ضعف دیپلماسی اقتصادی در دولت گذشته

سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت کشور گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و پس از امضای برجام بسیار ضعیف و بد عمل کردیم و دیپلماسی اقتصادی در عرصه بین‌الملل به شدت افت کرد.

محمد رضا مودودی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره عملکرد دولت گذشته در حوزه تجارت اظهار کرد: در دیپلماسی اقتصادی در این دولت و در دوره بعد از برجام بسیار بد، ضعیف و بی‌برنامه عمل کردیم. دیپلماسی اقتصادی ما در عرصه بین‌الملل به‌شدت افت پیدا کرد. تعداد رایزنان بازرگانی ایران کاهش یافت. از سوی دیگر یک عقبگرد تاریخی را در حوزه تجارت خارجی تجربه کردیم که شاید در طول ۲ دهه گذشته که صادرات و نقش آن به‌شدت مطرح بوده، بی‌سابقه باشد.

وی افزود: در حوزه سیاست‌های بین‌الملل موضوع دیگری که در زمینه اقتصاد مطرح است اینکه در شرایطی که برجام در حال پیشرفت بود، تیم در نظر گرفته شده افراد اقتصادی قدرتمندی را با خود همراه نداشتند تا لااقل از لحاظ حقوقی شرایطی را در قراردادها اعمال کنند که باعث شود وضعیتی را که بعد از لغو برجام تجربه کردیم، تکرار نشود.

سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت کشور یاعلام کرد: از سوی دیگر نیز پیمان‌های بین‌المللی را جدی نگرفتیم و قرارداد بین‌المللی مهمی را حتی با همسایگان نیز منعقد نکردیم و شعار توسعه صادرات به همسایگان یک شعار توخالی بود، زیرا هیچ تغییری در این ارتباطات ندیدیم و امسال میزان آن کمتر از سال‌های قبل شد.

مودودی سیاست ارزی دولت گذشته را نامناسب توصیف کرد و ادامه داد: به‌نظر می‌رسد دولتمردان در این بخش هم فاقد یک رویکرد مشخص و برنامه‌ای مدون و هوشمند بودند. چرا که در این دوره شاهد بودیم، دولت تنها مدیریت نرخ ارز را مد نظر داشت و نظام اقتصادی کشور مختل و با چالش مواجه شد.

کد خبر: 24357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =