تل‌آویو، گرفتار رفتار واشنگتن

دیدار پرحاشیه و نادرِ محمود عباس با بنی گانتز را باید سناریوی جدید برای مهندسی اوضاع به نفع اسرائیل دانست که نسخه آنرا بایدن برای تل‌آویو پیچیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مقام‌های رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته، بر حجم فعالیت‌های دیپلماتیک خود افزوده‌اند. از یک سو، نخست‌وزیر این رژیم طی سفری به واشنگتن با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد و از سوی دیگر نیز وزیر جنگ اسرائیل در رام‌الله به دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رفت.

دیدار جنجالی

طی روزهای گذشته، منابع رسمی فلسطینی و صهیونیستی از دیدار «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در رام‌الله خبر دادند. «حسین الشیخ» یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در توئیتی نوشت که دو طرف در این دیدار درباره جنبه‌های مختلف روابط اسرائیل و فلسطین گفت‌وگو کردند. دفتر گانتز نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رایزنی درباره مسائل امنیتی، دیپلماتیک، اقتصادی و گستره وسیعی از مسائل غیرنظامی، محوریت این دیدار بوده است. گفتنی است که دیداری در این سطح طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

این دیدار البته واکنش چندان مثبتی در فلسطین به دنبال نداشت. رسانه‌های عربی‌زبان گزارش دادند که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز دوشنبه در گفت‌وگوی مطبوعاتی ضمن انتقاد از این دیدار اظهار کرد که دیدار محمود عباس، (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) با بنی گانتز، وزیر جنگ جنایتکار رژیم صهیونیستی در واقع ضربه‌ای از پشت به مردم ما و جانفشانی‌هایشان و خیانت در حق خون شهدا است.

القانوع گفت: «عباس به سقوط و دست کشیدن از ارزش‌های ملی ادامه می‌دهد و در راستای زیبا کردن چهره رژیم اشغالگر تلاش می‌کند.» سخنگوی حماس در ادامه از تمامی آحاد فلسطین و گروه‌های فلسطینی خواست جبهه‌ای در مخالفت با این رفتار محکوم  که نماینده مردم ما نبوده بلکه تنها نماینده شخص عباس است، تشکیل دهند. از سوی دیگر، «طارق سلمی»، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با انتقاد و محکوم کردن این دیدار تاکید کرد: «دیدار عباس با گانتز که پس از جنایات رژیم صهیونیستی و محاصره و حمله آنها انجام شد، در واقع ضربه‌ای به مردم ما است.» سلمی افزود: «خون کودکانی که ارتش رژیم اشغالگر به دستور گانتس به قتل رساند، هنوز روی زمین خشک نشده است.»

سخنگوی جهاد اسلامی در ادامه گفت: «تشکیلات خودگردان و رئیس آن به توافق ملی پشت کرده و برای ازسرگیری گفتگوی ملی شروطی وضع می‌کنند که به نفع اشغالگران بوده و این در حالی است که برای دیدار با سران دشمن با هم رقابت داشته و دستانشان را در دست‌های آلوده به خون‌های انسان‌های بی‌گناه قرار می‌دهند و روابط امنیتی و سیاسی تشکیلات خودگردان با دشمن ملت فلسطین را تقویت می‌کنند.»

البته در ساختار قدرت اسرائیل نیز نارضایتی از این دیدار وجود داشت. یک مسئول ارشد اسرائیلی، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به تلاش برای تقویت منافع شخصی‌ خود در پی دیدارش با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین متهم کرد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول ارشد اسرائیلی نزدیک به «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر این رژیم اعلام کرد که بنی گانتز به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی او دولتی را در داخل دولت اداره می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: «اگر دیدار او با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دلایل امنیتی بوده پس چرا بیانیه مطبوعاتی را درباره آن صادر کرد؟ هدف از این دیدار برای گانتز و اقدام او، تقویت منافع سیاسی‌ خودش است. او از پستش برای این هدف استفاده می‌کند و اگر دولت سقوط کند به دلیل رفتار گانتز است.»

ماهیت مذاکرات

پرسشی که در این میان طرح شده این است که دو طرف طی این نشست جنجالی چه مسائلی را مورد بررسی قرار دادند؟ رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مطالبات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان دیدارش با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در رام‌الله پرده برداشتند. شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدارش با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از وی خواسته اجساد ده‌ها شهید فلسطینی موجود در نزد این رژیم را بازگرداند. این شبکه به نقل از منابع فلسطینی که نامی از آن‌ها نبرد، اعلام کرد، گانتز قول داده که این درخواست عباس را بررسی و به او پاسخ دهد.

شبکه کان اعلام کرد که رژیم صهیونیستی اجساد حدود ۸۰ فلسطینی را نزد خود نگه داشته است و مردم فلسطین خواستار بازگرداندن آنها هستند. به گفته همین منابع فلسطینی، عباس از گانتز خواسته اجازه ندهد ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق فلسطینی‌ یورش ببرد و اینکه اقدامات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان در کرانه باختری را متوقف کند. منابع مذکور گفتند که در دیدار میان عباس و گانتز موضوع پرداخت پول به خانواده‌های شهدا و اسرا و نیز تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی از مقامات رژیم صهیونیستی مطرح نشد تا اعتمادسازی میان دو طرف با موفقیت انجام شود. همچنین در این دیدار توافقنامه‌های پاریس در خصوص تنظیم روابط اقتصادی میان دو طرف بررسی شد.

به گفته منابع مذکور، عباس تقریبا از این دیدار راضی بود و گانتز با حسن نیت در نشست حضور داشت اما تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان علنی شدن نتایج و اجرای توافقات است و مقرر شد نشست دیگری با هدف ارزیابی وضعیت و بررسی نحوه پیشبرد امور برگزار شود.

برخی تحلیل‌گراین معتقدند که سفر گانتز به رام‌الله در پرتو سفر اخیر بنت به واشنگتن معنی پیدا می‌کند؛ بر این اساس، عدم استقبال «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا با برنامه‌های دولت رژیم صهیونیستی در زمینه شهرک‌سازی‌ها سبب شد که اسرائیل باب گفت‌وگوها را با تشکیلات خودگردان باز کند. بر این اساس، اسرائیل تلاش دارد با نزدیک شدن به تشکیلات خودگردان جلوی تحرکات جهاد اسلامی را گرفته و دست به نوعی معامله بر سر وضعیت در نوار غزه بزند تا بدین طریق شکاف موجود میان تل‌آویو و واشنگتن را رفع و رجوع کند.

این در حالی است که یک مسئول نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حال حاضر هیچگونه افقی برای حل و فصل سیاسی با تشکیلات خودگردان فلسطین وجود ندارد. به گزارش روسیاالیوم، یکی از شخصیت‌های نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دیدار بنی گانتز با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تنها به خاطر مسائل نظامی و عملیات هماهنگی امنیتی میان ارتش و تشکیلات خودگردان بود. وی گفت: «در زمان کنونی و در آینده نزدیک هیچگونه روند سیاسی با فلسطینی‌ها وجود نداشته و نخواهد داشت.»

به نظر می‌رسد که این دو سفر ارتباطی پنهان با یکدیگر داشته و برای بررسی نتایج عینی آن‌ها باید مدتی صبر کرد و منتظر تحولات بیشتر بود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 26763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =