بیروت یک قدم تا انفجار اجتماعی

تشدید بحران در لبنان حالا در وضعیتی پیش می‌رود که زمزمه‌هایی از احتمال کناره‌گیری نخست‌وزیر مکلف مطرح شده که می‌تواند اوضاع را به شدت دگرگون کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نگاهی گذرا به تقویم سیاسی لبنان این تحلیل را به مخاطب میدهد که این کشور در یک سال گذشته یکی از سخت‌ترین دوران سیاسی خود را پشت سر گذاشته و این در حالی است که به دلیل بی‌ثباتی و عدم توان مدیریت در حوزه سیاست داخلی کماکان این بحران دامنگیر عروس خاورمیانه است.

کناره‌گیری میقاتی؟!

افزایش تنش در داخل لبنان در شرایطی سیر صعودی پیدا کرده است که زمزمه های کناره گیری نخست وزیر مکلف و انصراف نجیب میقاتی از تشکیل کابینه برای دولت بدون وزیر بیروت مشکلات را دوچندان میکند. در این میان منابع لبنانی اعلام کردند که به دلیل شکست تلاش‌ها برای تشکیل دولت، نخست وزیر مکلف قصد دارد از تشکیل دولت انصراف بدهد.

در همین راستا روزنامه الدیار لبنان در گزارشی مدعی شد، نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف، به انصراف از تشکیل دولت بسیار نزدیک شده است و این درحالی است که تیم وی و تیم میشل عون، رئیس جمهور لبنان برای کاهش فشار شرایط به وجود آمده و استفاده از فرصت، تلاش زیادی کرده‌اند و فرانسه نیز فشار زیادی بر وی می‌آورد تا از تشکیل دولت انصراف ندهد.

این روزنامه نوشت: «اطلاعات نشان می‌دهد که میقاتی تصمیم داشت بعد از سفر اخیرش به کاخ بعبدا از تشکیل دولت انصراف بدهد اما فرانسوی‌ها او را قانع کردند که صبر کند؛ چراکه انصراف وی به معنای ماندن لبنان در جهنم است و هیچ جایگزینی برای میقاتی وجود ندارد».

از طرفی دیگر برخی منابع در جریان آزاد ملی لبنان نسبت به بازگشت اوضاع به مرحله اول و تکرار تجربه سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان هشدار داده‌اند. علاوه بر این یکی از نخست وزیران سابق لبنان اخیرا در مصاحبه با النهار اذعان داشت که بعد از یک ماه از مکلف شدن میقاتی به تشکیل دولت، به این نتیجه رسیدیم که آنچه که عون و جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان به حریری ندادند به میقاتی هم نمی‌دهند.

به گزارش الدیار، حزب‌الله لبنان از دور مراقب اوضاع درباره تشکیل دولت است و اگر چه همچنان بر تشکیل هرچه سریع‌تر دولت تأکید دارد اما هیچ اسامی را برای دو وزیر خود در کابینه میقاتی پیشنهاد نداده و این مأموریت را به خود میقاتی واگذار کرده است.

رخدادهای سیاسی در بیروت باعث افزایش تنش در افکار عمومی شهروندان لبنانی شده و در این رابطه منابع امنیتی لبنان نسبت به وقوع یک انفجار اجتماعی در این کشور طی ماه آتی میلادی هشدار دادند. در این خصوص وبسایت خبری لبنان ۲۴ به نقل از یک منبع امنیتی لبنانی اعلام کرد که وقوع انفجار اجتماعی در لبنان اجتناب ناپذیر است و ماه سپتامبر در این مسیر، مهم و محوری است.

این منبع تصریح کرد که آنچه در برخی از شهرهای لبنان اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است، نشانه‌ خطرناکی از وقوع اتفاقات در مناطق دیگر است. وبسایت لبنان ۲۴ تصریح کرد که تعامل عاقلانه و مدبرانه سرویس‌های امنیتی در مقابل ایستگاه‌های سوخت، کشور را از مشکلات بزرگ دور کرد و میزان ناامیدی عمومی را در میان همه لبنانی‌ها در همه مناطق نشان داد. این تعامل همچنین نشان داد که انفجار قطعی است و تنها مساله زمان در رابطه با آن مطرح است.

در انتهای گزارش لبنان ۲۴ به نقل از این منبع امنیتی در بیروت آمده است که صرفا حل و فصل امنیتی مسائل کافی نیست و خطر اصلی در این موضع نهفته است که مقامات سیاسی به جای یافتن راه حل سیاسی برای مشکلات و آغاز برطرف کردن آنها، با انکار کامل مسائل اجتماعی برخورد می‌کنند و به اختلافات بیهوده ادامه می‌دهند. پیشتر نیز حسان دیاب، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان هشدار داده بود که کشورش به زودی شاهد یک انفجار اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی خواهد بود.

پای آمریکا در میان است

از سوی دیگر منابع آگاه اعلام کردند، قرار است هیئتی از کمیسیون روابط خارجه کنگره آمریکا در یک ماموریتی فوری طی روزهای آتی وارد لبنان شود. روزنامه الجمهوریه لبنان در گزارشی تفصیلی به نقل از این منابع آگاه نوشت: «مقامات این کشور درحال انجام تدارکات برای استقبال از این هیئت هستند».

به گفته منابع مذکور، ماموریت این هیئت آمریکایی پیگیری ارائه کمک‌های این کشور به ارتش لبنان است که اخیرا به دلیل بحران مالی موجود در بیروت که نهاد نظامی و گروه‌های امنیتی دیگر را هم تحت الشعاع قرار داده، افزایش یافته است. قبلا هم دوروتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان از سفر این هیئت به بیروت خبر داده بود. وی اخیرا با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیدار و آخرین تحولات و وضعیت این کشور را بررسی کرد.

لازم به ذکر است که شرایط کنونی در لبنان و اتخاذ برخی تصمیم‌های اجرایی از سوی حزب‌الله باعث بروز واکنش‌های مختلفی در داخل و خارج از لبنان شده است. یکی از مهمترین مسائل پرحاشیه در حوزه سیاست داخلی و بین‌المللی، موضوع حمل سوخت و انتقال آن از مبداء ایران به لبنان بوده است که در این میان یک شبکه لبنانی در گزارشی از مقصد و موعد رسیدن کشتی‌های حامل سوخت ایرانی خبر داد.

بر همین اساس شبکه ال.بی.سی.ال لبنان در گزارشی عنوان کرد: «با اینکه تاکنون هیچکس از مقصد و موعد دقیق رسیدن کشتی‌های ایرانی مطلع نیست، اما این شبکه به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد دو کشتی حامل سوخت ایرانی اکنون در آستانه ورود به کانال سوئز و در حال حرکت به سمت آب‌های لبنان هستند. به گزارش این شبکه خبری در لبنان  برخی مقصد آن‌ها را بندر بانیاس سوریه می‌دانند اما برخی طرف‌های ذی‌ربط می‌گویند که این کشتی‌ها به سوی بیروت درحال حرکت هستند و این احتمال وارد است. این شبکه لبنانی همچنین تاکید کرد که کشتی سوم کمک‌های نفتی ایران به لبنان که سیدحسن نصرالله اخیرا از بارگیری آن خبر داد بین پنجم تا دهم سپتامبر به راه خواهد افتاد.

در این گزارش با اشاره به برخی مخالفت‌ها و موافقت‌های داخلی و خارجی با ورود کشتی ایرانی به لبنان آمده است که تصمیم سیاسی و حاکمیتی دولت لبنان به هنگام ورود کشتی‌های ایرانی به آب‌های سرزمینی لبنان اتخاذ خواهد شد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که شرایط بی‌ثبات در ساختار سیاسی میتواند علاوه بر هزینه‌های داخلی باعث بروز برخی وقایع در حوزه بین‌المللی علیه بیروت شود. موضوعی که از سوی برخی تحلیلگران در رسانه‌های لبنانی به طور مکرر به آن پرداخته شده و بارها به تهدیدهای خارجی که محصول شرایط کنونی هستند اشاره شده است. مساله‌ای که اگر بیروت به سوی حل و فصل آن پیش نرود باید در انتظار هزینه‌های داخلی و خارجی سنگینی باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 26646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =