رئیس سابق سیا: شاید به افغانستان برگردیم

وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس پیشین سیا گفت، القاعده بار دیگر قدرت سابق خود را در افغانستان تحت حاکمیت افغانستان به دست خواهد آورد و یک جنگ جدید آمریکا در آینده را ناگزیر میکند.

به گزارش آتیه‌انلاین، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس پیشین سیا در مصاحبه با سی.ان.ان گفت: ما مجبور میشویم برای گرفتن داعش به عقب بازگردیم. ما احتمالا مجبور میشویم وقتی القاعده دوباره خودش را زنده کرد، که با وجود طالبان این طور هم میشود، دوباره به آنجا برگردیم. آنها قبلا به القاعده پناهگاه امن داده بودند و احتمالا دوباره هم این کار را میکنند.

این رئیس سابق پنتاگون و سیا تاکید کرد: درک میکنم که ما برای خارج ساختن نظامیانمان از آنجا تلاش میکنیم اما نکته اینجاست که ما میتوانیم یک میدان نبرد را ترک کنیم اما نمیتوانیم از جنگ علیه تروریسم که هنوز هم تهدیدی علیه امنیت ماست، دست برداریم.

اظهارات لئون پانه‌تا یک روز پس از حملات مرگبار در کابل مطرح شد که جان چند نظامی آمریکایی و اروپایی و ده‌ها غیرنظامی افغان را گرفت. این حملات انتحاری مردم جمع شده در نزدیکی فرودگاه حامد کرزای را که تلاش داشتند از دست حاکمیت طالبان بگریزند، هدف گرفت و داعش افغانستان مسوولیت آن را پذیرفت.  

به دنبال آن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت "ما نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم. ما شما را به چنگ می‌آوریم و وادارتان می‌کنیم بهای آن را بپردازید." او روز جمعه به فرماندهان آمریکایی مجوز داد تا اهداف داعش را به تلافی حملات انتحاری روز پنجشنبه هدف بگیرند.

لئون پانه‌تا هشدار داد که طالبان "تروریست است و قطعا از تروریست‌ها حمایت می‌کند و برای کمک به تروریست‌ها ایست بازرسی دارد."  

در سال ۲۰۱۱ که پانه‌تا رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا بود، او بر عملیاتی در پاکستان برای کشتن اسامه بن لادن، رهبر القاعده که حملات یازده سپتامبر را برنامه‌ریزی کرده بود، نظارت کرد. او بعدا رئیس پنتاگون شد و بر خروج ۹۰ درصد از نظامیان آمریکایی از افغانستان نظارت کرد و تعداد آنها را از ۹۰ هزار تن به حدود ۸۴۰۰ تن رساند و این میزان تا زمان رفتن او و باراک اوباما در اوایل ۲۰۱۷ همانطور مانده بود.

این بار، طالبان چند بار وعده داده است که پناهگاهی برای گروه‌های تروریستی نشود و بخشی از آن برای مشروعیت گرفتن از جامعه بین‌المللی و کمک مالی و اقتصادی از آنهاست. چین، آمریکا، پاکستان و دیگر کشورها هم از طالبان خواسته‌اند به وعده‌هایشان عمل کند.

رئیس جمهوری آمریکا یک روز بعد از تسلط طالبان بر کابل گفته بود، روند خروج از افغانستان ادامه می‌یابد اما بر احتمال فعالیت آمریکا در این کشور همانند فعالیت‌هایش در یمن، سومالی و کشورهای به اصطلاح "مناطق جنگی اعلام نشده" که با پهپاد عملیات اجرا می‌کند، اشاره داشت.

کد خبر: 26310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =