ریاض زیر ذره‌بین

با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر خانواده‌های قربانیان به دنبال محکوم کردن عربستان در این پرونده هستند اما مشخص نیس دولت بایدن چگونه رفتار خواهد کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با نزدیک شدن به سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، بحث‌ها در آمریکا برای تعیین افراد و کشورهایی که در این فاجعه خونین نقش داشتند بالا گرفته است و به نظر می‌رسد که اختلاف‌های بسیاری در این زمینه میان نهادهای قدرت وجود دارد.

نقش عربستان

به‌رغم گذشتن سال‌ها از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر، همچنان گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره نقش ریاض در این حمله وجود دارد و این قضیه بدل به یکی از دردسرهای جدید جو بایدن در دوران ریاستش بر کاخ سفید شده است.

رسانه‌ها روز گذشته (‌شنبه) گزارش دادند که خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبراعلام کردند با شرکت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسم یادبود این حمله مخالف هستند، مگر اینکه وی اسناد دولتی را که حمایت رهبران سعودی از حملات را نشان می‌دهد، ارائه کند.

به گزارش ‌رویترز، با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، اعضای خانواده قربانیان این واقعه روز جمعه با انتشار نامه‌ای از بایدن خواستند تا در صورت عدم انتشار اسناد در مراسم یادبود امسال شرکت نکند. در این نامه آمده است: «پس از بیست سال، هیچ دلیلی وجود ندارد با ادعاهای غیر موجه مثل امنیت ملی یا موارد دیگر، این اطلاعات همچنان تحت پوشش محرمانه باقی بماند.»

نویسندگان این نامه عنوان داشتند: «اگر رئیس‌جمهور بایدن تعهدات خود را زیر پا بگذارد و خود را با دولت عربستان همسو کند، ما مجبور خواهیم بود علناً به هرگونه مشارکت دولت وی در مراسم یادبود مربوط به سالگرد ۱۱ سپتامبر اعتراض کنیم.» تعداد امضاکنندگان این نامه حدود هزار و ۷۰۰ نفر است که مستقیماً تحت تأثیر حملات قرار گرفتند. این در حالی است که «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفت که مقامات کاخ سفید جلسات متعددی با خانواده قربانیان برگزار کردند. خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر مدت‌هاست خواستار افشای اسنادی در مورد نقش احتمالی عربستان در تأمین مالی افراد مرتبط با القاعده هستند که حملات به نیویورک و واشنگتن را انجام دادند.   

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در جریان یک نشست خبری گفت که جو بایدن همچنان به وعده‌اش به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر برای موافقت کردن با انتشار اسناد شرح دهنده نقش عربستان سعودی در این حملات ‌متعهد است. به گزارش‌ یاهونیوز، ساکی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جو بایدن قصد عمل به وعده‌اش و انتشار اطلاعات مربوط به ارتباط عربستان با حملات ۱۱ سپتامبر را دارد، گفت: «ما با خانواده‌هایی که عزیزانشان را در جریان حملات ۱۱ سپتامبر از دست دادند به ویژه در این روزهای منتهی به بیستمین سالگرد این حملات که ماه آینده میلادی فرا می‌رسد، اظهار همدردی و همدلی می‌کنیم. می‌دانم شما این را نپرسیدید اما می‌خواهم بگویم که کارکنان دفتر تعامل عمومی کاخ سفید و شورای امنیت ملی چند نشست را با گروه‌های نماینده خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر پیرامون درخواستهای آنها از بابت سند و مدرک‌ها و شنیدن نظراتشان درباره اولویتهای سیاسی داشته‌اند. این همچنین به عنوان یک اولویت مطرح خواهد بود.»

ساکی ادامه داد: «همانطور که شما ممکن است مطلع باشید، جو بایدن، در مقام نامزد ریاست جمهوری به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر متعهد شد از وزارت دادگستری بخواهد به طور سازنده مسائل مربوط به اقدام دولت قبلی در مستمسک قرار دادن حق امتیاز اسرار دولتی را حل کند و از جمله به خط مشی صادره از سوی دولت اوباما - بایدن مبنی بر محدود کردن موارد استناد به این امتیاز و عدم به کارگیری آن برای جلوگیری از شرمساری یک شخص یا سازمان پایبند باشد.»

ورود سنا

این تحولات در حالی روی می‌دهد که سنای آمریکا نیز به این مسئله ورود کرده و تلاش دارد اوضاع را در زمینه این پروند تغییر دهد. سناتورهای دموکرات به همراه خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در آستانه بیستمین سالگرد یادبود این واقعه، از دولت بایدن خواستند اسناد کلیدی مرتبط با نقش عربستان در این حملات تروریستی را از حالت طبقه‌بندی شده خارج کرده و در دسترس قرار دهد.

به گزارش پایگاه هیل، سناتور «باب منندز» به همراه سناتور «ریچارد بلومنتال» که هر دو دموکرات هستند در اظهاراتی در مقابل ساختمان کنگره آمریکا استدلال‌های مورد استناد دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه قبلی این کشور تحت پوشش امنیت ملی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات پیرامون نقش ریاض در این حملات را «مردود» دانستند.

منندز که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست اظهار کرد: «اگر دولت آمریکا روی هرگونه سند و مدرکی نشسته که احتمالاً پای عربستان سعودی یا هر فرد یا هر کشور دیگری را در رخدادهای مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر بازگو می‌کند، این خانواده‌ها و مردم آمریکا حق دانستنش را دارند.»

منندز و بلومنتال پشتیبان‌های مشترک طرحی موسوم به قانون شفافیت ۱۱ سپتامبر هستند. این لایحه که روز پنج‌شنبه معرفی شده، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا را ملزم به بررسی کامل تحقیقات دولت درباره حملات ۱۱ سپتامبر با هدف خارج ساختن اسناد از حالت طبقه‌بندی شده می‌کند. بلومنتال که عضو کمیته قضایی سنای آمریکا است تصریح کرد: این خانواده‌ها به اجرای یک نزاع حقوقی علیه پادشاهی عربستان پرداخته‌اند و حالا نزاع آنها تنها علیه عربستانی ها نیست، بلکه علیه دولت خودشان که همچنان به پنهان کردن اسناد و مدارک از آن‌ها می‌پردازد هم دست به اقدام قضایی زده‌اند؛ اسناد و مدارکی که برای روز عدالت آنها در دادگاه لازم هستند.

وی افزود: «توجیه یا توضیحی بابت اقدام آن‌ها در طبقه‌بندی کردن اسناد یا استناد به قانون محافظت از اسرار دولتی وجود ندارد. بگذارید من بسیار صریح باشم. شرمسار شدن دولت عربستان یک توجیه حقوقی نیست.» این لایحه مورد حمایت چارلز شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا و دست کم دو پشتیبان جمهوریخواه شامل «جان کورنین» و «چاک گرسلی» قرار دارد. «چاک شومر»، رهبر اکثریت دموکرات در اظهاراتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که با نهایت تلاشش مبارزه می‌کند تا ‌این لایحه برجسته تبدیل به قانون شود.

این در حالی است که دو رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، یعنی «دونالد ترامپ» و «باراک اوباما»، هیچ کدام نتوانستند در زمینه نقش عربستان در این پرونده افشاگری کنند. کار تا آنجا پیش رفت که ترامپ عملاً عنوان کرد که به خاطر بسیاری از ملاحظات ژئوپولتیکی و اقتصادی قادر نیست در این زمینه انگشت اتهام را به سوی عربستان نشانه برود.

حالا باید دید که آیا بایدن نیز روندی مشابه را پیش خواهد گرفت یا با نزدیک شدن به سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر، شاهد انتشار اسناد در زمینه نقش عربستان سعودی در این فاجعه خواهیم بود؟!

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 24393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =