بن‌بست بودجه: انتخابات چهارم اسرائیل برگزار می‌شود؟

تعیین ضرب‌الاجل ۲۳ دسامبر برای تعیین بودجه از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اختلاف‌ها را به بالاترین حد میان نتانیاهو و گانتز رسانده و حالا گمانه‌زنی‌ها در مورد برگزاری انتخابات چهارم افزایش پیدا کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از آنکه نمایندگان پارلمان اسرائیل دسامبر سال گذشته میلادی به انحلال این نهاد رای دادند و انتخابات در ماه مارس ۲۰۲۰ برای سومین‌بار برگزار شد، بسیاری تحلیل‌گران هشدار دادند که اوضاع سیاسی در این رژیم خراب‌تر از آن است که بتوان رفع و رجوعش کرد. زمانی که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل و «بنی گانتز»، رهبر حزب آبی و سفید نیز بر تشکیل دولت ائتلافی و ریاست دوره‌ای (نخست‌وزیری تناوبی) به توافق رسیدند، بسیاری دیگر نیز هشدار دادند که اساساً این قصه بنا نیست به ‌زودی خاتمه یابد و در آینده نیز شاهد موج جدیدی از اختلاف‌ها خواهیم بود.

شکاف در تل‌آویو

طی روزهای گذشته نتانیاهو بار دیگر به گانتز حمله کرد و وی را مورد انتقاد قرار داد. اینبار بحث بر سر تصمیم گانتز مبنی بر تشکیل کمیته‌ای از وزیران برای تحقیق درباره نقش نتانیاهو در خرید شماری زیردریایی و ناو از آلمان بود. در واکنش به این اقدام، نتانیاهو اعلام کرده که «به ‌نظرم شرم‌آور است که گانتز از ارتش به ‌عنوان ابزاری برای تسویه‌حساب سیاسی بهره می‌برد. تاکنون هیچ وزیری از ارتش این چنین سؤاستفاده نکرده بود و امیدوارم وی از تصمیمش منصرف شود.» البته در این زمینه برخی دیگر از وزرای کابینه نیز با نتانیاهو هم‌رای بودند. «آریه دری»، وزیر داخلی این رژیم ضمن انتقاد از اقدام گانتز گفت که وزیر جنگ اسرائیل «از خط قرمز عبور کرده است و ملاحظات سیاسی را زیر پا گذاشته است.» وی همچنین به گانتز هشدار داد که این رفتار احتمال همکاری با حزب آبی و سفید را زیر سوال می‌برد.

اوضاع از آنجا رو به وخامت بیشتر گذاشت که «یائیر لاپید»، رهبر مخالفان نیز گفته است که طی روزهای آینده درخواست انحلال کنست را مطرح کرده و همانند ادوار گذشته حاضر نیست از این تصمیم منصرف شود. او گفته است که «در تاریخ دوم دسامبر طرح انحلال پارلمان کنست را مطرح می‌کنم. بنا ندارم همچو گذشته در آخرین دقایق از آن صرف‌نظر کنم. زمان انتخابات مجدد فرا رسیده است. نتانیاهو به دنبال انتخابات بوده و همه را به بازی گرفته است.» این سیاستمدار اسرائیلی در ادامه اعلام کرده «به سود همه است که انتخابات هرچه زودتر برگزار شود تا دولت جدید برای مبارزه با کووید ۱۹ و وضعیت اقتصادی فعلی تشکیل شود.»

این در حالی است که گانتز نیز اعلام کرده بنا ندارد عقب‌نشینی کند و خود را متعهد به مبارزه با سیاست‌های غلط نتانیاهو می‌داند. وی در نشست اعضای حزب آبی و سفید گفته است که باید بنا به سیاست چماق و هویج با نتانیاهو برخورد کرد. او مدعی شده که «پس از بررسی مدارک مربوط به خرید این زیردریایی‌ها و اطلاعاتی که به دستم رسیده است، به این نتیجه رسیدم که کمیسیون دولتی را برای بررسی این قضیه تعیین کنم. در روزهای آینده همچنان کار خواهم کرد و چنانچه لازم باشد از شمشیری نمادین استفاده می‌کنم؛ این شمشیر برای مردم است و تنها برای مردم به کار خواهد رفت.»

احتمال برگزاری انتخابات چهارم

با این همه به نظر می‌رسد که گانتز علاقه چندانی به برگزاری انتخابات ندارد. وی طی نشستی در کنست اعلام کرده که به نظر او آنچه اسرائیل بدان نیاز دارد نه انتخابات مجدد، بلکه دولتی است با عملکرد مثبت که بتواند به همکاری تن بدهد. گانتز اعلام کرده «من از انتخابات مجدد نمی‌ترسم. اما گمان نمی‌کنم که در حال حاضر به چنین چیزی نیاز باشد و همچنان هرچه در توان دارم برای پیشبرد دولت انجام می‌دهم.» تحلیل‌گران معتقدند که گانتز گرچه از اولویت قرار دادن نیازهای مردم سخن به میان می‌آورد اما در پشت پرده برای برگزاری انتخابات تلاش می‌کند؛ چراکه معتقد است در صورت نیاز به برگزاری انتخابات، احتمال کنار رفتن نتانیاهو بسیار بالا است.

آنچه این احتمال را بالاتر می‌برد، افزایش میزان نارضایتی از نتانیاهو و حزب مطلوبش (لیکود) است. شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل گزارش داده که هزاران نفر از مردم اسرائیل در اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در شهرهای قدس، تل‌آویو، حیفا و قیساریه تجمع کرده و خواستار برکناری وی شدند. اما گفته شده نظامیان اسرائیل هفت نفر از طرفداران نتانیاهو را به اتهام حمله به معترضان بازداشت کردند. این در حالی است که اعتراض‌ها علیه نتانیاهو و عملکرد وی وارد بیست و چهارمین هفته شده است. ناتوانی نتانیاهو در مقابله با شیوع کرونا و پرونده‌های متعدد فساد وی باعث شده مردم علیه وی اعتراض کنند و این خود نشان می‌دهد که گانتز در گمانه‌زنی‌ها برای آماده‌سازی شرایط در جهت بیرون انداختن نخست‌وزیر (نتانیاهو) چندان هم اشتباه نمی‌کند.

در تاریخ ۲۴ نوامبر، روزنامه تایمز آف اسرائیل گزارش داد که نتانیاهو و گانتز طی جلسه کابینه بار دیگر با یکدیگر درگیر شده و حتی کار به داد و فریاد بر سر یکدیگر کشیده است! آنچه وضعیت را البته بغرنج‌تر هم می‌کند، اختلاف‌ها میان آبی و سفید با لیکود بر سر تصویب بودجه است. از سوی دیگر، انتخاب رئیس پلیس،‌ دادستان کل و وزیر دادگستری از دیگر مسائلی است که به اختلاف میان دو طرف انجامیده است.

ناگفته نماند که سیاست‌ خارجی اسرائیل نیز با دشواری‌های بسیاری روبرو است. در پی انتشار خبر سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور، وزیر جنگ اسرائیل از نخست‌وزیر انتفاد شدید کرده است. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» گزارش داده که نه ‌تنها تیم حکومتی حزب آبی و سفید در جریان این سفر قرار نداشت، بلکه نتانیاهو، پیشتر، گانتز را در جریان توافق عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین نیز قرار نداده بود. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز نیز در این رابطه نوشته است «در نشست حزب لیکود، نتانیاهو از ارائه توضیحات درباره صحت داشتن ماجرای دیدار با، ولیعهد سعودی در خاک عربستان طفره رفته و به سؤال پاسخ نداده است». این نکته را نیز باید لحاظ کرد که یکی از انتقادهای گانتز از این ماجرا درز کردن خبر این دیدار محرمانه به رسانه‌ها بود؛ امری که می‌تواند دال بر آن باشد که این اتفاق بنا به سود سیاسی نتانیاهو صورت گرفته است نه منافع رژیم صهیونیستی.

این اظهارات خود نشان می‌دهد که اتحاد میان این دو رقیب تا چه اندازه شکننده بوده و احتمال برگزاری دور چهارم انتخابات تا چه اندازه نزدیک است. بنا به گزارش رسانه‌های تل‌آویو، طی نشست دوشنبه شب که محوریت اصلی آن مواجهه با پاندمی کرونا بود گانتز و «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، با فریاد زدن بر سر نتانیاهو او را به تلاش برای دور کردن توجه‌ها از مشکلات اصلی متهم کردند.

باید بار دیگر اشاره کرد که به‌رغم ضرب‌الاجل‌های متعدد، تصویب بودجه اسرائیل همچنان با مشکل روبرو است. با توجه به این‌که در حال حاضر ضرب‌الاجل تصویب آن ۲۳ دسامبر است و با عنایت به سطح اختلاف‌ها میان دو طرف بعید به نظر می‌رسد که این امر بتواند نتیجه خوبی داشته باشد. حال باید دید که در صورت عدم تصویب مجدد بودجه و ادامه اختلاف‌ها آیا امکان ادامه حیات برای دولت ائتلافی اسرائیل وجود دارد یا آن‌که باید برای چهارمین بار شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی و تردید و خلأ سیاسی در رژیم صهیونیستی باشیم؟

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 2527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =