«دودکش ۲» صدای همه را درآورد

نارضایتی عمومی از کیفیت نازل سریال دودکش نشان دهنده این موضوع ست که هر کاری اگر در فصل اول پخش خود توانست نظر مثبت مردم را جلب کند، الزاما نباید ادامه آن مجموعه را تولید کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، «دودکش ۲» نام سریالی به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد، محمد تنابنده، شهاب مهربان و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی است که از ۸ تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و تا جمعه ۱۵ مرداد از شبکه یک سیما روی آنتن می رفت. فصل اول دودکش در ماه رمضان سال ۹۲ پخش شد و بازپخش آن از شبکه‌های مختلف سیما بنا به موقعیت‌های فیلمنامه‌ای توانست مخاطب زیادی را به خود اختصاص بدهد، در فصل دوم اما بسیاری معتقدند که ضعف فیلمنامه موجب افت «دودکش ۲» نسبت به «دودکش ۱» شده بود و  نارضایتی عمومی از کیفیت نازل این اثر و حتی انتقادات تند از شوخی های یخ و سخیف سریال  همچنان ادامه دارد.

معضلات فصل دوم سریال دودکش در واقع همان اشکالاتی است که درباره فصل اول طرح شد، با این تفاوت که در فصل اول یک نیمچه روایت اصلی وجود داشت، اما در فصل دوم نه تنها از روایت اصلی خبری نبود  بلکه بدنه دراماتیک از ناهمگونی  روایی رنج می‌برد و مثل فصل اول  روایت‌های بسیار فرعی در ساختار فیلمنامه هارمونی ایجاد کند. در این خصوص محمدتقی فهیم درباره سریال «دودکش۲» به ایسنا گفت: «واقعیت این است که وضعیت تلویزیون به لحاظ سرگرم سازی چندان رضایت بخش نیست. «دودکش۲» هم سریال خوبی نبود، اما اگر قرار باشد از میان سریال‌های ضعیفی که در این شرایط کرونایی و خانه نشینی پخش می‌شود، مردم یکی را انتخاب کنند، «دودکش ۲» انتخاب بهتری است و می‌تواند گل سرسبد باشد! او با انتقاد از فصل دوم سریال «دودکش» ادامه داد: «دودکش ۱» را محمد حسین لطیفی ساخت و بعد از آن «پادری» را ساخت اما چون تمایلی به ادامه دار کردن سریال نداشت و معتقد بود ادامه ها خوب در نمی‌آید، نامش را به «پادری» تغییر داد. «دودکش ۲» ساخته برزو نیک نژاد، نسبت به فصل اول و حتی «پادری» کار ضعیف تری بود. «دودکش ۱» و «پادری» اگر چه ضعف‌هایی داشتند اما هر دو قابل قبول بودند؛ این در حالی است که متاسفانه «دودکش۲» فاقد عناصر جذاب و پرکشش بود. در ساخت ادامه سریال‌ها که عموما خوب درنمی‌آید (به جز «نون خ» و «پایتخت») عموما دوستان بر اساس همان عناصر و کلیشه‌های جواب داده ی فصل‌های اول جلو می‌روند؛ در حالی که ادامه سریال باید مستقل باشد و در عین حفظ کاراکترها با ویژگی‌های ثابتشان، سریال باید دارای ویژگی‌های جدیدی هم باشد. باید کار تازه جلوه کند و وقتی تماشا می کنیم احساس کنیم چیز نویی می‌بینیم. در «دودکش۲» ما نوگرایی ندیدیم و حتی از نظر داستان پردازی و پرداخت شخصیت‌ها کار عقب رفت داشت.»

سریال‌های کمدی مانند «پایتخت»، «نون خ» و «زیرخاکی» معمولا در این سال ها موفق شده‌اند در فصل‌های بعد نسبت به فصل‌های قبلی کیفیت بهتری داشته‌ باشند یا حداقل کیفیت اولیه خود را در ادامه حفظ کنند، اما «دودکش۲» در این مورد استثناست که نتوانسته به اندازه فصل‌های قبل رضایت مخاطبان را جلب کند.

انتقاد تند محمدحسین لطیفی از ساخت «دودکش ۲»

روز گذشته نیز محمدحسین لطیفی به رعایت نشدن حق صاحب اثر در تلویزیون اعتراض کرد و ساخت «دودکش ۲» نشانه مرگ کامل قانون کپی‌رایت در ایران است. لطیفی در بخشی از یادداشت خود آورده است: «اگر مقصر بودم قطعاً پوزش می‌خواستم از همه عزیزان بیننده، اما دوستان من بدانید که بیش از ۲۰شب است که ایمیل‌ها و پیام‌های گله و شکایت شما برای من می‌رسد، اما صبوری کردم و هیچ نگفتم. خدا را شاکرم «دودکش۲» که با همه عوامل قبلی و بی‌من، با زحمات عزیزان دست‌اندرکار ساخته شد را دیدم و به همه آنها خدا قوت می‌گویم. خدا قوت، اما بینندگان محترم نیک بدانید بالغ بر ۱۰سال است که برای احیا و قانونمند کردن قانون کپی‌رایت یکه و تنها در تمامی مجامع سیاسی و قانونگذار کشور تلاش کرده‌ام، اما غافل بودم که تلاشم از اساس بیهوده بود؛ چون از ماست که بر ماست. وقتی همه دوستان من چه بازیگران محترم و عزیز، دست‌اندرکاران پروژه و مدیر محترم شبکه و ریاست صدا و سیما در کنار هم این کار را بدون صاحب اصلی آن روی آنتن بردند، مرگ کامل و حتمی قانون کپی‌رایت را در ایران اعلام کردند.»‌وی در ادامه یادداشت نوشته: «حسرتم نساختن فصل ۳سریال «دودکش» - که گویی «پادری» بچه ناخلف تلویزیون بوده و نامش شده فصل بی‌هویت در صداوسیما و شخصیت‌ها و عواملش برای تولید آن اثر اجاره‌ای بوده‌اند- نیست. گله من تلاش بیهوده برای احیای قانون کپی‌رایت است که دیگر پس از این امیدی بدان ندارم... عزیز گرامی من برزو نیک‌نژاد، کارگردان محترم این پروژه خود می‌داند که در روزگاری نه چندان دور از عزیزان درجه یک من بوده، قبل از این نیز قانون کپی‌رایت را زیر پا گذاشته و فصل دوم «ساخت ایران» را هم بدون هیچ اجازه‌ای مکتوب انجام داده بود ... خدا قوت پهلوان نیک‌نژاد.»

محمدحسین لطیفی نخستین بار برای رمضان ۹۲ سریال «دودکش» را کارگردانی کرد و ادامه آن با عنوان «پادری» را در رمضان سال ۹۵ ساخت.

کد خبر: 24396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =