اتحاد علیه بروکسل

نزاع میان بلاروس و اتحادیه اروپا باعث شده تا حالا مسکو و مینسک با شکل دادن یک اتحاد مشخص، بروکسل را به چالش بکشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تحولات در بلاروس همچنان تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌های جهان بوده و به نظر می‌رسد که سطح تنش‌ها در این کشور و اصطکاک با نهادها و دولت‌های خارجی بنا نیست کاهش پیدا کند.

ادامه سرکوب

طی مدتی که از شروع تنش‌ها در بلاروس گذشته، بارها گزارش‌هایی از تهدید و سرکوب رسانه‌ها از سوی مقام‌های این کشور گزارش شده است و این روند همچنان نیز ادامه دارد. روز جمعه گزارش شد که مقامات بلاروس دسترسی به چندین رسانه مخالف دولت را مسدود و چند خبرنگار را بازداشت کردند. به گزارش اسپوتنیک، وب‌سایت موسوم به «ناشا نیوا» روز پنج‌شنبه در سراسر اروپا از دسترس خارج شد. وزارت اطلاعات بلاروس پس از اینکه دادستانی این کشور این وب‌سایت را به انتشار اطلاعات غیرقانونی نامشخص متهم کرد تصمیم گرفت تا دسترسی به آن را محدود کند. کانال تلگرامی این وب‌سایت اعلام کرد: «دسترسی به برخی از تحریریه‌ها از جمله ارتباط با سردبیر اهور مارتسینوویچ کاملا قطع شده است.» کانال تلگرامی ناشا نیوا در ادامه گزارش داد که سردبیر این وب‌سایت در بازداشت نیروهای امنیتی است. «آداریا گوشتین»، همسر مارتسینوویچ نیز بازداشت وی را در صفحه فیسبوکش تایید کرد.

به گزارش یورونیوز، انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس همچنین خبر از بازداشت سردبیر وب‌سایت خبری مستقل «اورشیا دات ای‌یو» می‌دهند. همزمان دسترسی به وب‌سایت فناوری‌های پیشرفته «دِو دات بای» هم مسدود شده است. پیش از این بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت و مستقل بدلیل فشار و سرکوب دولت تعطیل شده‌اند. ماه مه گذشته دسترسی به وب‌سایت خبری «توت دات بای» توسط وزارت اطلاعات این کشور محدود شد.

«سوتلانا تسیخانوسکایا»، رهبر مخالفان بلاروس که مدتی است به لیتوانی مهاجرت کرده در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که بیش از ۲۰ رسانه مهم در بلاروس توسط مقامات مورد حمله قرار گرفته‌اند. وی در ویدئویی که در توییتر منتشر شد با انتقادات شدید از «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهوری بلاروس، گفت که دستگاه‌های حکومتی، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را تحت شدیدترین سرکوب‌ها قرار داده‌اند. وی گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهم که از رسانه‌های آزاد و روزنامه‌نگاران مستقل پشتیبانی کند.»

این در حالی است که دولت بلاروس همچنان تلاش دارد رهبر مخالفان این کشور را بازداشت کند. روز گذشته (‌سه‌شنبه)، دادستان کل بلاروس اعلام کرد، لیتوانی از تحویل سوتلانا تیخانوفسکایا به این کشور بدون ذکر دلیل امتناع کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «آندری شِوِد»، دادستان کل بلاروس در مصاحبه‌ای به شبکه یک تلویزیون این کشور گفت: «من می‌توانم رسماً تایید کنم که اسناد از جانب لیتوانی رسیده‌اند و این کشور از تحویل دادن او (تیخانوفسکایا) خودداری کرده است.» وی بیان کرد: «هیچ دلیلی برای این خودداری ارائه نشده؛ به این معنی که به ما هیچ توضیح حقوقی داده نشده است.»

حمایت کرملین

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که فشارهای جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا بر دولت بلاروس رو به افزایش است و بروکسل اخیراً تحریم‌های جدیدی را علیه مینسک اعمال کرده است. رئیس‌جمهوری بلاروس تهدید کرد که در اقدامی تلافی‌جویانه در برابر تحریم‌های اتحادیه اروپا، انتقال کالاهای این بلوک از طریق کشورش به روسیه و چین را متوقف می‌کند. به گزارش ‌خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا ماه گذشته به دنبال اقدام مینسک برای فرود اجباری یکی از پروازهای «رایان‌ایر» و بازداشت یک خبرنگار اپوزیسیون، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه بلاروس اعمال کرد و صنایع اصلی صادراتی و دسترسی به منابع مالی این کشور را هدف گرفت.

گروهی از آژانس‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند که این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر الکساندر لوکاشنکو نخواهد داشت و وی قادر خواهد بود تا اقتصاد و نیروهای امنیتی‌اش را تامین مالی کند. اما مقامات در بلاروس از جنگ اقتصادی که در کشورشان آغاز شده صحبت کرده‌اند و لوکاشنکو روز سه‌شنبه گذشته چشم‌انداز تحریم‌های مقابله‌ای را مطرح کرد که انتقال کالاهای اتحادیه اروپا از طریق بلاروس به شرق را متوقف می‌کند.

لوکاشنکو در یکی از نشست‌های دولت گفت: «نخست، جلوگیری از ورود کالاهای اتحادیه اروپا به بازار بلاروس، دوم، توقف انتقال کالاهای اتحادیه اروپا از بلاروس خواهد بود.» وی افزود: «دقیقاً باید همین کار را با آلمانی‌ها کرد. اجازه دهید آن‌ها از طریق فنلاند یا از طریق اوکراین محصولات‌شان را به چین و روسیه صادر کنند.» لوکاشنکو دقیقا اعلام نکرد که چه زمانی انتقال کالاهای اتحادیه اروپا به شرق متوقف می‌شود و علاوه بر آلمان کدام کشورهای دیگر ممکن است تحت تاثیر این اقدام قرار گیرند. «رومن گولوچنکو»، نخست‌وزیر بلاروس نیز گفت: «دولت رفتار شرکای اروپایی‌مان را زیر نظر دارد و اقدامات مناسبی را که به اقتصاد بلاروس لطمه وارد نکنند، اتخاذ خواهد کرد.»

مسکو نیز در میانه این تحولات تمام‌قد پشت مینسک ایستاده است. کرملین سه‌شنبه گذشته در پاسخ به مسدود شدن بالقوه انتقال کالاهای اتحادیه اروپا به روسیه و چین اعلام کرد: «ایجاد اختلال در زنجیره‌های تامین کالا را نمی‌توان رد کرد و برای به حداقل رساندن چنین مشکلاتی در صورت وقوع، به اقدامات جدی نیاز است.»

رئیس‌جمهوری روسیه روز گذشته (سه‌شنبه) و در جریان دیدار با همتای بلاروسی خود گفت: «مینسک شریک با ثبات ماست و بدهی خارجی‌اش با وجود پاندمی کرونا و تحریم‌های غرب کاهش داشته است.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار با الکساندر لوکاشنکو در سن پترزبورگ و با اشاره به این مساله که بدهی خارجی مینسک دو و نیم درصد کاهش داشته، گفت: «در آغاز این دیدار، مایلم به این نکته اشاره کنم که بلاروس یک شریک با ثبات برای روسیه است.»

لوکاشنکو نیز گفت: «بلاروس به تمامی تعهداتش درباره وام‌های که روسیه برایش تامین کرد، پایبند است. روسیه بسیار جدی از ما حمایت می‌کند.» وی در ادامه از پوتین به خاطر حمایت‌هایی که طی این مدت از بلاروس داشته تشکر کرد.

در همین حال، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت: «پوتین و همتای بلاروسی‌اش قرار است همچنین درباره تلاش‌های غرب برای تضعیف اوضاع در بلاروس، روابط اقتصادی، پروژه‌های مشترک بین مسکو و مینسک و همچنین آمریکا گفت‌وگو کنند.» وی ادامه داد: «عناوین امروز شامل تعاملات تجاری و اقتصادی روسیه و بلاروس، اجرای پروژه‌های مشترک بزرگ و بحث در مورد نحوه کار وزارتخانه‌ها و اداره‌ها در زمینه اجرای دستورالعمل‌هایی است که روسای جمهور دو کشور برای ایجاد یک دولت اتحادیه پیشتر مطرح کرده‌اند. همچنین مسائل بین‌المللی نیز در این گفت‌وگوها مطرح می‌شود.»

با این وجود به نظر می‌رسد که بلاروس همچنان بناست به مسیر فعلی خود ادامه داده و پشت‌گرمی به کرملین نیز عامل دیگری در این زمینه خواهد بود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 21869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =