تدوین ۳هزار محتوای آموزشی در سامانه مهارت‌آموزی

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در جریان نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت گفت:  نزدیک به سه هزار محتوای آموزشی نیز در حوزه فعالیت سامانه ملی مهارت تدوین و طراحی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، علیرضا حاتم‌زاده افزود: بیش از ۷۲ تا تفاهم‌نامه از طرف سازمان اموزش فننی و حرفه‌ای با مجموعه‌هایی که صاحبان کار و اشتغال هستند، در دو سال گذشته داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در دوسال اخیر میزان آموزش‌های مشارکتی سازمان اموزش فنی و حرفه‌ای در حال نزدیک شدن به بالای ۷۰ درصد است، اضافه کرد: با الگوبرداری از مدل آموزش‌های مهارتی کشور آلمان، بدنبال استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی بوده‌ایم و در کنار ما نیز اتاق بازرگانی ایران نیز فعالیت‌های اثربخشی را داشته است.

حاتم‌زاده تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تامل و تفکر در حوزه‌های آموزشی، سامانه مهارت آموزی را طراحی کرده است که در بخش‌های دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گرفته است.

تدوین بیش از ۲۵۰۰ استاندار آموزشی

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت  در ادامه نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت گفت: در دوسال گذشته بیش از ۲۵۴۹ استاندارد در حوزه مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین شده است.

ناهید مسلمی اظهار داشت:  آموزش‌های مهارتی نیازمند یک انقلاب در همه حوزه‌های مرتبط یا آموزش است.

وی در ادامه با بیان اینکه نوآوری در آموزش‌های مهارتی مختص ایران نیست و سازمان جهانی مهارت سال‌جاری را سال نوآوری در مهارت عنوان کرده است، اظهار داشت:  باید از کمی‌گرایی در حوزه آموزش مهارت دوری کنیم و کیفیت را مدنظر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: استانداردسازی مورد نیاز بازار کار، اساس آموزش‌های مهارتی متعالی است و در این راستا در دو سال گذشته بر اساس پژوهش مستمر، تغییر از رویکرد شغلی به سمت رویکرد حر فه‌ای در حوزه آموزش مهارت را مدنظر داشته‌ایم.

وی با اشاره به این مضوع که این اتفاق در استانداردهای آموزشی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رخ داده است، افزود: تدوین استانداردها با رویکرد مشارکتی و غیرمتمرکز از مهم‌ترین ویژگی‌های این استاندارها است و شایان ذکر است که در دو سال گذشته  ۱۰۰۰استاندارد در حوزه کشاورزی و ۵۰۰ استاندارد در حوزه های نفت و پتروشیمی تدوین شده است.

ترمیم بودجه سالانه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان در ادامه نشست خبری هفته ملی مهارت گفت: بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سالهای گذشته ناکافی بود و البته در دوسال اخیر تا حدودی ترمیم شده است.

حسین فیروزی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ در حدود ۴ هزار نفر مربی حق التدریس را با مجوز مجلس و دولت باید در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استخدام می‌شدند، اما اعتبارات آن از محلی غیر از منابع بودجه تامین می‌شد اضافه کرد: در مجموع اعتبارات تملک دارای سرمایه که بخش ماموریتی سازمان را پوشش می دهد در بوده سال ۱۴۰۰ اتفاق مناسبی را شاهد هستیم که این مهم نشان از توجه به اهمیت تامین و تجهیز کارگاه های آموزشی است.

تربیت بیش از ۳۰۰ استادکار در سال ۱۳۹۹

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر تربیت استادکار را در دستور کار داشته‌ایم و امیدواریم با ایجاد دپارتمان‌های تخصصی در استان‌ها، ارتقای آموزش مهارت را داشته باشیم.

رضا باجولوند اضافه کرد: مرکز تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای  از فروردین سال گذشته دوره‌های آموزشی مربیان را بصورت مجازی برگزار کرده  که این مهم در راستای طرح تمرکززدایی صورت گرفته است.

وی افزود: تغییر مدل آموزش را در طول این مدت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در برنامه‌های اجرایی داشته‌ایم و البته گفتنی است که آموزش‌های نظری به مراتب دارای شکل راحت‌تری است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا استخدام مربی برای سالهای طولانی به هیچ عنوان مطرح نیست، اضافه کرد: باید توجه داشت که یک مربی ماهر باید ابتدا یک استادکار ماهر باشد و در هر استان استادکاران را شناسایی کرده‌ایم و مرکز تربیت مربی آمادگی لازم را برای رتبه‌بندی مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای را اعلام می‌کند و این مرکز باید تبدیل به مرکز تعیین صلاحیت حرفه‌ای در کشور شود.

وی اظهار داشت: امیدواریم محتوای مهارت‌های نرم در آموزش مربیان و کارآموزان نقش مثبتی را ایفا کند.

کد خبر: 23394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =