رشد آسیب‌های اجتماعی در سایه شیوع کرونا

یک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه مشکلات ناشی از شیوع کرونا مربوط به سوءمدیریت دولت است، گفت: شیوع کرونا و به دنبال آن مشکلات معیشتی سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا محبوب فر در خصوص تأثیر شیوع کرونا بر افزایش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: بیش از یک سال و نیم است که این ویروس در کشور ما در شرایط تحریم وارد شده است البته بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از شیوع کرونا مربوط به سو مدیریت دولت تدبیر و امید است که راهی برای رفع معضلات اقتصادی کرونا ارائه نداده است.

این جامعه شناس افزود: متأسفانه سو مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم کرونا را در موج اول خود نگه داشته است و تنها در این یک سال و نیم ما شاهد افت و خیزهای بسیار زیاد این بیماری بوده‌ایم؛ همچنین اقداماتی که تاکنون از طرف دولت، وزارت بهداشت، و ستاد کرونا انجام شده است تأثیرگذار نبوده است.

وی عنوان کرد: در خصوص پیک پنجم هم ما شاهد این هستیم که هنوز به قله نرسیده‌ایم و مرگ و میرها همچنان افزایشی است بدیهی است که مشکلات ناشی از کرونا سبب افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی خواهد شد مسئله‌ای که آن را به صورت تورم، گرانی و افزایش قیمت در کالاهای اولیه و ضروری مورد نیاز شاهد هستیم.

محبوب فر بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا الان قیمت کالاهای ضروری مورد نیاز مردم تا ده برابر قیمت افزایش یافته‌اند و این عادی شدن نابسامانی در وضعیت کرونا هم شکل گرفته است.

این جامعه شناس تصریح کرد: کاهش پروتکل‌ها در پیک پنجم و افزایش آمار مرگ و میر در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر حاکی از این است که وضعیت کرونا در شرایط بسیار خطرناکی است.

وی با اشاره به افزایش انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص کرونا خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوران شیوع کرونا مردم در میانه وضعیت ابتلاء عزیزانشان و ابراز اظهارات ضد و نقیض قرار دارند در چنین شرایطی بدیهی است که موجی از دلهره و ترس بین مردم ایجاد شده است و وضعیت به گونه‌ای است که در دوران کرونا شاهد افزایش بسیار زیادی در خشونت‌های خانگی هستیم.

محبوب فر اظهار کرد: افزایش دلهره و ترس همچنین مشکلات معیشتی در جامعه می‌تواند همراه با افزایش خشونت‌های خانگی و بی اعتمادی به دولت باشد؛  در حال حاضر و در دوران شیوع کرونا بیش از دو میلیون نفر بیکار داشته‌ایم و تورم نیز با افزایش همراه بوده است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ خط فقر ۱۲ میلیون تومان را رد کرده است، مشکلات اجتماعی، خودکشی، قتل و نزاع و درگیری افزایش داشته است و همه این موارد حاکی از آن است که کرونا سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

این جامعه شناس با اشاره به ترک تحصیل دانش آموزان و دانشجویان در دوران شیوع کرونا تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان ما ترک تحصیل کرده و بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان ما جذب بازار کار شده و نام کودک کار را به خود اختصاص داده‌اند همچنین سرقت‌های خرد نیز در این دوره با افزایش همراه بوده است که ناشی از فشار اقتصادی و معیشتی است.

کد خبر: 22911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =