تازیانه بر پیکره طالبان

اولین حملات هوایی آمریکایی‌ها به طالبان آنهم پس از امضای توافق دوحه به خوبی نشان می‌دهد که اوضاع در افغانستان وارد یک بحران جدید خواهد شد و همه‌چیز رنگ و بوی باروت و خون به خود خواهد گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین، تحولات داخلی افغانستان و آنچه در رسانه‌های مختلف در حال انتشار و دست به دست شدن است حکایت از ادامه ناآرامی و افزایش التهاب در فضای داخلی این کشور دارد. بر اساس اخبار منتشر شده طالبان کماکان به پیش روی در شهرهای مختلف ادامه میدهد و این در حالی است که با وجود برگزاری مذاکرات میان دولت مستقر در کابل و مرکزیت طالبان، آنچه به عنوان فصل مشترک گفتگوها و کنش‌گری بازیگران خارجی شنیده میشود، تقابل علیه کسب قدرت با سلاح و تکیه بر ارگ کابل با استفاده از زور است.

حمایت مجدد واشنگتن

در همین راستا شبکه خبری الجزیره در گزارشی در رابطه با واکنش واشنگتن به ادامه درگیری‌ها و قدرت نمایی طالبان در افغانستان اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با همتای افغان خود بر تداوم حمایت ایالات متحده از افغانستان تاکید کرد.

به گزارش الجزیره، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به ادامه ارتباط میان کابل و واشنگتن اعلام کرد جو بایدن و اشرف غنی، روسای جمهور آمریکا و افغانستان جمعه شب در تماس تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند. در این تماس رئیس جمهور آمریکا به همتای افغان خود گفت که ایالات متحده به حمایت خود از افغانستان، از جمله کمک‌های بشردوستانه و کمک به رشد و شکوفایی آن ادامه خواهد داد.

بر اساس آنچه در گزارش الجزیره آمده طی این تماس، دو رئیس جمهور توافق کردند که حمله کنونی طالبان با تعهدات این گروه برای حل و فصل صلح آمیز مغایرت دارد. این در حالی است که اشرف غنی پس از این تماس در حساب توئیتر خود نوشت که بایدن به وی در مورد ادامه حمایت ایالات متحده از نیروهای مسلح افغانستان اطمینان داد.

در ادامه توئیت رئیس جمهور افغانستان آمده است که با بایدن در مورد همکاری بین دو کشور، حمایت اقتصادی و دیپلماتیک از دولت و ارتش افغانستان و اهمیت حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته گفتگو کردند. روز گذشته دولت افغانستان ادعای طالبان مبنی بر این که این گروه ۹۰ درصد مرزهای افغانستان را در کنترل دارد، تکذیب کرد.

مذاکرات تلفنی میان روئسای جمهور ایالات متحده و افغانستان در حالی واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت که تنها چند ساعت پس از آن، انتشار خبر بمباران مواضع طالبان در ولایات مختلف از جمله قندهار به کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد. در همین راستا شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی با اشاره به مواضع رسمی طالبان در خصوص هدف قرار گرفتن نیروهای طالب نوشت: «سخنگوی گروه طالبان در گفتگو با آژانس خبری بی.بی.سی با تأیید بمباران مواضع این گروه در ولایت قندهار و شماری دیگر از مناطق از سوی نیروهای آمریکایی اعلام کرد که طالبان در برابر این حملات بی‌تفاوت نخواهند ماند».

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، مقامات ایالات متحده آمریکا تأیید کرده‌اند که ارتش این کشور در روزهای گذشته چندین حمله هوایی را برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان درگیر با طالبان انجام داده‌ است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز در گفتگو با بی‌.بی‌.سی تأیید کرد که مواضع این گروه در ولایت قندهار و شماری دیگر از مناطق از سوی نیروهای آمریکایی بمباران شده است. او گفت که طالبان در برابر این حملات بی‌تفاوت نخواهند ماند.

این در حالی است که جان اف کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) در یک نشست خبری تأیید کرد که در روزهای گذشته نیروهای آمریکایی از طریق حملات هوایی به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان اقدام کرده است، با وجود تایید این خبر از سوی کربی اما وی از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این حملات خودداری کرد.

رویارویی طالبان و آمریکا؟

با وجود اینکه سخنگوی رسمی طالبان در مصاحبه با بی.بی.سی خبر بمباران قندهار و برخی دیگر از مناطق را تایید کرد اما به گفته مجاهد این اقدام ارتش آمریکا تلفاتی در پی نداشته است.

در حالی که علاوه بر ارتش آمریکا نیروهای افغانستان نیز در این عملیات شرکت داشته‌اند اما ذبیح الله مجاهد خاطرنشان کرد طالبان نیروهای آمریکایی را مسئول این بمباران می‌داند و آنرا به شدت تقبیح می‌کند. به گفته سخنگوی طالبان این حملات سرپیچی آشکار آمریکایی‌ها از مواد توافق‌نامه دوحه است و مسئولیت پیامدهای آن به دوش ایالات متحده خواهد بود. وی تأکید کرد که طالبان در برابر این حملات بی‌تفاوت نخواهند بود.

لازم به ذکر است که این نخستین حملات هوایی ایالات متحده بر مواضع طالبان در زمان مأموریت فرانک کنت‌ مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا است که مسئولیت ماموریت افغانستان نیز به عهده اوست. مک‌کنزی به تازگی مسئولیت امور نیروهای امریکایی در افغانستان را بر عهده گرفته است. یکی از مفادهای توافقنامه دوحه کاهش خشونت در افغانستان بود. دولت افغانستان و متحدان بین‌المللی آن بارها طالبان را متهم کرده که خشونت‌ها را در یک سال گذشته افزایش داده است.

پیش از این نیز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مواضع طالبان در شمال افغانستان را هدف قرار داده بودند. کمتر از یک ماه قبل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی دو حمله هوایی را علیه مواضع طالبان در شمال افغانستان انجام دادند. این دو حمله در ولایت‌های بغلان و قندوز انجام شد و در آن شماری از نیروهای طالبان کشته شدند. گروه طالبان در آن زمان با انتشار بیانیه این حملات را محکوم کرده بود.

با افزایش درگیری و تصرف مناطق گوناگون از سوی طالبان یکی از مهمترین مسائل مطرح در خصوص بحران افغانستان موضوع آوارگان است. مساله‌ای که تنها در یک ماه اخیر نه تنها باعث نگرانی برخی دولت‌های منطقه و کشورهای همسایه شده، بلکه واکنش‌های مختلفی را نیز در پی داشته است. در همین راستا در پی تعهد جو بایدن به ادامه حمایت از افغانستان در تماس تلفنی با اشرف غنی، دولت آمریکا با اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به آوارگان افغانستان موافقت کرد.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه مدعی شد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار از یک صندوق ویژه تأمین نیازهای مبرم و غیر منتظره پناهندگان به افغانستان موافقت کرد.

به گزارش رویترز کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن همچنین موافقت کرده مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار در قالب خدمات و تامین نیاز سازمان‌های دولتی پرداخت شود. همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در آوریل گذشته اعلام کرد که دولت بایدن با کنگره برای اختصاص کمک‌های غیرنظامی دیگر به افغانستان به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار همکاری می‌کند.

در آخر باید خاطرنشان کرد که با وجود نقش واشنگتن در ایجاد این بحران اما طبعات و هزینه‌های انسانی این درگیری داخلی در افغانستان مطمئنا همچون سال ۲۰۰۱ دامن کشورها و دولتهای منطقه به خصوص همسایگان کابل را میگیرد. مساله‌ای که اگر در شرایط فعلی تمهیدی برای حل و فصل آن در نظر گرفته نشود میتواند همچون بحران شامات طبعات بین‌المللی پیدا کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 23009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =