کمبود نیروی کار ماهر؛ خروجی تصمیمات اشتباه

یک کارشناس حوزه کار در خصوص شرایط نامناسب برای مهارت‌آموزی نیروی کار گفت: با توجه به شرایط حاکم بر بازار کار و آموزش مهارت در کشور، تاوان تصمیم‌گیری اشتباه دهه‌های اخیر درباره عدم امنیت شغلی و شرایط اشتغال را در حوزه بازار کار و مهارت‌آموزی شاهد هستیم.

محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: اگر نگاهی به کشورهای توسعه یافته داشته باشیم اهمیت مهارت‌آموزی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این حوزه در مباحث کار و اشتغال را کاملاً متوجه خواهیم شد. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، نوجوانان و جوانان در مدارس باید دوره‌هایی را در ارتباط با مهارت‌های مختلف طی کنند و در واقع موضوع مهارت برای افراد در دوره‌های مختلف نهادینه می‌شود.

وی افزود: البته توجه به موضوع مهارت در نظام قدیم آموزشی وجود داشت و در دوران دبیرستان، یک روز در هفته تحت عنوان حرفه‌آموزی، دانش‌آموزان به یادگیری شغل‌های مختلف مشغول بودند و این مهم با نظارت مستقیم مدرسه صورت می‌گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران ادامه داد: البته در یک دهه اخیر طرح‌هایی مانند استاد شاگردی و کارورزی توسط دولت در زمینه آموزش‌های مهارتی نیز اجرا شد که عدم توجه و تطابق لازم این طرح‌ها با چارچوب قانون کار و دخالت ندادن نظر تشکلات کارگری در این خصوص، خروجی پیش‌بینی شده را به میزان کافی از این طرح‌ها شاهد نبودیم.

این فعال حوزه کارگری تصریح کرد: بحث حرفه‌آموزی کارگران شاغل در کارگاه‌ها در مقطع خاصی موفقیت‌هایی را موجب شده بود، اما از آنجا که در موضوع امنیت شغلی در کشور مشکلات اساسی وجود دارد و ارتباط مستقیم این امر با مهارت‌آموزی قابل درک است، موضوع حرفه‌آموزی در دهه اخیر بسیار کمرنگ‌تر از گذشته دنبال شده است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص مهارت‌آموزی کارگران نیازمند کمک و توجه کارفرمایان هستیم و البته حمایت دولت در بحث‌های آموزش فنی و حرفه‌ای نیز باید شامل حال کارگران و کارفرمایان شود، گفت: جامعه کارگری با طی کردن مراحل آموزشی به مرور زمان تبدیل افراد ماهر و با تخصص کافی می‌شوند.

نیاز افراد در حال تحصیل به آموزش مهارت

تاجیک ادامه داد: بدون تردید دانش‌آموزان و افرادی که تصمیم به ورود به عرصه کار و تولید را دارند، نیازمند برنامه‌ریزی‌های خاص در حوزه کسب مهارت و حرفه‌آموزی هستند و این بخش از جامعه در آینده می‌توانند شرایط بهتری را در یافتن شغل مناسب و کسب درآمد و بهبود اوضاع معیشت خود خواهند داشت. به طور حتم افرادی که دارای مهارت در زمینه مرتبط با شرایط روز بازار کار هستند، در شرایط سخت اقتصادی و بحران‌های حوزه اشتغال می‌توانند راحت‌تر از دیگران، مسائل و مشکلات حوزه اشتغال و معیشت خود را برطرف کنند.

وی گفت: توصیه من به دانش‌آموزان و دانشجویان این است که همزمان با تحصیل، حرفه‌آموزی و کسب مهارت را در برنامه‌های قطعی خود داشته باشند تا در آینده بتوانند از این مهارت بهره‌مندی لازم را داشته باشند و این مهارت می‌تواند در ارتباط با تحصیلات و رشته مدنظر و یا هر نوع مهارت دیگر باشد.

فاصله گرفتن دانشگاه‌های علمی کاربردی از هدف

این فعال حوزه کار اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌های علمی کاربردی در راستای توجه به امر مهارت‌آموزی و اولویت بخصی به امر مهارت شروع به فعالیت کردند و طرح‌هایی در حوزه کارورزی و مهارت‌آموزی دانشجویان همزمان با کار در حوزه فعالیت این دانشگاه‌ها تعریف شد که متاسفانه این مراکز از اصل موضوع در حال حاضر فاصله گرفته است و عملاً به سمت مدرک‌گرایی حرکت کردند.

وی بیان داشت: نیاز به ارائه آموزش‌های عملی در دانشگاه‌ها بصورت مستمر در راستای مهارت‌آموزی بسیار بیشتر از هر زمانی در شرایط امروزه اشتغال و کسب و کار دیده می‌شود و آموزش‌های کاغذی و مدرکی که در حال حاضر تحت عنوان مهارت‌آموزی در مراکز علمی در جریان است، باید حذف شود.

کد خبر: 22944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =