فرار بیمه‌ای را فرهنگ‌سازی نکنیم

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان گفت: در کنار اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه ای، باید مواظب باشیم این عملکرد در کشور تبدیل به فرهنگ نشود و پرداخت حق بیمه در مهلت مقرر را به عنوان یک اصل در ارائه تعهدات یک سازمان بیمه‌گر همواره مد نظر قرار دهیم.

محمد اخلاقی، مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره اجرایی شدن طرح بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان در این استان، گفت: این طرح پیش از این ۵ بار در سال‌های ۸۷، ۹۱، ۹۵، ۹۷ و ۹۸ در این استان به اجرا در آمد و از اجرای قانون بخشودگی جرائم بیمه‌ای «کارفرمایان خوش حساب» در سطح استان استقبال خوبی شد.

وی افزود: اما به نظر می رسد ادامه دار بودن طرح بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان به پرداخت نشدن حق بیمه جاری توسط برخی کارفرمایان منجر خواهد شد و با توجه به تعهدات سازمان به بیمه شدگان و مستمری بگیران، چنانچه کارفرمایان حق بیمه را در موعد مقرر پرداخت نکنند، سازمان در اجرای تعهدات خود دچار مشکل خواهد شد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان تصریح کرد: پرداخت حق بیمه جاری باعث عدم انباشت بدهی خواهدشد لذا نباید تحت تاثیر قوانین و دستورالعملها ی جدید قرار گیرد زیرا ارایه تعهدات به افرادتحت پوشش به مخاطره خواهدافتاد چون بصورت نقدی انجام می شود.

وی تاکید کرد: باید طوری فرهنگ سازی و برنامه ریزی کنیم تا کارفرمایان، سازمان را از خود دانسته و خود را مکلف به ارائه لیست و پرداخت حق بیمه در موعد مقرر بدانند تا نه تنها بدهی برای آنها ایجاد نشود، بلکه مشمول جرائم نیز نشوند.

اخلاقی افزود: در سطح استان ۲۵ هزار و ۹۷۹ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است که از این تعداد ۱۶ هزار و ۸۶۱ کارگاه فعال هستند. همچنین در کارگاه های سطح استان بیش از ۱۲۵ هزار بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

وی در خصوص میزان استقبال از طرح بخشودگی جرائم در سال جاری گفت: امسال ۶۸۶ کارگاه درخواست خود را در سامانه بخشودگی جرائم ثبت کردند و بر این اساس می توان گفت ۷.۸ درصد کارفرمایان استان از این طرح استقبال کردند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان ادامه داد: کارفرمایان استان بالغ بر دو هزار میلیارد ریال به تامین اجتماعی بدهی دارند و با اجرای طرح بخشودگی جرائم در سال جاری ۲۴.۲ درصد از بدهی‌های کل کارگاه ها مشمول بخشودگی می شود و سازمان در سطح استان در صورت اجرای این طرح ۱۷.۹ درصد از مطالبات خود را وصول خواهد کرد.

اخلاقی تصریح کرد: در کنار اجرای این طرح باید مواظب باشیم این عملکرد در کشور تبدیل به فرهنگ نشود و پرداخت حق بیمه در مهلت مقرر را به عنوان یک اصل در ارائه تعهدات یک سازمان بیمه‌گر همواره مد نظر قرار دهیم.

به گزارش آتیه آنلاین، در طرح بخشودگی جرائم بیمه ای سال جاری نوعی مشوق برای کارفرمایان به منظور بازگرداندن سطح اشتغال کارگاه ها به بهمن سال ۹۸ و پیش از زمان شیوع کرونا ایجاد شده بود. بر این اساس کارفرمایان دارای بدهی به شرطی مشمول بخشودگی جرائم بیمه‌ای می‌شوند که از بهمن ۹۸ تعدیل نیروی انسانی نداشته باشند و یا تعدیل نیرویی که از آن زمان انجام داده‌اند را جایگزین کنند و کارگران جدیدی را به کار بگیرند و البته سطح اشتغال کارگاه را حداقل تا زمان اتمام پرداخت اقساط حفظ کنند. اما کارگاه‌های ورشکسته، در حال ‌تصفیه، منحله و فاقد فعالیت، رانندگان، کارگران ساختمانی (سهم بیمه شده و کارفرما) و همچنین کارگاه‌هایی که بدهی آنان صرفاً شامل جریمه است، مشمول این بخشنامه نخواهند بود.

کد خبر: 26861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اکبر دشتبان IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      مطالب بیان شده توسط جناب آقای اخلاقی بسیار عالی و هوشمندانه می باشد