چالش اجرای زنده در صدا و سیما

این سال ها در تلویزیون بیش از ده‌ها مجری توانمند در عرصه اجرا توبیخ، ممنوع الفعالیت و ممنوع التصویر شده‌اند که اگر بخواهیم آنان را نام ببریم قطعا به فهرستی بلند بالا می‌رسیم.

به گزارش آتیه آنلاین،چند روز پیش بود که بخشی از صحبت‌های پیمان طالبی مجری برنامه «طبیب» با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی روبرو شد. پیمان طالبی مجری این برنامه در سخنانی تند گفته بود که آمار مرگ و میر کرونا برای مسئولان فقط یک عدد است. او با اشاره به اظهارات زالی و پاسخ ظریف از مسئولان خواست "فقط یک هفته دهن خود را ببندند" و سخنرانی و مصاحبه نکنند . سخنان این مجری تلویزیونی بازتاب وسیعی داشت و واکنش های زیادی برانگیخت و در نهایت به خاطر این اظهارات از سوی مدیر شبکه سه سیما توبیخ شد.

در همین رابطه روابط عمومی گروه اجتماعی شبکه سه سیما اعلام کرد: تهیه کننده و مجری برنامه طبیب از افراد با سابقه و دغدغه‌مند سیما هستند و برنامه طبیب سالهاست که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است، اما پیمان طالبی در این برنامه، نتوانست بر احساسات شخصی و عقاید فردی خود غلبه کند و خارج از چارچوب حرفه‌ای به بیان مطالبی پرداخت که به توبیخ نامبردگان توسط مدیر شبکه منجر شد.وی تاکید کرد: شبکه سه سیما به عنوان شبکه جوان همچون سایر شبکه ها، نهادها و رسانه‌های کشور، همراهی با مسئولان و مدیران متعهد کشور و ملت شریف ایران را وظیفه خطیر خود می داند و همواره در تلاش است تا مشکلات و کاستی‌های کشور را بدون هیچ گونه غرض‌ورزی و جانب گرایی به اطلاع همگان برساند.وی اظهارداشت: در روزهای اخیر که، همزمان با شیوع بیش از پیش ویروس کرونا و افزایش تعداد جانباختگان، مواضعی از طرف مسئولین در خصوص واکسن مطرح شد که فرصت را برای دشمنان ایران برای سودجویی و اقدام به زدن برچسب ناکارآمدی به نظام فراهم کرد، وظیفه شرعی و عرفی رسانه ایجاب می کند که به عنوان چشم بینای جامعه، مسیر ارتباطی مردم با مسئولان را هموار سازد. بی تردید تحقق این وظیفه قانونی می‌بایست با پرهیز از جانب‌گرایی و احساسات فردی و به صورت حرفه ای، منطقی و هوشمندانه باشد.

البته این اولین باری نیست که یک مجری به علت غلبه احساسات توبیخ می‌شود. تقریبا یک ماه قبل نیز مجری سلام تهران به نام قدسیه صالحی به علت توهین به دولت و پیشنهاد تحویل دولت پیش از موعد توبیخ شد. او مدتی پیش در برنامه سلام تهران شبکه پنج به دولت گفت: چه کاری است همین الان دولت را تحویل بدهید! خسته‌اید اداره کنید تحویل بدهید زودتر! مردم شما را درک می‌کنند. فیلم‌هایی از اتفاقات بعدی قطعی برق آمده که دل همه را درد می‌آورد و شما چطوری دل‌تان به درد نمی‌آید و…

در همین راستا سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما گفت: در روزهای اخیر که قطع بی‌برنامه برق مشکلات فراوانی را بر مشکلات جاری مردم افزوده و فرصت را برای دشمنان قسم خورده ایران عزیز مهیا کرده تا کلیت نظام را به ناکارآمدی متهم کنند، وظیفه رسانه‌ای حکم می‌کند زبان گویای مردم و پل ارتباطی آن‌ها با مسئولان باشد. بدون تردید ادای این وظیفه باید حرفه‌ای، هوشمندانه و به دور از عواطف و هیجانات فردی باشد.خانم قدسیه صالحی نیز که از مجریان جوان و دغدغه‌مند سیما است ، در برنامه “سلام تهران”، نتوانست بر اندوه و احساسات شخصی غلبه کند و بدون هماهنگی با سردبیر برنامه و خارج از چارچوب حرفه‌ای به بیان مطالبی پرداخت که به توبیخ نامبرده منجر شد.

به تازگی نیزمهدی واعظی مجری برنامه های ورزشی تلویزیون از اجرا در برنامه «سلام تهران» کنار گذاشته شد.مجری شبکه ۵ سیما ادعا کرده بود که موفقیت‌های پرسپولیس نه در زمین مسابقه بلکه بیرون از زمین رقم می‌خورد و مستنداتی دارد که مانع از قهرمانی استقلال، تراکتور و سپاهان می‌شوند. مطرح شدن این صحبت‌ها باعث شد تا باشگاه پرسپولیس خبر دهد از این مجری شکایت می‌کند که در پی همان اقدام باشگاه پرسپولیس، مهدی واعظی، مجری شبکه ۵ سیما، ممنوع الکار شده است.این  مجری برنامه های ورزشی تلویزیون در گفت و گویی با ایسنا درباره  توبیخ و ممنوع الفعالیتی‌اش می‌گوید: «این اتفاق برای چهارمین بار است که می‌افتد. اما بارها هم اتفاق افتاده که یک یا دو روز، یک یا دو برنامه و یک هفته توبیخ شوم؛ با این حال به شکل بلندمدت، برای چهارمین بار است که این اتفاق می افتد.»

سال گذشته نیز رزیتا قبادی مجری برنامه شب یلدای «عصر خانواده» ، به خاطر لفظ حرکات موزون که مهمان برنامه به کار برد و او در پاسخ لبخند زد، توبیخ شد. صحبتهای کارشناس برنامه عصر خانواده واکنش های متفاوتی را در فضای مجازی به دنبال داشت و در نهایت مجری این برنامه رزیتا قبادی موضوع را به صورت یک اشتباه لفظی عنوان کرد و به جای کارشناس برنامه برای عنوان چنین موضوعی را که در شأن برنامه و بینندگان نبود عذرخواهی کرد. همین اتفاق کافی بود تا خبر ممنوع‌التصویری این مجری زن به گوش برسد، خبری که البته تهیه‌کننده برنامه آن را تکذیب و در مصاحبه‌ای اعلام کرد ممنوع‌التصویری در کار نیست و تنها به یک تذکر بسنده شده است. اما قبادی دو ماه بعد در لایو اینستاگرامی خبر ممنوع التصویری خود را تایید کرد.این مجری سابق برنامه عصر خانواده شبکه دو گفت: «در اولین برنامه پس از آن برنامه جنجالی در اتاق گریم بودم که کاغذی به من دادند و گفتند باید این را بخوانی؛ طبق نوشته‌های آن کاغذ باید حتما سه بار به خاطر برنامه شب قبل روی آنتن زنده از مردم عذرخواهی می‌کردم. من هم مجبور به این کار شدم و سه بار عذرخواهی کردم، اما باز هم مرا ممنوع‌الکار کردند.»

کد خبر: 25196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =