توقف در اعتراض به حجم ممیزی‌ها

روز گذشته قسمت هفتم سریال«زخم کاری» به دلیل حجم ممیزی‌های انجام شده پخش نشد.

به گزارش آتیه آنلاین، «زخم کاری» نخستین سریال محمدحسین مهدویان در شبکه نمایش خانگی، یک سریال درام است که با توجه به تعطیلی سینماها و فضای نوآر و داستان ملتهبی که دارد مخاطبان بسیاری را جلب کرده است. این سریال که یک مینی سریال ۱۵ قسمتی خواهد بود  این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است و تاکنون موفق شده است رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را در میان سریال‌های نمایش خانگی در یک روز بشکند.همچنین کتاب «بیست زخم کاری» که سریال «زخم کاری» از روی آن اقتباس شده است، پس از پخش قسمت نخست در بازار کتاب نایاب شد.با این حال ساترا در قسمت چهارم سریال، نام رمان را به‌دلیل توقیف رمان «بیست زخم کاری» از تیتراژ سریال حذف کرد. محمود حسینی‌زاد درباره توقیف این رمان، گفت: «این رمان از آذر و دی‌ماه سال گذشته (۱۳۹۹)  با شروع تهیه سریال لغو مجوز شد. الان هم برای پخش این سریال ظاهرا گفته شده اسم کتاب از روی آن برداشته شود و از بخش چهارم دیگر اسم کتاب در تیتراژ سریال نیست.»

چندی بعد نیز شنیده شد که سازمان سینمایی از «ساترا» بابت محتوای «زخم کاری» شکایت کرده است. گفته می‌شود صحنه‌های مربوط به سیگار کشیدن مالک، نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در بخش‌هایی از سریال از جمله موارد اعتراضی سازمان سینمایی بود. پس از مدتی با پخش قسمت‌های بعدی تیغ ممیزی به این سریال تاجایی ادامه پیدا کرد که صدای اعتراض کارگردان سریال را درمی‌آورد و وی در این‌باره یادداشتی می‌نویسد و در ابتدا اشاره می‌کند که اگر ممیزی‌ها ادامه پیدا کند از انتشار سریال معذور است.

مهدویان در بخشی از یادداشت خود آورده است: «در قسمت ششم سریال به نقطه‌ای رسیده‌ام که می‌بینم تن دادن به سانسورهای غیرعقلانی، غیرحرفه‌ای و دور از واقع‌بینی اجتماعی به وضوح موجب تأثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به‌عنوان سازنده و شما به‌عنوان مخاطب شده است. پس اجازه بدهید در قسمت‌های پیش‌رو درصورت ادامه‌ این رفتار، میان حق مسلم شما برای تماشای سروقت قسمت جدید و احقاق حق‌ دیگرتان که تماشای نسخه‌ای در ‌شأن شماست، دومی را انتخاب کنم. قطعا می‌پذیرید که مسئولیت تضییع حق اول‌تان نه بر عهده‌ ما که بر گرده‌ آنهاست که از دایره‌ منطق و عقل خارج شده‌اند و مسیر زور پیش گرفته‌اند. شاید به‌زودی سیاهه‌ این سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقیمانده بر مسند منتشر کنم تا خودتان قضاوت کنید و تصویری واقعی از میزان رفتارهای تنگ‌نظرانه و سلیقه‌ای پیش روی‌تان داشته‌ باشید؛ رفتاری که جراحت‌هایی سنگین و زخم‌هایی کاری بر پیکر فرهنگ و هنر این سرزمین وارد آورده است. با سیطره این نگاه سختگیرانه مطمئن باشید بسیاری از سریال‌های سال‌های دور همین تلویزیون مثل «در پناه تو» یا «میوه‌ ممنوعه» دیگر قابلیت تولید و پخش نخواهند داشت.»

پس از یادداشت مهدویان معاون ساترا وابسته به صدا و سیما، تاکید کرد انجام این اصلاحات، بخشی از رویکرد حرفه‌ای این سازمان است.حالا روز گذشته در آستانه پخش قسمت جدید «زخم کاری»، محمدحسین مهدویان، کارگردان سریال با انتشار یادداشتی اعلام کرد که قسمت هفتم این مجموعه شبکه نمایش خانگی پخش نمی‌شود.

در یادداشت او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام آمده است: «از ۱۲مورد سانسور قسمت هفتم سریال زخم کاری که قسمت مهم و جذابی هم هست، ۱۰موردش را انجام دادیم و در ۲ مورد دیگر به‌خاطر جلوگیری از آسیب جدی به داستان، تصمیم به تعدیل صحنه‌ها گرفتیم. با این حال سازوکار سانسور ساترا ۲موردی که تعدیل شد را نپذیرفت و بدون دلیلی قانع‌کننده اصرار به حذف کاملشان دارد. به این ترتیب مجوز نمایش قسمت هفتم سریال زخم کاری را صادر نکردند و این قسمت به‌خاطر نداشتن پروانه نمایش فردا پخش نخواهد شد. هر چند حالا بیش از هر زمان دیگری خستگی روزهای دشوار این پروژه را بر تن‌مان حس می‌کنیم، اما در این میان من فقط به تماشاگرانی فکر می‌کنم که یک هفته است منتظر تماشای قسمت جدید هستند و به همین سادگی از حقشان محروم می‌شوند.»

جدال فیلیمو و ساترا

در پی این یادداشت معاون کاربران ساترا بامداد روز گذشته جمعه درباره اصلاحیه‌های داده شده به «زخم کاری» بار دیگر به‌جای اطلاع‌رسانی رسمی، توضیحات خود را توییت کرد.  در بخشی از نامه علی سعد آمده است: «اصلاحات در نظر گرفته شده توسط کارگزاری محتوایی در دو مرحله توسط گروه‌های مختلف تخصصی بررسی شد که نهایتا با تایید ضرورت اعمال اصلاحات، پلت‌فرم ملزم به اجرای آن شد. ‌موارد اصلاحی از اواسط هفته به پلت‌فرم اعلام شده که زمان کافی برای اعمال آنها در اختیار عوامل تولید بوده است. طرح عمومی نکات محتوایی اصلاح شده را در رسانه‌ها نقض غرض دانسته و به نوعی ترویج آنها می‌دانیم. ‌همان‌طور که قبلا اشاره شده، اصالت دادن به «فرآیندها» و عبور از رفتار و ملاک‌های سلیقه‌ای، محور حرکت ساتراست. حقوق تضییع شده کاربران اگر ناشی از اهمال پلت‌فرم در اعمال اصلاحات در زمان مقرر باشد را در این مورد پیگیری و در طول هفته درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم و مبنای جنجال پیاپی، به‌عنوان یک تکنیک بازاریابی را برای زیست‌بوم رسانه‌های صوت و تصویری کشور، مضر می‌دانیم.»

فیلیمو نیزدر پاسخ به توضیحات ساترا، بازاریابی از طریق جنجال‌ها را تهمت دانست و خطاب به او نوشت: «نوشته‌اید که عدم پخش یک تکنیک بازاریابی است، اما نمی‌دانید سریال «زخم کاری» به اندازه کافی محبوب و پرمخاطب است و نیت‌خوانی و فرافکنی و اَنگ بازاریابی پس از اطلاع از همه تلاش‌های پلتفرم و تیم تولید تا عصر روز پنج شنبه برای پخش، نادیده گرفتن حقیقت و به دور از انصاف است.» این پلتفرم در انتقاد از عملکرد ساترا نیز نوشت: «گفته‌اید ساترا فرایند محور است، در صورتی که فرایندهای ساترا یک‌طرفه طراحی شده‌اند و باید در طراحی آن‌ها از بازیگران بخش خصوصی نظر مشورتی، تجربی و حرفه‌ای گرفته شود.»

کد خبر: 22117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =