رونق کسب و کار، نیاز اساسی تامین اجتماعی

بررسی و تحلیل آمار و اطلاعات بیمه شدگان جدیدالورود سازمان تامین اجتماعی نشان می دهد که این سازمان بیش از هر زمان دیگری، به ایجاد اشتغال و رونق بازار کسب و کار نیاز دارد، موضوع بسیار مهمی که ضرورت دارد دولت سیزدهم و به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آتی به آن اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، کارشناسان حوزه کسب و کار، «کارآفرینی» را موتور محرک اقتصاد می نامند که باعث رشد ظرفیتهای فعلی و شکوفایی استعدادهای نهفته جامعه می شود و زمینه انواع موفقیت های فردی و مالی و شغلی افراد جامعه را فراهم می کند. کارآفرینی در جامعه محرک اصلی اشتغال زایی، انتقال فناوری، ایجاد خلاقیت و نوآوری در کسب و کار، تشویق و ترغیب سرمایه گذاران، شناخت و ایجاد بازارهای جدید، کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع … است. در این خصوص سازمان تامین اجتماعی امروزه، بیش از هر زمان دیگری، به ایجاد اشتغال و رونق بازار کسب و کار نیاز دارد، موضوع بسیار مهمی که ضرورت دارد دولت سیزدهم و به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آتی به آن اهتمام جدی داشته باشند.

نشانگر اشتغال و بیکاری

بررسی و تحلیل آمار و اطلاعات بیمه شدگان جدیدالورود سازمان تامین اجتماعی که به همت «مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات» سازمان همواره قابل دستیابی است، به خوبی وضعیت ایجاد اشتغال در جامعه را نشان می دهد. در حقیقت بخش عمده ایجاد اشتغال در کشور با کنکاش در آمار و اطلاعات این گروه از بیمه شدگان قابل بررسی است. در ساده ترین شکل این بررسی، افزایش تعداد بیمه شدگان جدیدالورد به معنای ایجاد اشتغال بیشتر است. بیمه شدگان جدیدالورود عبارتند از بیمه شدگانی که در یک سال مشخص برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی شروع به بیمه پردازی کرده اند و لیست پرداخت حق بیمه آنها توسط کارفرما در شعب تامین اجتماعی یا سامانه خدمات غیرحضوری ثبت شده باشد. بر اساس قانون و مقررات تامین اجتماعی هر کارگری که کار میکند و حقوق و دستمزد، اعم از نقدی یا غیرنقدی، دریافت میکند، اگر مشمول سایر قوانین کشور نباشد، مشمول قانون تامین اجتماعی اســت و از زمانی که تحت پوشــش قرار میگیرد، بیمه شده محسوب می شود. از این رو، پر واضح است تغییر ظرفیتهای اشتغال کشــور به طور مستقیم بر روی تعداد بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تاثیرگذار است. البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که تمام ظرفیتهای اشتغال در کشور لزوما توسط بیمه شدگان جدیدالورد اشغال نمی شود، چرا که بیمه شدگانی که در سالهای گذشته سابقه بیمه پردازی داشته و در صف بیکاران ایستاده اند، متقاضی کار بوده و بخشی از ظرفیتهای جدید اشتغال توسط آنها به کار گرفته می شود.

نیاز به کدهای استاندارد

کارآفرینی و ایجاد اشتغال بدون تحلیل دقیق بازار کار، ضرفیتهای بالقوه و بالفعل و وضعیت نیروی کار فعال و غیرفعال ممکن نیست. بررسی و پیمایش نوع فعالیتهای اقتصادی بیمه شــدگان جدیدالورود سازمان تامین اجتماعی در کشور، میتواند به برنامه ریزی سیاستگذاریهای بیمه ای و اقتصادی و ایجاد اصلاحات احتمالی در روش توزیع مشاغل جدید در بخش دولتی و خصوصی کمک کند. کارشناسان و متخصصان کشوری برای بررسی و تحلیل بازار کار، شاغلان و بیکارشدگان، به کدهای استاندارد بین المللی فعالیتهای اقتصادی نیاز دارند اما در اداره کل نامنویسی و سامانه خدمات غیرحضوری سازمان از فهرست مشاغل و کدهایی استفاده می شود که فقط در داخل سازمان کاربرد دارد. مدیریت آمار و اطلاعات سازمان طی سالهای گذشته برنامه‌ای را برای تبدیل کدهای سازمانی به کدهای بین‌المللی ایجاد کرده است اما همه این کدها به طور کامل بر هم منطبق نیستند و از این رو همچنان مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر: جای خالی رده‌بندی‌های استاندارد بین‌المللی در تامین اجتماعی

بازتعریف مفهوم کار

امروزه دنیای کسب و کار روز به روز بیشتر از قبل به سمت مشاغل مرتبط با خدمات دیجیتال و غیرحضوری در قالب استارت آپ ها و شرکتهای های دانش بنیان می رود و درصد زیادی از کسانی که می خواهند کسب و کاری را راه اندازی کنند گزینه اولشان نه مشاغل سنتی، که روشهای نوین درآمدزایی است. فعالیت در شبکه های اجتماعی، طراحی و پشتیبانی سایت، طراحی اپلیکیشن، تخصص در سیستم‌های کامپیوتری و موبایل، فروشگاه های آنلاین، مشاوره آنلاین و آفلاین، دیجیتال مارکتینگ، آموزش از راه دور و ... از جمله مشاغلی است که به علت درآمدزایی بیشتر از مشاغل سنتی، روز به روز محبوبتر شده و مورد استقبال فعالان بازار کسب و کار قرار می گیرند. این وضعیت موجب گسترش این مشاغل جدید و متنوعی شده که به طور روز افزون در حال افزایش است و شناسایی، پوشش و خدمت دهی به این مشاغل در تامین اجتماعی نیز نیازمند تطابق مقررات و ضوابط اجرایی است. البته سازمان تامین اجتماعی طی چند سال گذشته با تغییر برخی رویه ها، زمینه را برای تحت پوشش درآمدن دورکارها (فری لنسرها) فراهم کرده است. با این همه بنا به ذات و ماهیت این نوع کسب و کارها، به نظر می رسد برای توسعه پوشش بیمه ای به تمامی این نوع از مشاغل و ارائه خدمات، نیاز به تغییر قوانین و بازتعریف مفاهیمی هم چون کارگاه و کسب و کار است.

نویسنده: رضا خراسانی، روزنامه نگار

کد خبر: 25449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =