یارکشی برای حل اختلاف

رد و بدل شدن پیام‌ها میان مکزیک و آمریکا نشان می‌دهد که دو طرف عزم خود را برای حل و فصل اختلافات سیاسی در کاراکاس جزم کرده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آمریکای لاتین از زمان شیوع پاندمی کرونا بیشتر از منظر آمار بالای کشته‌های کرونا در جهان مطرح بود تا مسائل سیاسی. البته از یاد نباید برد که وقوع تظاهرات نابهنگام در کوبا باعث شد که این منطقه بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرد. با این همه، وضعیت در دیگر کشورهای این حوزه نیز آبستن تغییرات بسیار است.

زخم باز ونزوئلا

«نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفته که تماس‌ها بین دولت و اپوزیسیون به رهبری «خوان گوآیدو» خوب پیش می‌رود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ‌رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین گفت که تاریخ دقیق و محل گفت‌وگوها با اپوزیسیون تحت رهبری خوآن گوآیدو در روزهای آتی مشخص می‌شود. مادورو در سخنرانی خود خطاب به مردم ونزوئلا گفت: «تا به اینجای سال ۲۰۲۱، ما گفت‌وگوها را با گروه چهار شامل احزاب سیاسی خواسته مردمی، نخست عدالت، اقدام دموکراتیک و یک دوره جدید از سر گرفته‌ایم. این گفت‌وگو به سندی منجر شد که اکنون بر روی دستورکار آن بحث می‌کنیم و شامل هفت موضوع است و در روزهای آتی، تاریخ و محل دقیق نشست‌ها اعلام می‌شود.»

مادورو همچنین ادامه داد: «ما حمایت مکزیک را برای این مذاکرات صلح با اپوزیسون داریم و امیدواریم که تاریخ و زمان دقیق آن تعیین شود.» در میان شرایطی که دولت کاراکاس برای ورود به گفت‌وگو با اپوزیسیون مطرح کرده می‌توان به لغو فوری تمامی تحریم‌ها، به رسمیت شناخته شدن مقام‌های مشروع و قانونی ونزوئلا و توقف خشونت و توطئه‌چینی اشاره کرد. مه سال جاری میلادی، گوایدو خواستار امضای توافقی بین نیروهای سیاسی ونزوئلا با میانجی‌گری جامعه بین‌الملل شد. این توافق برای لغو تدریجی تحریم‌ها به شرط برگزاری انتخابات جدید در تمامی سطوح و آزادی تمامی زندانیان سیاسی می‌شود. مادورو تمایل خود را برای گفتگو با گوآیدو با میانجی‌گری نروژ و اتحادیه اروپا اعلام کرد.

این در حالی است که فشارهای بین‌المللی بر ونزوئلا رو به افزایش دارد. طی هفته‌های گذشته «آلکس صعب»، یکی از فرستاده‌های نیکولاس مادورو به اتهام تلاش برای تهیه آذوقه برای مردم ونزوئلا، از سوی انگلیس تحت تحریم قرار گرفت. به گزارش ‌خبرگزاری رویترز، آلکس صعب‌ یک تبعه کلمبیایی است که هم اکنون در شهر کیپ ورده در بازداشت بوده و با دورنمای استرداد به آمریکا روبرو است. آمریکا او را متهم به کمک به دولت مادورو در دور زدن یک سری تحریم‌هایی که آمریکا در سال ۲۰۱۹ اعمال شد، کرده است. انگلیس اعلام کرد که صعب به همراه دستیارش «آلوارو پولیدو» به سبب بهره‌برداری از دو برنامه دولتی در ونزوئلا با هدف تامین مسکن و غذا برای ونزوئلایی‌های فقیر تحریم شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: «آن‌ها از قراردادهایی نفع بردند که به شکلی نامناسب اعطا شدند و به موجب آن‌ها کالاهای وعده داده شده با قیمت‌های شدیدا تورمی تحویل داده شدند. اقدامات آن‌ها باعث رنج بیشتر ونزوئلایی‌های از قبل فقیر برای اندوختن به ثروت شخصی خودشان شد.» وکلای صعب پیشتر این اتهامات آمریکا را «دارای انگیزه سیاسی» دانسته بودند. در واکنش به این تحریم‌ها، وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که انگلیس در حالی خودش را به عنوان «یک قاضی ضد فساد» به جهان معرفی می‌کند که خودش به عنوان یکی از طرف‌های اصلی مسئول دزدیدن دارایی‌های متعلق به همه ونزوئلایی‌ها عمل می‌کند.

پادرمیانی مکزیک

شرایط موجود و البته ادامه فرسایشی تنش‌های داخلی سبب شده که ونزوئلا به گفت‌وگو با مخالفان روی خوش نشان دهد. با این همه، مکزیک در میانه این مذاکرات نقشی تعیین‌کننده برای پیشبرد امور دارد. روز پنج‌شنبه دو منبع آگاه اعلام کردند که انتظار می‌رود مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون ونزوئلا درباره بحران سیاسی این کشور ۱۳ آگوست در مکزیک آغاز شود.

به گزارش ‌خبرگزاری رویترز، این مذاکرات از سوی عاملان بین‌المللی از جمله نروژ که به عنوان میانجی‌ در روند قبلی مذاکرات در سال ۲۰۱۹ میلادی عمل کرده بود، حمایت خواهد شد؛ مذاکراتی که پیش از آنکه دو طرف به توافقی درخصوص کاهش این بن‌بست سیاسی برسند، فروپاشید. دو منبع مذکور گفتند که تاریخ ۱۳ اوت ممکن است تغییر کند و ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) نیز یکی از تاریخ‌های بالقوه برای آغاز این مذاکرات است. مکزیک و رئیس‌جمهوری چپ‌گرایش رویکردی منعطف نسبت به کشورهای سوسیالیستی همسایه خود دارد. اساساً، به نظر می‌رسد که رئیس دولت مکزیک تلاش دارد با حفظ نقش میانجی به تنش‌ها در این منطقه پایان دهد.

به دنبال اعتراضات اخیر در کوبا، طی هفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری مکزیک تاکید کرد که سازمان‌های تحت حمایت مالی آمریکا عامل اعتراضات اخیر در کوبا هستند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور»، رئیس‌جمهوری مکزیک در رابطه با تحولات کوبا ‌به خبرنگاران گفت: «می‌بینم که مداخله‌ای در کار است. به عنوان مثال، پستی را در یک شبکه اجتماعی از یک گروه موسوم به ماده ۱۹ دیدم که انجمن روزنامه‌نگاران در مکزیک با تامین مالی دولت آمریکا و سفارت آمریکاست. آن‌ها درخواست رئیس جمهور دیاز-کانل برای رویارویی را محکوم کردند.» رئیس‌جمهوری مکزیک با اعلام همبستگی با مردم کوبا، گفت تنها راه برون‌رفت از این بحران از طریق گفت‌وگو، بدون استفاده از قوه قهریه، رویارویی و خشونت است.

این در حالی است که آمریکا نیز با درک نقشی که مکزیک در این راستا ایفا می‌کند، تلاش دارد این کشور را به مواضع خود نزدیک‌تر کند. روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی با رئیس دولت این کشور ‌گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهوری مکزیک و معاون رئیس کاخ سفید درباره مهاجرت، مقابله با کرونا و ضرورت تقویت اقتصاد آمریکای مرکزی گفت‌وگوی تلفنی داشتند. به گزارش‌ خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری مکزیک در توئیتی نوشت که گفت‌وگو با «کامالا هریس»،‌ معاون ‌رئیس‌جمهوری آمریکا خوب بود. کاخ سفید هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو طرف درباره همکاری در جریان دو طرفه به منظور رسیدگی به مهاجرت‌های بی‌برنامه به مرز مکزیک و ایالات متحده گفتگو و بر تمرکز روی تقویت اقتصاد آمریکای مرکزی از طریق سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و آب و هوایی توافق کردند.

«کری گرین»، تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین در این رابطه به فایننشیال تایمز گفت: «شکی نیست که گفت‌وگوهای میان واشنگتن و مکزیکوسیتی، با هدف نزدیک‌تر کردن مکزیک به مواضع آمریکا در زمینه تحولات آمریکای لاتین صورت می‌گیرد. واشنگتن همسایه‌ای را در کنار خود دارد که رویکردی مثبت به دشمنان سوسیالیست آمریکا اتخاذ کرده و بی‌تردید این مسئله یکی از نگرانی‌های اصلی دولتمردان ایالات متحده است.»

با توجه به این مؤلفه‌ها، چنین به نظر می‌رسد که شاهد نوعی یارکشی در زمینه تحولات آمریکای لاتین هستیم و ‌انتظار می‌رود که این مسئله در آینده ابعاد بیشتری را نمایان کند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 24816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =