تلاش برای برنامه‌پذیر کردن اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: باید در جهت برنامه‌پذیر کردن اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی تلاش کرده و در چارچوبی مشخص با شاخص‌های کمی و کیفی ایفای نقش کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «سید محمد موسوی» در جلسه مشترک با مدیران عامل اتحادیه های سراسری بخش کشاورزی و مدیران تعاون روستایی استان ها و ستاد که به صورت وبینار برگزار شد، افزود: نکته مهم دیگر، ایفای نقش شبکه در تولید، تامین، تدارک و توزیع نهاده ها است که هم‌اکنون فاصله زیادی با چشم انداز مورد نظر داریم.

وی یادآور شد: در برنامه‌ریزی ما تا سال ۱۴۰۴ باید ۷۰ درصد نیاز بخش کشاورزی در این حوزه از طریق عملکرد شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی تامین شود.

موسوی در ادامه، بازاریابی و بازار رسانی، خرید، فروش و صادرات محصولات کشاورزی (غلات، دانه‌های روغنی، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، خرما وغیره) را از دیگر دغدغه‌های مهم برشمرد و خاطرنشان‌کرد: جایگاه ما در حلقه های بعد از تولید تعریف شده نیست، در بودجه های سنواتی و سایر موارد نیز زیاد به آن پرداخت نشده در حالی که ۵۰ درصد تولید کشاورزی مربوط به بازار رسانی است.

وی بیان‌داشت: مساله مهم دیگر، ایجاد و استقرار عملکرد شبکه ای بین همه تعاونی‌ها و تشکل‌هاست، در این زمینه باید برای تبادل کالا و خدمات محصول استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های متقابل را مد نظر قرار دهیم که این مهم بدون مدیریت یکپارچه و هماهنگ امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اقدام آنی برای حل بحران تامین نهاده‌ها (همانند نهاده‌های دامی) و خرید محصول کشاورزی (مانند خرما، سیب زمینی و غیره) در شرایط اضطرار، تقویت زیرساخت ها با تاکید بر استفاده از فناوری های نوین (با رویکرد ایفای نقش در مدیریت زنجیره تولید)، ایجاد و استقرار شبکه حمل و نقل ملی و بین‌المللی با ظرفیت حمل ۴۰ میلیون تن نهاده و محصول در سال را از دیگر دغدغه های مهم این سازمان عنوان کرد.

وی گفت: یکی از وظایف مهم اتحادیه ها و تعاونی های روستایی استان ها که ملاک تاثیرگذاری و اثربخشی آنها نیز هست، میزان مشارکت و واکنش سریع آنها در حل بحران های مقطعی است، به‌طور مثال وقتی محصول خرما وضعیت بحرانی دارد همه اتحادیه ها و تعاون روستایی استان ها باید با هم مشارکت کنند تا مشکل حل شود.

موسوی، آمایش استقرار زیر ساخت‌ها را نکته مهم دیگر عنوان کرد که باید در مورد انبارها، سردخانه ها، محل نگهداری محصولات و پایانه ها و مواردی از این دست اعمال شود.

وی تاکید کرد: مشکلات و بحران‌های موجود در حوزه شبکه باید توسط دست‌اندرکاران و مسوولان خود شبکه حل شود، همچنین وضعیت زیرساخت ها و بهبود تراز مالی تعاونی ها باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد و قانون‌گرایی و دقت در اجرا و تحقق بندهای اساس‌نامه سازمان نقشی مهم و اساسی در تحقق اهداف پیش رو دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان با اشاره به شاخص‌های سنجش و ارزیابی عملکرد اتحادیه‌های سراسری، بیان‌داشت: قانون‌گرایی، دقت در اجرا و تحقق بندهای اساسنامه قانونی، میزان هماهنگی با سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان، میزان رضایت‌مندی اعضاء از عملکرد ارکان، فعال‌سازی و بهبود درآمد سالیانه اتحادیه‌ها و تعاونی‌های استانی و شهرستانی عضو و میزان خلاقیت، نوآوری و تحول در ارائه خدمات به اعضاء  از جمله شاخص‌های مهم ارزیابی محسوب می‌شود.

کد خبر: 25244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =