پاتک‌ به غزه از روی ترس!

دور جدید حملات اسرائیل به غزه و بازداشت و ترور فعالان سیاسی و مدنی فلسطینی توسط مهره‌های امنیتی این رژیم حکایت از نگرانی تل‌آویو در مورد رویدادهای جدید منطقه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی بامداد روز گذشته (یکشنبه) نواحی مختلف نوار غزه را هدف قرار دادند. این در حالی است که خبرگزاری القدس العربی با انتشار گزارشی مدعی شد، منابع فلسطینی اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیلی بامداد روز گذشته پس از تظاهرات مرزی فلسطینیان که برای نخستین‌بار از زمان توقف راهپیمایی‌های بازگشت در پایان سال ۲۰۱۹ برگزار شده و به زخمی شدن بیش از ۴۰ فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی منجر شد، به نوار غزه حمله کردند.

شخم زدن غزه از طریق هوا

در این حملات سه پایگاه متعلق به جناح‌های مقاومت فلسطین در مرکز و غرب نوار غزه را از جمله پایگاه‌ عرین در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز، پایگاهی در منطقه نتسریم در جنوب غرب و یک پایگاه در اردوگاه الشاطی در غرب غزه هدف گرفته شد. همچنین یک زمین کشاورزی در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز شهر غزه نیز بمباران شد. علاوه بر این جنگنده‌های اسرائیلی ۹ موشک به سمت منطقه مجاور نیروگاه تولید برق در النصیرات واقع در مرکز نوار غزه شلیک کردند.

در همین راستا سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که جنگنده‌های ارتش به چهار انبار سلاح متعلق به حماس در غزه حمله کردند. وی در توییتی نوشت که این حملات در پاسخ به اقدامات خشونت آمیزی که در شمال نوار غزه رخ داد، انجام شد که شامل عملیات تیراندازی از داخل غزه بود و  منجر به زخمی شدن یک نیروی مرزبان شد.

در پی این حملات، منابع محلی در نوار غزه اعلام کردند که پدافند هوایی مقاومت فلسطین به سمت هواپیماهای جنگی اسرائیلی در شمال این باریکه آتش گشود. به گفته منابع عبری گلوله ضدهوایی مقاومت به ساختمانی در شهرک سدیروت در مجاورت این باریکه اصابت کرده و خسارت‌هایی در پی داشته است.

در شرایطی که تبادل آتش و تجاوز مکرر اسرائیل زندگی فلسطینیان را در نوار غزه هدف قرار داده، رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی (حماس) روز گذشته در اظهاراتی تاکید کرد که نبرد شمشیر قدس، نقطه عطف مهمی را در روند درگیری با رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

در این رابطه خبرگزاری فلسطینی سما در گزارشی با اشاره به اظهارات اسماعیل هنیه نوشت: «رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان سخنرانی خود خاطرنشان کرد که نبرد شمشیر قدس همگان را در مقابل مرحله و یا ایستگاه بی‌سابقه‌ای در تاریخ نبرد با اشغالگران اسرائیلی قرار داد».

به نوشته سما، هنیه همچنین تاکید کرده که قدس مسأله اصلی بوده، هست و خواهد بود و محور تحقق پیروزی بزرگ علیه اشغالگران اسرائیلی است. قدس و مقاومت، مسیر وحدت است و ما دیدیم که چگونه تمام ملت فلسطین گرداگرد قدس و مقاومت را گرفتند. مسأله فلسطین، مسأله امت است نه مسأله یک ملت.

در بخش دیگری از گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین آمده است اسماعیل هنیه با بیان اینکه اقدامات مقاومت فلسطین تنها دلیل عقب‌نشینی صهیونیست‌ها در ادامه تجاوز آشکار آنها به غزه به شمار میرود تصریح کرد: «تمامی تلاش‌ها برای اهریمن‌سازی از مقاومت و ضربه زدن به وجدان کشورهای عربی و اسلامی در خصوص مسأله فلسطین و تمامی میلیاردها پولی که صرف این مسیر شد در مقابل نبرد شمشیر قدس با شکست مواجه شده است».

نبرد شمشیر قدس گروه‌های مقاومت فلسطین در دفاع از مسجدالاقصی و قدس انجام شد و این گروه‌ها در جنگ ۱۱ روزه نزدیک به ۴۰۰۰ موشک به عمق اراضی اشغالی پرتاب کردند و باعث شده اسرائیلی‌ها احساس امنیت نکنند. این در حالی است که اقدامات مقاومت فلسطین و اظهارات رئیس دفتر سیاسی حماس بدون واکنش نماند و در مقابل وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم نمی‌خواهد حوادث افغانستان در غزه اتفاق بیفتد.

در همین راستا شبکه خبری آی ۲۴ اسرائیل در گزارشی با اشاره به سخنان بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «وزارت جنگ اسرائیل بر این باور است که حوادثی که در مرزهای غزه اتفاق می‌افتد بسیار خطرناک بوده و مطمئنا به آن پاسخ داده خواهد شد. با وجود اینکه هیچگونه نگرانی در رابطه با این قبیل اقدامات وجود ندارد اما اسرائیل باید حاکمیت امنیتی را حفظ کند و از آن دست نکشد تا غزه نیز مثل افغانستان نشود».

علاوه بر این، بنی گانتس درباره معامله تبادل اسرا با حماس خاطرنشان کرد: «بازگرداندن شهروندان اسرائیلی به وطن در دستورکار است و ما اقدامات زیادی را برای تحقق این هدف اتخاذ می‌کنیم».

فاز جدید ترورها

تنش موجود میان صهیونیست‌ها و مقامات مقاومت فلسطین در شرایطی وضعیت حاکم را بحرانی‌تر کرده است که علاوه بر تجاوزهای مکرر تل‌آویو موضوع ترور فعالان مدنی و سیاسی نیز واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. بر همین اساس روز گذشته (یکشنبه) سرویس‌های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین از برگزاری تظاهرات در رام‌الله با هدف درخواست مجازات مسوولان مرگ نزار بنات، فعال سیاسی ممانعت کردند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص اعتراض مدنی در رام‌الله و ممانعت تشکیلات خود گردان نسبت چنین واکنشی نوشت: «نیروهای سرویس‌ امنیتی در مرکز رام‌الله مستقر شده و تعدادی از فعالان را هنگام ورود به این شهر پیش از برگزاری تظاهرات با هدف درخواست مجازات مسوولان مرگ نزار بنات، فعال سیاسی فلسطینی، بازداشت کردند.

از طرفی هیئت مستقل حقوق بشر فلسطین درخواست کرد هر چه سریعتر کسانی که قصد داشتند در این تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کنند و توسط پلیس بازداشت شدند، آزاد شوند.

لازم به ذکر است نزار بنات که در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و این تشکیلات معروف است، دو ماه پیش، در پی بازداشت در منزل یکی از بستگانش در شهر الخلیل درگذشت. نتایج کالبدشکافی نشان داد که در جریان بازداشت مورد خشونت قرار گرفته بود.

در این میان برخی فعالان در شبکه‌های اجتماعی برای مطالبه مجازات قاتلان بنات، دفاع از آزادی و مخالفت با بازداشت سیاسی، خواستار مشارکت در تظاهرات روز شنبه در رام‌الله شده بودند اما هنوز سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بیانیه‌ای در مورد این بازداشت‌ها یا شرایط بازداشت‌شدگان صادر نکرده‌اند.

از سوی دیگر، همسر ماهر الاخرس، اسیر فلسطینی آزاد شده اعلام کرد، تهدیدهای زیادی علیه همسرش از طرف تشکیلات خودگردان وجود دارد که از جمله این تهدیدات این است که وی، پس از نزار بنات، دومین نفر خواهد بود.

همسر ماهر الاخرس در گفت‌وگویی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: «ماهر از لحظه بازداشتش توسط نیروهای امنیتی از اعتصاب غذا خبر داد و ما خواستار مشخص شدن سرنوشت وی پس از بازداشتش قبل از آغاز تجمعی اعتراض‌آمیز در محکومیت ترور نزار بنات، فعال فلسطینی در مرکز رام‌الله شدیم. ماهر می‌خواست در این تجمع اعتراض‌آمیز با هدف درخواست برای بازخواست عاملان قتل نزار بنات مشارکت کند و آرزو داشت سالم به خانه بازگردد».

همچنین همسر ماهر الاخرس نیز تصریح کرد: «بلافاصله به سمت اورژانس بیمارستان رام‌الله رفتم، اما او را در آنجا پیدا نکردم. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نیز خود این تشکیلات مسئول کامل زندگی همسرم هستند؛ کسی که خواستار آزادی و عدالت است.»

در آخر باید خاطرنشان کرد که آنچه در چند روز گذشته از سوی مقامات اسرائیل رخداده است، ایجاد بحرانی جدید و هدایت آن به سوی مناطق فلسطینی‌نشین برای تحمیل هزینه به غیرنظامیان و جبران شکست‌های متحمل شده از طرف مقاومت است. موضوعی که به گواه اغلب تحلیلگران می‌تواند اسرائیل را وارد پرونده‌ای پیچیده کرده و همچون گذشته مقامات تل‌آویو را زمین‌گیر کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 25724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =