رویای آشفته سینما

گیشه سینمای ایران همچنان با چالش های زیادی در سایه همه گیری ویروس کرونا دست و پنج نرم می کند و اگرچه این روزها تعطیل نیست، اما به سختی نفس می‌کشد.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم شود، اما با توجه به شدت شیوع کرونا، اوضاع گیشه و استقبال از سینماها رضایت بخش نبود و نیست. در طول این زمان، حدود ده سینما، درخواست تغییر کاربری خود را ثبت کردند از طرفی فروش فیلم‌هایی که در این ایام روی پرده رفت نه برای سینماداران و نه صاحبان آثار رضایت‌بخش نبود،  به گونه ای که چندی پیش سینماداران تهدید به تعطیلی سینماها در صورت استمرار وضعیت فعلی کردند.

در همین راستا محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داد که بر مبنای آن قرار شد فیلم کمدی دینامیت با تضمین ۲.۵ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی روانه پرده شود تا روحی تازه در گیشه سینما دمیده شود. عوامل فیلم کمدی دینامیت نیز  از دهم تیرماه تصمیم به اکران این فیلم گرفتند و با گذشت بیش از  ۴۰ روز از آغاز اکران، فروش این فیلم در مجموع به بیش از ۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسید که رکوردی دست نیافتنی برای اکران روزهای کرونایی به شمار می‌آید. تا اینکه چندی پیش به دنبال همزمانی اوج اپیدمی و روزهای عزاداری دهه اول محرم، سینماهای سراسر کشور برای چند روز تعطیل شدند. اگرچه این تعطیلی طولانی نبود و  از روز یکشنبه، ۳۱ مرداد سینماهای سراسر کشور فعالیت خود را مجددا از سرگرفتند اما  پس از آن برخی از فیلم‌های سینمایی با کاهش فروش مواجه شدند و سینما دوباره با بحران فروش و کاهش مخاطب در شرایط کرونایی مواجه شد.

درنهایت  پیرو خبرهایی که هفته‌های گذشته از سوی پخش کننده فیلم سینمایی «درخت گردو» همچنین سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام شد، مجوز اکران اثر جدید محمدحسین مهدویان «درخت گردو» صادر و این فیلم سینمایی وارد چرخه اکران سینماها شد. حالا طبق آمار منتشر شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان  که داستان بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر می‌کشد، در مدت دوازده روز، به فروش ۶۵۰میلیون تومانی  رسیده است. رکوردی که پیش از این برای چنین فیلمی شوخی به نظر می‌آمد؛ اما حالا و در این بازار کساد، یک موفقیت نسبی است. همچنین آمارها نشان می دهد که مجموع  فروش فیلم‌ها در شش ماه نخست امسال با احتساب روزهای باقیمانده شهریور در نهایت و در خوشبینانه‌ترین حالت به ۱۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. به گزارش اعتماد از تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ که اکران فیلم‌های نوروز در سینماها آغاز شد تا ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ مجموعه فروش فیلم‌ها در سراسر کشور و تمام استان‌ها به رقم ۱۵۸,۴۲۲,۷۹۴,۷۶۶ ریال رسید و مجموعا ۷۲۶,۲۸۹ نفر به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما نشستند، ضمن اینکه فیلم‌ها از ۷۰,۸۰۴ سانس تشکیل شدند. از طرفی در شش ماه نخست سال پردیس سینمایی کوروش با حضور ۲۰۹,۹۷۵ نفر و ایران‌مال با تعداد ۷۸,۴۰۰ نفر (تهران) و پردیس سینمایی هویزه در مشهد با ۱۱۰,۱۳۵ بیننده (شهرستان) بیشترین تعداد مخاطبان را به خود اختصاص دادند.

ورورد ۹۰ سالن به چرخه اکران

از طرفی  روز گذشته و همزمان با روز ملی سینما در ایران، روابط عمومی سازمان سینمایی، اعلام کرد که ۶۸۰ سالن سینما در سطح کشور فعالیت دارند و ۴۱۷ سالن هم در مراحل مختلف ساخت و بهره برداری هستند. طبق اعلام موسسه سینما شهر از ۴۱۷ سالن سینما ۴۷ سالن آماده افتتاح هستند که به دلیل کرونا بهره برداری از آنها به تعویق افتاده است. در این آمار که همزمان با روز ملی سینما منتشر شد، آمده است: ۴۳ سالن هم مراحل پایانی آماده سازی را سپری می‌کنند و بین یک تا سه ماه آینده آماده می‌شوند همچنین ۱۷۲ سالن دیگر هم در مراحل ساخت هستند که بیش از یک سال زمان بهره برداری آنها به طول می‌انجامد و ۱۵۵ سالن هم در مرحله اولیه ساخت قرار دارند. این در حالی ست که  تعطیل نشدن پروژه‌های سینمایی در ایام کرونا، منجر به این شده که انبوهی از آثار اکران‌نشده در صف اکران باقی بمانند. طبق گزارش ها حالا حدود ۲۵۰ فیلم در انتظار عادی شدن شرایط و بازگشایی سالن‌های سینما هستندو به نظر نمی رسد این تعداد سینما هنوز هم پاسخگوی تعداد فیلم‌های تولیدی سالانه در ایران باشد.

کد خبر: 27931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =