کرونا بودجه را غریب کرد!

معاون پارلمانی رییس جمهوری در جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس شورای اسلامی حضور یافت و آن را به علی نیکزاد، نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، به نظر می‌رسد که این پایین‌ترین سطح ارتباط دو قوه در سال‌های اخیر باشد. شاید در حافظه هیچ کدام از ما نگنجد که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور لایحه بودجه را به نایب رئیس دوم مجلس بسپارد. لایحه‌ای که (جز در سال انتخابات و جلسات تحلیف و رای اعتماد) مهم‌ترین حضور دولتی‌ها در مجلس و بسیار پر آب و تاب برگزار می‌شد. تصاویر حضور روحانی و کل کابینه در سالهای اخیر باعث شده که تصویر اخیر عجیب به نظر برسد. البته رئیس جمهور امروز گفته بود که «به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفتم و نه مساله دیگر» ولی کیست که نداند برخی نمایندگان مجلس با مصوبات و شعارهای عجیب، تاحدودی فضای بهارستان و پاستور را دچار دوقطبی کرده اند. 

آن طور که ناظران می‌گویند توجه به اصلاحات ساختاری، معیشت، سلامت، حمایت از تولید و اشتغال ، توسعه صادرات غیرنفتی  و تاکید بر حوزه های دانش بنیان از نکات برجسته این لایحه است. این چیزی است که در سخنان قالیباف که پیش از بحث بودجه در مجلس مطرح شده بود نیز بر آن تاکید شده بود. رئیس مجلس امروز قبل از دریافت لایحه بودجه در مجلس بود و در سخنانی گفت: «در وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف، بودجه باید آرایش حمایت از محرومترین طبقات را به خود بگیرد. بودجه ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است.» اما در زمان دریافت لایحه نه او و نه نایب رئیس اول در جایگاه حضور نداشتند و نیکزاد بودجه را تحویل گرفت. 

نامه ریاست جمهوری به «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه ۱۷ مجلد پیوست بودجه ارسال شده در این لایحه منابع و مصارف عمومی ، بودجه شرکت‌های دولتی و بودجه‌های اختصاصی دستگاه‌ها به ضمیمه ماده واحده بودجه پیش بینی شده است.  سقف بودجه کل کشور ۲۴ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۷۸میلیارد۹۸۶ میلیون ریال، یعنی حدود ۲۴۰۰هزار میلیارد تومان است. پیش از این قرار بود محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه با حضور در صحن علنی مجلس لایجه بودجه را تقدیم دولت کند، اما ظاهرا به دلایلی این مسئولیت به معاون پارلمانی سپرده شده است. البته نیکزاد اجازه نطق به نماینده دولت (معاون پارلمانی رئیس جمهور) هم نداد تا شائبه تنش‌ها همچنان پررنگ‌تر باشد. علی نیکزاد در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان که به عدم حضور رئیس جمهور معترض بود گفت: «بر اساس ماده 82 آئین نامه داخلی مجلس، دولت موظف به تقدیم لایحه بودجه است.»

بر اساس ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور پس از ارائه به مجلس، چاپ و میان نمایندگان مجلس توزیع می شود، پس از آن نمایندگان، ۱۰ روز فرصت دارند که پیشنهادها خود را در مورد لایحه بودجه به کمیسیون های تخصصی مربوطه ارائه کنند. احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز، مجلس شورای اسلامی پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور از سوی نماینده دولت، گفت: متن لایحه چاپ شده و در راستای بررسی این مهم در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را به کمیسیون تخصصی ارائه دهند همچنین کمیسیون مربوطه نیز دو هفته مهلت خواهد داشت تا این پیشنهادات را بررسی کند. وی خاطرنشان کرد: پس از پایان مهلت دو هفته ای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تشکیل خواهد شد.

کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رییسه قابل تمدید است.

کد خبر: 2633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =