ماینرها خارج می‌شوند!

قوانین سفت و سخت دولت چین در مورد استخراج رمزارزها حالا به بحرانی برای ماینرها تبدیل شده و آنها از حالا به فکر مهاجرت از پکن هستند که مشکلات زیادی را پیش‌روی آنها قرار داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در نتیجه سخت‌گیری‌های دولت چین بر روی فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، اکنون بسیاری از فعالان چینی در حال مهاجرت به مقاصد جدیدی از جمله قزاقستان و حتی آمریکا هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «کریس ژو»، یک استخراج‌کننده رمزارزها در چین که در استان شمال غربی ژین جیانگ به استخراج می‌پرداخت، پس از دریافت دستور مقامات استانی مبنی بر ممنوعیت استخراج رمزارزها تصمیم گرفت به استان سیچوان برود اما کمی‌ بعد از آن، استان جدید نیز با اتخاذ رویکرد مشابه، از وی خواست تا فعالیت‌هایش را متوقف کند. ژو با بیان اینکه در نتیجه این ممنوعیت‌ها تاکنون میلیون‌ها دلار ضرر کرده است، گفت: «در حال حاضر ‌به این مسأله فکر می‌کنم که به کشور دیگری برویم تا فعالیت‌های‌مان را از سر بگیریم».

ماینرها جابه‌جا می‌شوند

چین اصلی‌ترین کانون استخراج رمزارزها در جهان محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد شاهد نقل مکان گسترده از چین به دیگر کشورها در آینده نزدیک خواهیم بود. ماینرها در چین اکنون در حال تعطیلی صنعت خود یا به دنبال جابه‌جایی آن هستند. مقام‌هایی که نگاهی مسالمت‌آمیزتر به این مسأله داشته باشند، ماشین‌های کم‌مصرف‌تر که بتوانند با دستورالعمل‌های دولت در هزینه مصرف برق همراهی کنند و همچنین دمای بالایی نداشته باشند، از دیگر مسائلی است که این ماینرها به دنبال آن هستند.

بر اساس برآوردهای محققان دانشگاه کمبریج‌، حتی پس از افت ۵۰ درصدی ماینینگ از ماه مه‌، انرژی مصرف‌شده توسط استخراج بیتکوین در اوایل ژوییه در جهان تقریباً برابر با مصرف سالانه برق کشوری چون اتریش است. در حالی که قرار است این حرکت به ظهور مراکز استخراج جدید در طولانی‌مدت دامن بزند، در حال حاضر استخراج‌کنندگان با ظرفیت محدود مراکز داده در خارج از کشور و چالش‌های لجستیکی روبه‌رو هستند.

«توماس هلر»، مدیر ارشد بازرگانی شرکت «کامپس ماینینگ»، گفت که ماینرهای چینی باید قطعات مختلف را از نقاط مختلف جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به ‌تدریج به خارج از کشور فرستاده و در آنجا مجدداً آن‌ها را بار دیگر سرهم‌بندی کنند تا بدین طریق بتوانند از چنگال محدودیت‌های پکن فرار کنند. وی گفت: «هیچ‌یک از این افراد در ماه‌های آینده نمی‌توانند دست به کار چندانی بزنند؛ چراکه این فرایند زمان زیادی می‌برد و نمی‌توان در مدتی کوتاه آن را به نتیجه رساند.» ماینرها می‌گویند تدارکات برای  سرمایه‌گذاران کوچکتر چینی که پول نقد کمتری برای پرداخت هزینه حمل‌ونقل دارند دشوارتر است. همچنین افرادی که با فعالیت در خارج از کشور آشنا نیستند نیز کارشان با دشواری مواجه خواهد شد؛ بنابراین ممکن است برای یافتن مراکز میزبانی مورد اعتماد خود زمان زیادی صرف کنند.

۸۰ درصد کل ماینینگ دنیا

با وجود اینکه قانون ممنوعیت فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها در چین چیز جدیدی نیست و در سال ۲۰۱۷ تصویب شد اما اجرایی نشدن آن باعث شده بود تا استخراج‌کنندگان چینی به تنهایی حدود ۸۰ درصد کل استخراج‌ها در جهان را انجام دهند. یک استخراج‌کننده چینی که در قزاقستان فعالیت دارد نیز در همین رابطه گفت: «استخراج‌کنندگان چینی دوست ندارند به کشور دیگری بروند اما در حال حاضر راه دیگری وجود ندارد.» بر اساس برآورد «آدام جیمز»، سردبیر ارشد در «اوکس اینسایتس»، ممنوعیت استخراج بیتکوین در چین ممکن است تا ۹۰ درصد از کل ماینینگ در چین را از این فعالیت خارج کند.

این در حالی است که برخی استخراج‌کنندگان همین حالا هم ناامید شده و تجهیزات خود را کنار گذاشته‌اند. «دیدار بکبوف»، رئیس مرکز ماینینگ‌هایو در قزاقستان در این رابطه گفت: «در حال حاضر چهار استخراج‌کننده چینی از ما درباره شرایط سرمایه‌گذاری و انتقال دستگاه‌ها به کشورمان سؤال می‌کنند. آن‌ها نسبت به قوانین و دسترسی‌پذیری ماینینگ در قزاقستان کنجکاو هستند.» وی افزود که قزاقستان آمادگی لازم برای بهره‌گیری از این حجم استخراج‌کننده را در کشور ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد رقابت برای استقرار ماینرهای چینی در این کشور بسیار فشرده باشد.

در این میان باید توجه داشت که این محدودیت‌ها لزوماً به ضرر همه نیست. «دیل ایریوین»، رئیس مرکز «گریندیج جنریشن»، مرکز استخراج و تولید بیتکوین در نیویورک در این رابطه گفت: «درآمد ما به طور خودکار و پس از اعمال محدودیت‌ها مذکور در چین به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است.» وی افزود که پیش از این محدودیت‌ها، ماینرهای چینی بخش بزرگی از بازار را در اختیار داشتند و این امر به رقابت‌ها آسیب می‌زد، اما حالا که ورق برگشته و دولت چین محدودیت‌های زیادی را برای ماینرهای خود اعمال کرده، به نظر می‌رسد ماینرهای دیگر کشورها می‌توانند نفسی کشیده و از این فرصت برای بهبود تجارت خود بهره ببرند.

بنابراین، محدودیت‌های چین در این زمینه را باید فرصتی طلایی برای بسیاری از ماینرها در دیگر کشورها دانست که تلاش دارند سهمی ‌مخصوص به خود در این بازار پر دست‌انداز داشته باشند. الگوریتم حاکم بر بیتکوین تولید را با سرعت منظمی ‌حفظ می‌کند و تقریباً هر دو هفته یک‌بار اصطلاح می‌شود. این امر بدان معناست که در صورت خروج بسیاری از دستگاه‌های ماین‌، به قدرت محاسباتی بیشتری برای تولید بیتکوین نیاز خواهد بود یا در صورت کمتر بودن، این میزان کاهش خواهد یافت.

گزارش: کامران برادران

کد خبر: 22442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =