دریافت واکسن در ازای ۱۰۰ دلار!

نگرانی دولت آمریکا از بی‌اعتنایی مردم به واکسیناسیون عمومی به حدی افزایش یافته است که حالا بایدن مشوق‌های مالی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «جو بایدن» در حالی که دولت‌اش خود را برای افزایش احتمالی شمار مبتلایان به کرونا در کشور آماده می‌کند، اعلام کرد که کارگران فدرال باید وضعیت واکسیناسیون خود را ثبت کرده یا مجموعه‌ای از پروتکل‌های ایمنی دقیق را انجام دهند.

۱۰۰ دلار برای واکسن

رئیس‌جمهوری آمریکا مراحل و تمهیدات بیشتری را برای ترغیب هرچه بیشتر مردم به واکسیناسیون تدوین کرده است؛ از جمله اهدای جایزه ۱۰۰ دلاری به کسانی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند. وی همچنین در یک سخنرانی از اقدامات جدیدی رونمایی کرد که مستقیماً برای کسانی که همچنان نگران دریافت واکسن هستند جذاب به نظر می‌رسد. رئیس‌جمهوری آمریکا در اتاق شرقی کاخ سفید در این رابطه گفت: «این یک تراژدی آمریکایی است. مردم دارند می‌میرند و خواهند مُرد، حال آنکه نباید چنین شود.» وی افزود: «این ربطی به ایالت‌های قرمز یا آبی ندارد. بحث بر سر مرگ و زندگی است. آزادی همیشه همراه با مسئولیت است.

تصمیم شما برای واکسینه نشدن بر شخصی دیگر تأثیر می‌گذارد.» قوانین و مقررات جدید در حالی اعمال می‌شود که مقامات آمریکایی در تمامی ‌سطوح دولتی برای افزایش نرخ واکسیناسیون کرونا که طی هفته‌های اخیر کاهش داشته، تلاش می‌کنند. این در حالی است که گونه دلتای ویروس کرونا در آمریکا در حال پیشروی است. 

بایدن همچنین با اشاره به توصیه پاداش ۱۰۰ دلاری خود گفت: «می‌دانم که این‌ مبلغ از نظر آن‌هایی که پیش‌تر واکسن زده‌اند ممکن است غیرمنصفانه به نظر برسد، اما اگر موجب بالا رفتن آمار واکسیناسیون شود آن وقت همه از فواید آن سود می‌بریم.» بنا بر مقررات جدید برای کارمندان فدرال، اگرچه دریافت واکسن اجباری نیست اما آن‌ها باید در صورت عدم ارائه کارت واکسیناسیون، حتماً در محیط اداره ماسک بزنند و مجبور خواهند بود که به طور مکرر تست کرونا دهند و نتیجه را به مدیران خود اعلام کنند.

ادامه پروتکل‌ها

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و درمان بیماری‌های آمریکا، ۱/۵۷ دهم درصد از کل آمریکایی‌ها دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. این مرکز همچنین اعلام کرد که پیشنهادهای جدیدی را شامل استفاده از ماسک در فضای بسته منتشر کرده است. برخی از شهرها هم پرداخت پول در ازای تزریق واکسن را به مردم آغاز کرده‌اند. برای مثال، ایالت نیویورک اعلام کرد برای هر فردی که نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کند، مبلغ ۱۰۰ دلار پرداخت می‌کند.

بایدن یک طرح محرک ۳۵۰ میلیارد دلاری را نیز برای مقابله با کرونا در نظر گرفته است. این برنامه در مارس سال جاری میلادی فقط با حمایت دموکرات‌ها تصویب شد. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مقام‌های محلی و ایالتی قرار است شامل این طرح جدید دولت بایدن شوند. بسیاری از ایالت‌ها کمک‌های خود را برای پوشش هزینه‌های درمان یا پرداخت حقوق کارمندان بخش‌های ویژه درمانی توزیع کرده‌اند. برخی ایالت‌ها نیز مانند کالیفرنیا به ساکنان‌شان پرداخت‌های مستقیم داشته‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در واکنش به شایعات اخیری که درباره «بی‌اثر» بودن واکسن‌ها در برابر ویروس کرونا رواج یافته و اغلب در میان محافظه‌کاران طرفدار دارد، گفت: «واکسن از هیچ جنبه‌ای به سیاست ربط ندارد»؛ چراکه این واکسن در هنگام ریاست یک محافظه‌کار بر کاخ‌سفید (دونالد ترامپ) تهیه شده و تنها در دوره مسئولیت دولت جدید در حال توزیع است.

ماه گذشته یک تحقیق در آمریکا نشان داد که ۹۹ درصد از جان باختگان اخیر کرونا در این کشور افرادی بودند که واکسن نزده‌اند. بایدن در ادامه عنوان کرد: «این نعمت بزرگی است که ما برای تک‌تک مردم آمریکا واکسن داریم. هدر دادن چنین نعمتی مایه شرمساری بسیار است.» وی در ادامه عنوان کرد برنامه‌های بازپرداختی مرتبط با کرونا که به مشاغل کوچک و متوسط ارائه می‌شود، صرفاً به آن دسته از کارکنان که واکسینه شده‌اند ارائه می‌شود و شامل اعضای خانواده و کودکان این افراد هم می‌شوند.  بایدن همچنین از مدراس آمریکا خواست تا طی هفته‌های آینده بدل به مکانی برای انجام واکسیناسیون شوند، در حالی که شرکای برنامه داروسازی فدرال نیز باید با مدارس در این زمینه همکاری کنند.  رئیس کاخ سفید طی سخنرانی خود بارها تذکر داد که به‌رغم افزایش موارد ابتلا، واکسن کرونا در نجات جان افراد و جلوگیری از ابتلا به گونه دلتا بسیار مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد اکثر افرادی که در پی ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شده و جان خود را از دست داده‌اند، واکسینه نشده بودند و بحران فعلی بیش از هر چیز «بحران همه‌گیری واکسینه نشدن» است.  وی همچنین کوشید نگرانی‌ها درباره عفونت‌های به ‌اصطلاح پیشرفته در زمینه افرادی که واکسینه شده‌اند را برطرف کنند و در این رابطه گفت که چنین مواردی بسیار نادر است. وی افزود که در حال حاضر نیازی نیست تا افراد واکسینه شده به دنبال ادامه فرایند واکسیناسیون باشند، هرچند که این روند ممکن است در آینده دستخوش تغییر شود.  بایدن ادامه داد: «واکسن‌ها ایمن و بسیار مؤثر هستند. هیچ مسأله سیاسی در این زمینه وجود ندارد.»‌ وی همچنین تأکید کرد که «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوریخواهان سنا و همچنین سناتور ایالت کنتاکی که با وی در زمینه‌های سیاسی مخالفت بسیار دارد، در زمینه واکسیناسیون و اهمیت آن با او هم‌نظر است.

گزارش : فرشاد گلزاری

کد خبر: 25473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =