بازگشت به کار بیکاران ناشی از کرونا

اثرات آسیب‌رسان همه‌گیری کرونا در جهان در تمامی حوزه‌های مرتبط با زندگی انسان‌ها در کمتر از دوسال همه‌گیری این بیماری، مشهود است و کمتر حوزه‌ای در جهان دیده می‌شود که آثار تخریبی کووید ۱۹ در روند فعالیت آن مشاهده نشود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حوزه فعالیت کسب و کارها، شرایط کار کارگران، تلاش کارفرمایان و کارآفرینان در مسیر اشتغال، تولید و بهره‌وری و فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی دولت‌ها در جهان در بیش از یکسال نیم گذشته، تحت تاثیر اثرات منفی کرونا قرار گرفته و آثار آسیب‌های ناشی از وجود این بیماری در حوزه‌های فعالیت اقتصادی و کسب و کار در همه کشورها دیده می‌شود.

نکته‌ای که در برخی شرایط از دید دولت‌ها در خصوص اثرات ناشی از کرونا بر اقتصاد و تولید، پنهان مانده و یا به میزان لازم مورد توجه و حمایت قرار نگرفته، تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری‌ بخش قابل توجهی از کارگران، ناشی از این پاندمی در جهان است که منجر به از دست رفتن اشتغال بسیاری از کارگران شده است.

کرونا و تخریب کسب و کار در جهان

بر اساس گزارش‌های موجود، کرونا ۸۷ درصد نیروهای کار در جهان را تحت تاثیر قرار داده و معادل ۲۵۵ میلیون شغل تمام وقت را از بین برده و همچنان بیش از ۱۳۰ میلیون فرصت شغلی در سال جاری را تهدید می‌کند.

سال گذشته، سازمان جهانی کار(ILO) اعلام کرد که کووید ۱۹ تابحال در حدود ۹۰ درصد نیروهای کار در جهان را تحت تاثیر قرار داده است و «گای رایدر» دبیرکل سازمان بین المللی کار از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواست تا برای حمایت از کسب و کارها و شاغلین در برابر پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا دست به کار شوند و این حمایت‌ها را به ویژه برای کسب و کارهای آسیب پذیر و کشورهای در حال توسعه ضروری دانست.

بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی کار، پاندمی کرونا معادل ۲۵۵ میلیون شغل تمام وقت را از بین برده است و تعداد مشاغل از دست رفته در سال ۲۰۲۰ رکورد بی‌سابقه‌ای زد و ۱۱۴ میلیون نفر بیکار شدند که در این میان زنان و جوانان بیش از همه آسیب دیدند.

ویروس مرگبار کرونا در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز بیش از ۱۳۰ میلیون فرصت شغلی دیگر را تهدید می‌کند و بر این اساس کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه کارگری از دولت‌ها خواسته تا ایجاد اشتغال را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود درنظر بگیرند و تضمین بهبود و اشتغال پایدار بر مبنای اساسنامه سازمان بین‌المللی کار مدنظر قرار دهند.

ارتباط واکسیناسیون و بازگشت به کار

نکته قابل اشاره و نقطه امیدواری این است که در این شرایط خاص و پس از نزدیک به دوسال از شیوع کرونا در جهان، به آرامی و با آغاز واکسیناسیون کرونا در جهان و همچنین با تدابیر و سیاست‌های اتخاذی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها در حمایت از کسب و کارها و کارگران آسیب دیده از شیوع این بیماری، در ماه‌های گذشته شاهد بازگشت به کار دوباره کارگران و آغاز فعالیت کارگاه‌ها در جهان و کشورمان هستیم.

بازگشت بخش قابل توجهی از افراد بیکار شده به کار و اشتغال مجدد آن‌ها در کارگاه‌های خود، نشان از اثربخشی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های جهانی و دولت‌ها در قبال حمایت از کسب و کارها در مقابله با کرونا است.

بازگشت به کار بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بیکار

«عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص آمار بیکاری ناشی از شرایط کرونایی و آمار و شرایط بازگشت به کار افراد بیکار شده در مدت همه‌گیری کووید۱۹ می‌گوید: از نزدیک به ۲میلیون نفر ریزش اشتغالی که به علت اثرات تخریبی شیوع کرونا بر تولید و کسب و کارها از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ در کشور اتفاق افتاد، با کاهش اثرات کرونا و اغاز بکار مجدد واحدهای تولیدی و خدماتی، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بازگشت به اشتغال داشته‌اند.

گفتنی است که از زمان شیوع کرونا در کشور و مشاهده آثار تخریبی این بیماری در حوزه اشتغال و کسب و کار و روند ادامه فعالیت کارگاه‌های تولیدی و ارائه خدمات، دولت با ارائه بسته‌های حمایتی در راستای تقویت کسب وکارها و جلوگیری از تعطیلی بیشتر بنگاه‌های اقتصادی، تولید و خدماتی سعی در زمینه‌سازی کاهش اثرات کرونا بر تولید داشته است و همچنین، کارفرمایان به عنوان یکی از آسیب‌دیدگان شرایط ناشی از کرونا، نهایت همکاری را با کارگران در حفظ اشتغال داشته‌اند.

بازگشت به کار کارگران به دلیل تامین معیشت

ناصرچمنی، فعال و کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص بازگشت به کار بخش قابل توجه بیکار شدگان ناشی از شرایط کرونایی گفت: بازگشت به کار این بخش از کارگران، در ارتباط با شرایط اقتصادی ایجاد شده و عدم تامین معیشت خانوار است.

وی اضافه کرد: موضوع بیکاری بخشی از کارگران به واسطه همه‌گیری کرونا در طول بیش از یکسال و نیم شیوع این بیماری، در همه کشورهای جهان اتفاق افتاد که بیکاری ناشی از کرونا بیشتر در بخش های اشتغال خدماتی قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: موج بیکاری ناشی از وجود شرایط کرونایی و آسیب هایی که به اقتصاد و تولید کشورها وارد شد، طبیعتاً در حوزه عملکردی یک نهاد و مدیر مرتبط گنجانده نمی‌شود و در مجموع، بسته‌ای از عوامل با تکیه بر شرایط کرونایی در کشورها، زمینه ای را موجب شد که بخش قابل توجهی از کارگران و شاغلان بخش‌های مختلف تولید و خدمات در مدت‌زمان کوتاهی به جمع بیکاران اضافه شوند.

این فعال حوزه کارگری تصریح کرد: البته اگر بازگشت به کار بخشی از بیکاران ناشی از شرایط کرونا نیز اتفاق افتاده باشد، باز هم نتیجه سیاست‌ها و خروجی عملکردی مدیر یا نهادهای مرتبط با اشتغال نیست و بیکاری و بازگشت به کار، همگی بستگی به شرایط ایجاد در نتیجه شیوع کرونا و زمینه‌های اشتغال موجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در کشور ما شرایط اقتصادی یکی از عوامل مانع در ایجاد قرنطینه کامل کرونایی بود، بخشی از بیکاری ناشی از شرایط کرونایی با توجه به این مهم و ترس کارگران از کرونا در محیط کار اتفاق افتاد و بازگشت به کار آنها نیز مرتبط با شرایط اقتصادی ایجاد شده و عدم تامین معیشت خانوار است.

کد خبر: 27725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =