رکود دوباره سینما در پیک پنجم

سینما این روزها تعطیل نیست، اما زیر سایه‌ی سنگین کرونا به سختی نفس می‌کشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، عوامل فیلم کمدی دینامیت از دهم تیرماه تصمیم به اکران این فیلم گرفتند و حالا با گذشت بیش از  ۴۰ روز از آغاز اکران، فروش این فیلم در مجموع به بیش از ۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده که رکوردی دست نیافتنی برای اکران روزهای کرونایی به شمار می‌آید. البته ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده این فیلم معتقد است که این فیلم باید هفته‌ای پنج میلیارد تومان می‌فروخت و این رقم را چندان مناسب برای «دینامیت» نمی‌داند.

بعد از موفقیت «دینامیت» در گیشه، برخی تهیه‌کنندگان موقعیت را برای اکران فیلم‌هایی که در شرایط عادی هم امیدی به فروش‌شان نبود، مناسب دیدند و  در آخرین روز تیر ماه دو فیلم «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا و «سیاه‌باز» به کارگردانی حمید همتی به فیلم‌های روی پرده اضافه شدند البته همانطور که پیش بینی می‌شد فروش این فیلم‌ها بسیار پایین بود. به گونه‌ای که «مدیترانه» در ۹۵ سالن روی پرده رفته وتنها حدود ۴۸ میلیون تومان فروخته است. «سیاه‌باز» نیز با اکران در ۹۲ سالن حدود ۴۱ میلیون تومان فروش کرده است. «قصه عشق پدرم» که محصول سال ۱۳۹۰ است و مدت‌ها خاک‌خورده و بعید بود در هر وضعیت دیگری رنگ پرده را به‌خود می‌دید، در ۶۹ سالن نمایش داده شده و تنها حدود ۱۸ میلیون تومان در گیشه بلیت فروخته است. میزان فروش این ۳ فیلم نشان می‌دهد که سینما با چنین فیلم‌هایی هرگز دوباره نمی‌تواند روی پای خودش بایستد.

حالا روابط‌عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری اعلام کرده، در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما، برای رونق بخشیدن به اکران تابستانی سینماها، کمک مالی برای حمایت از مالکان آثار، پخش کنندگان، سالن‌های سینما و فیلم‌های دفاع مقدس و کودک، در نظر گرفته شده است. در این جلسه مقرر شد هر فیلم جدید مورد تایید شورای صنفی نمایش که به چرخه اکران وارد شود و حداقل چهار هفته، روی پرده باشد، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به شرکت پخش (برای آماده‌سازی اکران) و به ازای فروش هر ۳۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به مالکان فیلم پرداخت شود. اعتبار این طرح از۳۰خرداد تا ۱۵ مهر ۱۴۰۰ است. همچنین حمایت از سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های دفاع مقدس یا کودک که دربازه زمانی فوق به چرخه اکران وارد شوند، به شرح زیر است: معادل ۲ درصد تعداد صندلی‌های هر سانس بر اساس سهم سینمادار از قیمت خالص بلیت سینما (در روزهایی که حداقل ۳سانس از فیلم مورد نظر در سمفا تعریف شده باشد).جبران بخشی از ضررهای ناشی از کرونا و جلوگیری از بیکاری کارکنان سینماهای بخش خصوصی، دیگر مصوبه کارگروه بود که به تشخیص شورای تخصصی ذیربط متشکل از مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و نمایندگان موسسه سینما شهر و انجمن سینماداران خواهد بود.

این در حالی ست که در این ایام تلخ که اخبار بوی امید نمی‌دهد؛ آمارها نشان می دهد با بحرانی‌تر شدن اوضاع کرونا، فیلم سینمایی «دینامیت» که در دو هفته پیش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فروش داشت و توانسته بود توجه بسیاری از فیلم‌دوستان را جلب کند و پای‌شان را به داخل سالن‌ها بکشاند، در هفته گذشته اقبال کمتری داشته و هر روز به تدریج روندی نزولی را در فروش طی می کند و به نظر می رسد در روزهایی که سینما رفتن و فیلم دیدن حتی در اولویت آخر سینماروهای حرفه‌ای هم نیست  طرح حمایت تابستانه سازمان سینمایی آخرین تلاش برای بقای اقتصاد سینما باشد.

کد خبر: 24554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =