ضربه «آیدا» به کارگران

توفان آیدا که چند هفته پیش لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی را درهم نوردید نه تنها خسارات مالی زیادی داشت بلکه آثار اقتصادی آن حالا به دوش کارگران افتاده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، توفان آیدا به از دست رفتن بیش از یک میلیون مشتری برق در لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی انجامید و این امر مطمئنا تأثیری بر صنایع انرژی، شیمیایی و حمل‌ونقل دریایی دارد که مرکز اصلی آن سواحل مکزیک است. اقتصاددانان می‌گویند تا زمانی که برآورد خسارت افزایش نیافته و تعطیلی پالایشگاه‌ها طولانی نشود، این امر تأثیر کلی بر اقتصاد آمریکا نخواهد گذاشت.

ضربه «آیدا» به کارگران

انتظار می‌رود که توفان اثرات مالی کمتری نسبت به توفان کاترینا داشته باشد که ۱۶ سال قبل سراسر آمریکا را درنوردید. با این حال، اقتصاددانان هشدار می‌دهند در عین آنکه در قیاس با کاترینا، آیدا اثرات کمتری دارد، اما نمی‌توان از باری که این مسأله بر وضعیت کار و کارگران در آمریکا می‌گذارد، صرف‌نظر کرد.

تحلیلگران مؤسسه «بوئنینگ و اسکاترگود» خاطرنشان کردند که البته میدان تأثیر توفان آیدا کوچکتر از کاترینا است و همین امر از آسیب‌های فاجعه‌بار اقتصادی آن می‌کاهد. بنابراین تحقیق، ضرر و زیانی که صنعت بیمه در پی این واقعه متحمل می‌شود حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد که از مورد کاترینا، با ضرر ۹۰ میلیارد دلاری، بسیار کمتر است.

با این همه، تحلیلگران هشدار می‌دهند که این امر را باید در نظر گرفت که وضعیت امروز با وضعیتی که در آن توفان کاترینا به وقوع پیوست بسیار متفاوت است؛ چراکه بسیاری از صنایع و تجارت‌های آمریکایی تازه شروع کرده‌اند به سربلند کردن از اثرات اسفبار همه‌گیری کرونا. این در حالی است که عدم استقبال شمار زیادی از مردم آمریکا از واکسیناسیون سراسری و در نتیجه شیوع سویه دلتا در این کشور، سبب شده تا زنگ خطر برای تعطیلی مجدد صنایع و تجارت‌ها به صدا درآید. بر این اساس، کارشناسان هشدار می‌دهند که توفان آیدا می‌تواند پیش‌درآمدی باشد برای موجی جدید از اثرات اقتصادی منفی بر کارگران و کارمندان آمریکایی که طی دو سال گذشته با دردسرهای بسیاری دست‌وپنجه نرم کردند.

نتایج این وضعیت را در قیمت حامل‌های انرژی می‌توان به خوبی مشاهده کرد. در حالی که شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌ها مشغول ارزیابی آسیب‌ها و خسارات ناشی از توفان آیدا هستند، قیمت نفت تغییراتی را شاهد بود و قیمت بنزین نیز ۲/۱ دهم درصد نیز افزایش داشت.

با این وجود، توفان آیدا که پنجمین توفان شدید در آمریکا بود، شمار زیادی از مشترکان را بدون برق گذاشت و این امر تأثیری مستقیم بر شرکت‌های نفتی و مواد شیمیایی خواهد گذاشت. شکی نیست که این امر می‌تواند در طولانی‌مدت اثرات اقتصادی منفی بر بازار کار این شرکت‌ها گذاشته و در نتیجه وضعیت را برای آنان دستخوش تغییر کند.

بازار انرژی به کما رفت

«کری گلف»، پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی «ساب اند اکونومی» در این رابطه افزود: «به نظر می‌رسد که برای بررسی تأثیرات این توفان بر بازار کار باید بیشتر منتظر ماند، اما تا به همین جای کار هم می‌توان دید که صنایعی مانند پتروشیمی و خرده‌فروشی‌ها از این امر آسیب دیدند.» وی افزود: «بررسی اثرات این وضعیت بر بازار کار مناطق آسیب‌دیده جالب‌توجه خواهد بود».

تولید کمتر از ۲ میلیون بشکه نفت در روز در خلیج مکزیک در پی توفان آیدا، کمتر از ۱۵ درصد تولید عادی است. با این حال،‌ انتظار نمی‌رود که این اختلال آنچنان بر ذخایر سوخت آمریکا تأثیر بگذارد. با این وجود، در مناطق آسیب‌دیده نیاز توجه جدی به وضعیت بازار کار به چشم می‌خورد. «اندی وارلی»، استاد اقتصاد دانشگاه سن آنتونیو در این رابطه گفت: «تحلیل‌ها بر این موضوع استوار است که وضعیت توفان آیدا به بدی کاترینا نیست. با این همه، نکته مهم، وضعیت بازار کار و کارگران در پی این توفان است. شکی نیست که این وضعیت در صورتی که مورد رسیدگی سریع قرار نگیرد می‌تواند عواقب بسیار و گسترده‌تری در طولانی‌مدت داشته باشد؛ چراکه بازار کار در مناطق آسیب‌دیده پیش از وقوع آیدا نیز چندان چنگی به دل نمی‌زد و کارگران تازه داشتند روند عادی را از سر می‌گرفتند.»

طی روزهای گذشته، فیلیپ ۶۶ ساله، پالایشگاه خود را با نام «بل چیس» در لوئیزیانا تعطیل کرد و «اکسان موبیل» نیز تولید خود در پالایشگاه «باتون روژ» را موقتاً قطع کرد. سخنگوی اکسون گفت که پالایشگاه آسیب جدی ندیده است و در سریع‌ترین زمان فعالیت خود را از سر می‌گیرد. با این حال، «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا با اضطراری خواندن وضعیت، اعلام کرد که بنا ندارد این بحران را دست‌کم بگیرد. بنا بر برآورد مؤسسه «کریر آنالیسیس»، روند تحویل مواد اولیه بسیاری از صنایع در پی این توفان با مشکل روبه‌رو شده و این امر می‌تواند بر فرایند تولید و توزیع تأثیرگذار باشد و به اثرات منفی بر بازار کار بینجامد؛ درست همان اتفاقی که در مورد توفان کاترینا روی داد. حال شاید در ابعاد کوچکتر!

در دیگر صنایع به ظاهر نامربوط می‌توان این اثرات را از همین حالا مشاهده کرد. «دی. جی. جانسون»، صاحب یک رستوران و کتابفروشی در نیو اورلئان گفت: «مسیری طولانی تا بهبودی کامل پیش روی ما قرار دارد. هر دو مغازه‌های من در اثر توفان آیدا و بالا آمدن سطح آب آسیب بسیار دیده‌اند. ما تازه داشتیم از فشار اقتصادی پس از کرونا سر بلند می‌کردیم».

بر این اساس باید گفت که تبعات اقتصادی و اجتماعی میهمان ناخوانده‌ای به نام آیدا همچنان به دقت فهرست نشده اما به هر حال نداهای ناخوشایندی از آن به گوش می‌رسد.

کد خبر: 28387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =