کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شد

پس از کش و قوس های فراوان و تصویب قید دو فوریت برای این طرح، امروز مجلس «کلیات» این طرح را تصویب کرد. این در حالی است که وزارت خارجه مخالف این طرح بوده و سخنگوی وزارت خارجه گفته این طرح نمی‌تواند حقوق ملت را استیفا کند.

به گزارش آتیه آنلاین، در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان به بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران پرداختند که کلیات این طرح با ۲۵۱ رای به تصویب رسید. بعد از تصویب این طرح نمایندگان «الله اکبر» سر داده و شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» را با فریاد سر دادند.

همچنین نمایندگان شعار دادند «شهادت افتخار ماست» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست». در ماده ۶ این طرح دولت موظف شده است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

این در حالی است که بسیاری از ناظران معتقدند این اقدام، نمی‌تواند دقیق و موثر باشد. رضا نصری کارشناس حقوق بین الملل در توییتر خود نوشت: «اگر اجرای پروتکل الحاقی را متوقف و بازرس اخراج کنید، دو ماه دیگر آقای بایدن همین موضوع را به اولین نقطه اجماع علیه ایران تبدیل می‌کند و برای ملزم کردن ایران به اجرای پروتکل و بازگرداندن بازرسان از شورای امنیت قطعنامه خواهد گرفت. چین و روسیه هم رأی خواهند داد.»

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در واکنش به این اقدام گفته: «به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند. به نظر می رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد. آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می‌شود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود.»

کد خبر: 2578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =