تبادل آتش در پنجشیر

ادامه تنش در پنجشیر و رد و بدل شدن آتش میان طالبان و جناح احمد مسعود موجب شده تا اوضاع به سمت تشدید منازعه و انتشار اخبار بدون منبع پیش برود که نمی‌گذارد اوضاع به این راحتی آرام شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با بالا گرفتن درگیری‌ها در دره پنجشیر، طالبان مدعی شده که بر این منطقه استراتژیک سیطره یافته است. در همین حال رسانه‌های بین‌المللی خبر کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان را تایید کرده‌اند. شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی به نقل از کادرهای رده بالای طالبان عنوان کرد، مسئولان طالبان در گفتگو با خبرنگار الجزیره اذعان داشتند که در درگیری‌های اخیر توانسته‌اند با وارد آوردن تلفات و خسارات زیاد به نیروهای مقاومت، دره پنجشیر، آخرین منطقه‌ای که همچنان در آن مقاومت علیه نیروهای طالبان جریان دارد را تحت کنترل خود درآوردند.

تاخت و تاز طالبان در پنجشیر

این در حالی  است که رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره، بی‌بی‌سی، خامه پرس، المیادین و چند خبرگزاری و شبکه خبری دیگر کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر را تایید کرده‌اند. احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری با وفا و با وقار خواند و نوشت: «دشتی در راه مبارزه برای آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشید».

برخی منابع همچنین از کشته شدن ژنرال عبدالودود زره، خواهر زاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان خبر داده‌اند. لازم به ذکر است که فهیم دشتی از یاران بسیار نزدیک احمد شاه مسعود و مشاور رسانه‌ای پسرش احمد مسعود در جبهه مقاومت به شمار می‌رفت و یکی از خبرنگاران ارشد و باسابقه در افغانستان بود. وی پس از پیوستن به جبهه مقاومت مشاور رسانه‌ای احمد مسعود، فرمانده کنونی این جبهه ضد طالبان شد و تا پیش از کشته شدن در خصوص آمادگی دفاعی نیروهای این جبهه در ولایت پنجشیر اطلاع‌رسانی‌ می‌کرد.

همزمان با انتشار خبر کشته شدن سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر تصاویری در صفحات گروه‌های نزدیک به طالبان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد کاروان‌های خودرویی نیروهای طالبان که عمدتا از زره‌پوش‌های آمریکایی و تسلیحات غربی به غنیمت گرفته شده از ارتش افغانستان تشکیل شده، بدون مقاومت و درگیری در شهرهای ولایت پنجشیر در حال تردد هستند.

در همین حال اخباری تایید نشده از فرار امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین و از فرماندهان نیروهای مقاومت پنجشیر به تاجیکستان منتشر شده است. همین منابع می‌گویند احمد مسعود فرمانده نیروهای مقاومت پنجشیر در مکانی امن در این منطقه پناه گرفته و از افغانستان خارج نشده است.با این وجود با شدت گرفتن درگیری‌ در روزهای گذشته میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر دو طرف از پیشروی‌ و پیروزی‌هایی خبر دادند که با توجه به نبود مستندات کافی هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

در این میان برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند. از طرف دیگر برخی اخبار ضدونقیض از حضور نیروی هوایی پاکستان و استفاده از پهپادهای تهاجمی در عملیات هوایی علیه نیروهای جبهه مقاومت در دره پنجشیر در برخی رسانه‌های داخی و بین‌المللی به چشم میخورد که تاکنون از سوی هیچ یک از منابع رسمی و یا دیپلماتیک تایید نشده است.

در صورت تایید نهایی خبرهای یاد شده نباید انتظار داشت که نیروهای طالبان طی ساعت‌ها یا روزهای آینده کار بسیار دشواری برای تسلط بر تنها نقطه اشغال نشده در خاک افغانستان توسط شبه‌نظامیان داشته باشند. به اعتقاد اغلب تحلیلگران مسائل نظامی وجود مناطق صعب العبور و بافت جغرافیایی منطقه پنجشیر، عامل برتری نیروهای مقاومت و هم‌رزمان احمد مسعود علیه طالبان است. گزینه‌ای که با ورود پهپادهای پاکستانی میتواند نه تنها به عنوان عامل برتری، بلکه رزمندگان احمد مسعود را همچون اهداف متحرکی برای پرنده‌های تهاجمی تبدیل کند.  گفته می‌شود که احمد مسعود پس از تحولات روز یکشنبه به نوعی مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

نگرانی مسکو

اما در این میان ادامه درگیری‌ها باعث اتخاذ برخی مواضع از سوی بازیگر سنتی در پنجشیر یعنی مسکو شده است. وزیر خارجه روسیه روز گذشته در کنفرانس خبری اعلام کرد: «مسکو آماده مشارکت در مراسم انتصاب دولت جدید افغانستان به شرط آن است که این دولت دربرگیرنده تمام بخش‌های جامعه افغانستان باشد».

در همین راستا خبرگزاری تاس با انتشار گزارشی حول این کنفرانس خبری نوشت: «سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته (دوشنبه) در کنفرانس خبری در مسکو تصریح کرد که کشورش قصد حمایت کامل از روند تشکیل دولتی را دارد که نماینده جامعه افغان با تمامی طیف‌های آن از جمله گروه طالبان و گروه‌های نژادی غیرپشتون یعنی ازبک، هزاره و تاجیک باشد.»

به گزارش تاس، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که دولت فراگیر به تنهایی ضامن انتقال قابل اعتماد به زندگی جدید است. اگر چنین شود به نظرم ما با کمال میل و خرسندی در چنین مراسم‌هایی با کشورهای مدعو دیگر که بر وضعیت این کشور تاثیرگذار هستند، شرکت خواهیم کرد. علاوه بر این وی دعوت از روسیه به این مراسم را بعید ندانست.

با ادامه درگیری‌ها و افزایش تنش در پنجشیر روز گذشته همزمان با انتشار خبر تسخیر این منطقه افغانستان از سوی طالبان و همچنین خبر هدف قرار گرفتن سخنگوی جبهه مقاومت در این منطقه، احمد مسعود مردم سراسر افغانستان را به قیام ملی در برابر طالبان فراخواند. در همین رابطه خبرگزاری رویترز با انتشار صوت احمد مسعود نوشت: «رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان در پیامی صوتی گفته که می‌ایستد و مبارزه می‌کند و از همه ملت افغانستان در داخل و خارج کشور خواسته است تا به قیام بپیوندند».

وی در این پیام که به تاریخ دوشنبه ۱۵ شهریور منتشر شده، عنوان کرد: «طالبان تغییر نکرده بلکه ظالم‌تر، افراطی‌تر و متعصب‌تر شده است. من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که دولتی را که طالبان تشکیل می‌دهد، به رسمیت نشناسند». به گفته مسعود طالبان وساطت علما را برای آتش بس در ولایت پنجشیر نپذیرفت و مردم افغانستان قضاوت خواهند کرد که دوست واقعی آنها کیست.

در انتهای گزارش رویترز آمده است که احمد مسعود در پیامش گفته است که تصویر آینده افغانستان با طالبان تصویری «عقب‌مانده، تاریک،‌ به دور از هرگونه فرهنگ و هنر و در انزوای سیاسی و اقتصادی در دنیا» خواهد بود. علاوه بر این وی از کشته و زخمی شدن برخی از اعضاء خانواده‌اش در درگیری‌های روزهای گذشته خبر داد.

در آخر باید خاطرنشان کرد پنجشیر امروزه نه تنها به عنوان یک استان مخالف و مرکز استقرار نیروهای مقاومت افغانستان شناخته میشود، بلکه این منطقه به عنوان نماد مبارزه علیه بنیادگرایی مطرح است و ادامه درگیری‌ها در این مختصات جغرافیایی میتواند سرنوشت برخی مسائل را در افغانستان و حتی خاورمیانه روشن سازد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 27343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =