بماند.

از سوی دیگر، ناظران غربی معتقدند که حزب حاکم روسیه به عنوان نمادی از فساد در سطوح مختلف، کاهش سطح زندگی، افزایش سطح تورم، میزان پایین رشد اقتصادی در قیاس با اقتصادهای مشابه و مدیریت توأم با هرج و مرج در مهار بحران کرونا شناخته می‌شود. بیش از همه قانون مربوط به افزایش سن بازنشستگی بود که ضربه‌ای اساسی به حیثیت این حزب وارد آورده است. بنابراین قانون که از سال ۲۰۱۸ به رغم مخالفت ۹۰ درصدی در جامعه علیه آن، به اجرا درآمده سن بازنشستگی برای مردان به ۶۵ و برای زنان به ۶۰ سال افزایش یافته است.

از کارزار انتخاباتی تا مداخله غربی

انتخابات روسیه در حالی در میان بیم و امیدهای مردم برگزار می‌شود که این مسئله بار دیگر بدل به صحنه قدرت‌نمایی میان واشنگتن و مسکو شده است. روسیه معتقد است که نهادهای آمریکایی چندین ماه است که مشغول مداخله در اطلاع‌رسانی‌های انتخابات دومای این کشور هستند، اتهامی که البته آمریکا آن را بی‌اساس می‌داند.

این مسئله تا حدی جدی بود که وزارت خارجه روسیه طی روزهای گذشته اعلام کرد که «جان سالیوان»، سفیر آمریکا، را برای ادای توضیحات در رابطه با «مداخله احتمالی» ایالات متحده در انتخابات پارلمانی روسیه فراخوانده است. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است روسیه «شواهد غیرقابل انکاری» دارد مبنی‌ بر این‌که غول‌های فناوری مستقر در آمریکا در آستانه انتخابات دومای روسیه، قوانین این کشور را نقض کرده‌اند.

این بیانیه به‌طور کلی شرکت‌های فناوری ایالات متحده را به «مداخله» در انتخابات پیش رو متهم کرده اما به جزییات تخلفات انجام گرفته و یا نام شرکت‌های مورد نظر اشاره‌ای نکرد. وزارت خارجه روسیه، همچنین «دخالت در امور داخلی» این کشور را «مطلقا غیر قابل قبول» خواند. گزارش‌ها حاکی است که جان سالیوان پس از احضار به وزارت خارجه روسیه با «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، دیدار کرد.

این در حالی است که روز گذشته، «نیکولای بولاف»، معاون رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه اظهار داشت که حملات سایبری گسترده به سیستم رای‌گیری الکترونیکی از راه دور و وب سایت کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه مانع از عملکرد آن‌ها نگردید. همچنین سازمان نظارتی «گولو» اظهار داشت که بیش از دوهزار مورد نقض قوانین انتخاباتی از جمله با عکس و فیلم‌های ویدیویی در اولین روز انتخابات پارلمانی روسیه ثبت شده است. بنا به بیانیه مذکور، ناظران این موسسه شاهد بوده‌اند که به بسیاری از صندوق‌های اخذ رأی، برگه‌های از پیش نوشته شده تحویل داده شده است، اما شکایت درباره این تخلفات پذیرفته نشده است.

گفتنی است که اپلیکیشن «رای‌گیری هوشمند» رهبر اپوزیسیون محبوس این کشور از همان لحظه آغاز روند رای‌گیری مسدود شد. رسانه‌ها همچنین گزارش دادند پس از این که فروشگاه‌های آنلاین اَپل و گوگل، اپلیکیشن «رای‌گیری هوشمند» را که توسط مخالفان پوتین برای تاثیرگذاری در انتخابات پارلمانی روسیه راه‌اندازی شده بود حذف کردند و تلگرام نیز اقدام به آفلاین کردن ربات‌های هوشمند رای کرده است. این در حالی است که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که کارکنان شرکت اپل در روسیه از سوی مقام‌های روسی تهدید به بازداشت شده بودند.

 «پاوِل دوروف»، بنیانگذار تلگرام، روز جمعه، ‌درباره اقدام این شرکت در آفلاین کردن ربات‌ها گفت این اقدام با توجه به ممنوعیت تبلیغات در انتخابات صورت گرفته و عملکرد ربات‌های مرتبط با مبارزات انتخاباتی محدود شده است. علاوه بر این اپلیکیشن، دولت روسیه اقدام به مسدود کردن حدود ۵۰ وب‌سایت که توسط حامیان ناوالنی اداره می‌شد کرده و ده‌ها دفتر منطقه‌ای آنها را تعطیل کرده است.

به رغم همه موارد یاد شده، کسب اکثریت کرسی‌ها توسط حزب روسیه واحد (حزب حاکم) امر نامحتملی نیست، چراکه با مشارکت احتمالاً احتمالی ۴۰ تا ۵۰ درصد صاحبان حق رای که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی‌ می‌کنند، سهم ۳۰ درصدی آرای حزب حاکم در این نظرسنجی‌ها عملاً تا ۴۰ درصد بالا خواهد رفت.

این موضوع در قیاس با انتخابات پیشین، شکستی سخت برای حزب حاکم به حساب می‌آید و می‌تواند زمینه‌ساز قدرت‌گیری احزاب و محافلی شود که در ۲۰ سال اخیر کمتر به کرملین و شخص پوتین نزدیک بوده‌اند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 28534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =