روزهای شلوغ آقای السیسی

رفت‌وآمدهای دیپلماتیک در مصر و میزبانی عبدالفتاح السیسی از مقامات قبرس، فلسطین و اردن نشان می‌دهد که او در حال نقش‌آفرینی جدید در معادلات منطقه‌ای است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رئیس دولت قاهره این روزها سر شلوغی دارد و میزبان مهمانان بسیاری است. به نظر می‌رسد که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر درصدد است تا ساختار استراتژیکی نوینی را برای خود و کشورش طرح‌ریزی کند.

هتل الاتحادیه

این روزها کاخ ریاست‌جمهوری مصر میزبان شماری از مقام‌های رسمی دولت‌های منطقه است. در آخرین مورد، رئیس‌جمهوری مصر روز گذشته (شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با همتای قبرسی بر اهمیت دستیابی به توافق قانونی الزام آور درباره آب‌گیری و راه اندازی سد النهضه تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالفتاح السیسی در کنفرانس خبری مشترک با «نیکوس آناستازیادس»، همتای قبرسی از جامعه جهانی خواست نقش بیشتری در حل مساله سد النهضه در حفظ ثبات منطقه ایفا کند. این کنفرانس خبری، پس از استقبال از آناستازیادس در کاخ الاتحادیه در قاهره از سوی السیسی، برگزار شد. دو طرف ریاست کمیته مشترک بین دو کشور را برعهده داشتند که فعالیت خود را از روز گذشته آغاز کرد.

پیش از برگزاری این نشست، «بسام راضی»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد: «کمیته عالی دولتی که برای اولین بار نشستش را در سطح ریاست جمهوری برگزار می‌کند ابعاد مهمی از روابط دوجانبه دو کشور به ویژه در زمینه‌های دفاع، همکاری نظامی، امنیت، انرژی، تجارت، سرمایه گذاری، انتقال دریایی، کشاورزی، آموزش، محیط زیست و جوانان را بررسی می‌کند.» وی گفت: «نشست‌های امروز اراده مشترک دو کشور برای تقویت چارچوب همکاری کلاسیک و ارتقای آن در تمام زمینه‌ها و همچنین تحکیم روابط عمیق و پیوندهای دوستی تاریخی میان دو کشور را نشان می‌دهد. همچنین درباره تحولات سیاسی خاورمیانه و بین المللی گفت‌وگو خواهد شد.»

السیسی در بخش دیگر از اظهاراتش روابط بین قبرس و مصر را براساس زمینه مستحکم از همزیستی فرهنگی عنوان کرد و گفت: «باعث افتخار من است که با هم طی سال‌های گذشته برای حمایت از دوستی راسخ‌مان تلاش کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهوری مصر همبستگی قاهره را با قبرس در قبال هرگونه اقداماتی که حاکمیت این کشور را نقض کند، ابراز داشت. السیسی همچنین گفت که موضع مصر در قبال وضعیت مدیترانه شرقی و مساله قبرس ثابت است. وی تصریح کرد: «ما همبستگی خود را با قبرس در قبال هرگونه تلاشی برای تحمیل واقعیتی بر این کشور اعلام می‌کنیم.» این اظهارات السیسی اشاره تلویحی به مناقشه قبرس و ترکیه است. السیسی ادامه داد: «در این مرحله بدون شک شاهد رشد حجم همکاری و هماهنگی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف در سطح دوجانبه یا در چارچوب سازوکار همکاری سه جانبه با یونان بودیم و این همکاری منحصر بفرد نمونه‌ای در نحوه تحقق هم‌افزایی در سطح منطقه‌ای است.»

رئیس‌جمهوری مصر افزود: «از گامی مهم و پیشرفته‌تر در سطح افزایش بیشتر روابط دوجانبه صحبت می‌کنم و امروز با جناب رئیس‌جمهوری قبرس ریاست اولین نشست راه اندازی کمیته عالی دولتی دو کشور را برعهده داشتم تا چارچوبی برای روندهای همکاری دوجانبه در بالاترین سطح در بین دو کشور در زمانی مهم و حساس باشد.»

از سوی دیگر، مصر و قبرس بر اهمیت برگزاری انتخابات لیبی در زمان خود و اخراج نیروهای خارجی از این کشور تاکید کردند و رئیس کاخ الاتحادیه گفت که باید انتخابات لیبی در موعد خود برگزار شود. رئیس‌جمهوری قبرس نیز در این نشست خبری گفت: «ما بر راه‌اندازی اتاق‌های بازرگانی و تسریع فعالیت کمیته مشترک توافق کردیم و از نقش فعال و سازنده مصر برای حل بحران‌های منطقه استقبال می‌کنیم.» آناستازیادس فاش کرد که مصر و قبرس یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انتقال برق طی ماه جاری میلادی امضا خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد: «روابط با مصر تاریخی است و نشست امروز بر عمق این روابط تاکید دارد.» رئیس‌جمهوری قبرس همچنین تاکید کرد:‌ «موضعش در قبال مساله قبرس ثابت است و هرگز تغییر نخواهد کرد.»

  تلاش برای میانجی‌گری

السیسی در حالی میزبان همتای قبرسی خود بود که طی روزهای گذشته نیز تلاش‌ها از سوی قاهره برای میانجی‌گری در دیگر چالش‌های منطقه افزایش یافته است. نشست سه جانبه سران مصر، اردن و فلسطین روز ‌پنج‌شنبه با بررسی آخرین تحولات مسئله فلسطین و روند صلح در خاورمیانه با میزبانی قاهره برگزار شد. به گزارش روسیا الیوم، نشست سه جانبه قاهره با حضور عبدالفتاح السیسی‌، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «عبدالله دوم»، پادشاه اردن برگزار شد. رئیس‌جمهوری مصر در این نشست تاکید کرد که قاهره از طریق هماهنگی نزدیک با برادران فلسطینی، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خود را در زمینه مسئله فلسطین ادامه خواهد داد.

وی همچنین بر اهمیت وحدت تلاش‌ها در مرحله آتی به منظور حمایت از رویکرد فلسطین در قبال حل و فصل سیاسی، پیشبرد آن برای از سرگیری مذاکرات و همچنین تقویت آتش بس بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی تاکید کرد.  السیسی همچنین بر تلاش برای دستیابی به وحدت فلسطین با تکمیل روند آشتی و اجماع بین همه گروه‌های فلسطینی، حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین و نقش آن در نوار غزه، و همچنین بهبود اوضاع بشردوستانه، معیشتی و اقتصادی تاکید کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این نشست از تلاش‌های خستگی ناپذیر مصر برای حمایت از فلسطین قدردانی کرد. وی همچنین از نقش تاریخی قاهره در این زمینه و تداوم آن با هدف دستیابی به راه حلی عادلانه و همه جانبه برای مسئله فلسطین قدردانی کرد؛ چراکه این کشور اخیراً نقش اثرگذار و کلیدی را در دستیابی به توافق آتش‌بس با اسرائیل داشته و رئیس‌جمهوری آن ابتکار عملی را برای بازسازی غزه ارائه کرده است. عباس بر عمق روابط مصر و فلسطین و اهتمام خود به مشورت و هماهنگی مستمر با رئیس جمهور این کشور در مورد وضعیت کلی فلسطین تاکید کرد.

پادشاه اردن نیز به نوبه خود از مصر قدردانی و بر تمایل خود برای بهره‌مندی از تلاش‌های این کشور در راستای تحقق توسعه در زمینه‌های مختلف از طریق تبادل تجربیات و سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد.

این در حالی است که تحرکات در قاهره ادامه دارد. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که تل‌آویو از قاهره خواسته جنبش حماس را برای توقف فعالیت‌های شبانه جوانان فلسطینی در مرزهای غزه تحت فشار قرار دهد. بنا به گزارش این روزنامه، «غسان علیان»، هماهنگ‌کننده عملیات رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی اخیرا به همراه یک مسئول عالی‌رتبه در شورای امنیت داخلی این رژیم به مصر سفر کردند. بنا به گزارش‌ها، این دو مقام با شخصیت‌های عالی رتبه در سرویس اطلاعاتی مصر دیدار کرده و خواستند حماس را برای توقف فعالیت‌های شبانه در مرز غزه تحت فشار قرار دهد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این دو مسوول چهارشنبه شب از قاهره به تل‌آویو بازگشتند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که سر شلوغ السیسی بنا ندارد به این زودی‌ها خلوت شود و باید دید که میانجی‌گری‌های قاهره چه تاثیری در مناسبات منطقه خواهد گذاشت.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 27107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =