تأمین‌اجتماعی؛ یاری‌گر شبانه‌روزی وزارت بهداشت

سازمان تأمین‌اجتماعی در دوران همه‌گیری کرونا، دوشادوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همسو با برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه به کمک مردم شتافت و با پذیرش، پایش و درمان بیماران کرونا، نیمی ‌از بار مدیریت این بیماری را در کشور بر دوش کشید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، معمولا با همه‌گیر شدن یک بیماری در کشور، وظیفه رسیدگی و درمان بیماران برعهده وزارت بهداشت قرار دارد. با شیوع ویروس کرونا نیز متولی رسیدگی به بیماران برعهده این وزارتخانه بود؛ اما سازمان تأمین‌اجتماعی همگام با وزارت بهداشت، مراکز درمانی خود را جهت ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا یا مشکوک به این ویروس اختصاص داد؛ آن‌هم در شرایطی که هزینه و بار مالی این خدمات را خود پرداخت کرده است. این سازمان در آغاز همه‌گیری با تشکیل اولین کمیته کشوری بحران با موضوع کرونا در اوایل بهمن‌ماه در ستاد مرکزی، استراتژی مقابله با این بیماری را از دو منظر درون‌سازمانی و برون‌سازمانی پایه‌گذاری، پیگیری و سازوکار ارائه خدمت به بیماران کرونا را از چند منظر پیشگیری، غربالگری و درمان طراحی کرد.

در یک سال و نیم گذشته، خدمات تأمین‌اجتماعی از منظر برون‌سازمانی، همسو با برنامه‌های ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان‌ها پیش رفت؛ زیرا هدف این بود که حوزه درمان سازمان همگام و همراه با سیاست‌های وزارت بهداشت پیش رود. به این ترتیب، همکاری تأمین‌اجتماعی در راستای مبارزه با کرونا در سه قالب «تخصیص مرکز درمانی به بیماران کرونا»، «پذیرش بیماران غیرکرونا» (برای سبک‌سازی سایر مراکز درمانی اختصاص‌یافته برای کرونا) و «پذیرش بیماران کرونا و غیرکرونا» انجام گرفت.

تأمین تجهیزات مورد نیاز درمان کرونا

در ادامه این مسیر، تأمین‌اجتماعی برای رفع نیازهای درمانی بیماران کرونا، تجهیزات لازم مانند دستگاه‌های ونیتلاتور، مخازن اکسیژن، دستگاه کمک تنفسی بای‌پپ، مانیتورهای مجهز به پالس اکسی‌متر، دستگاه اکسیژن‌ساز، تجهیزات حفاظت فردی کارکنان بیمارستان‌ها مانند دستکش، گان، ماسک و... را به طور متمرکز تهیه و در اختیار مراکز قرار داد. افزایش تخت‌های بستری مراکز درمانی از دیگر اقدامات مهم تأمین‌اجتماعی در مسیر این خدمت‌رسانی بود. شناسایی بیماران مبتلا به کرونا از همان بدو ورود در تریاژ اورژانس بیمارستان‌ها انجام و برای درمان به بخش‌های لازم ارجاع داده می‌شود. همچنین در اوج همه‌گیری، اعمال جراحی الکتیو، لغو و در تمامی ‌بیمارستان‌های ملکی، درمانگاه‌های سرپایی و واحدهای اورژانس، کلینیک تنفسی حاد تشکیل شده است. داروهای در تعهد تأمین‌اجتماعی نیز در بخش‌های بستری و سرپایی در دسترس بیماران قرار دارد.

خدمات کرونا در مراکز درمانی سرپایی

علاوه بر مراکز درمانی بستری، بیش از ۳۰۰ مرکز درمانی سرپایی تأمین‌اجتماعی نیز بخشی از بار عظیم درمان بیماران کرونا را عهده‌دار است. به گفته معاون تأمین خدمات درمانی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، تمامی ‌مراکز درمانی سرپایی اعم از شبانه‌روزی، دو شیفت و تک‌شیفت در همه‌گیری کرونا، طبق روال به کار خود ادامه دادند؛ با این تفاوت که مراکز تک‌شیفت به دو شیفت ارتقاء یافتند تا بیماران بیشتری پذیرش شوند. در این مراکز میز غربالگری ایجاد و در صورت شناسایی بیماران کرونا، آن‌ها در مسیر درمان‌های مؤثر به بیمارستان‌ها ارجاع داده شده یا برای قرنطینه در منزل هدایت و راهنمایی می‌شوند.

دکتر سیدمجید صادقی‌راد در این زمینه توضیح داد: «در حوزه درمان تأمین‌اجتماعی برای بیماران مزمن که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، قلبی عروقی و اعصاب ‌و روان هستند، پرونده بیماران مزمن تشکیل شده و این بیماران از معاینات منظم برخوردار بوده و داروهای یک ماهه خود را دریافت می‌کنند؛ اما با شیوع کرونا برای جلوگیری از تردد غیرضروری این بیماران مقرر شده که داروهای مصرفی آن‌ها در مدت دو ماه در اختیارشان قرار گیرد. این شرایط به‌ویژه برای افراد مسن که ریسک ابتلا به کرونا در آن‌ها بیشتر است، اقدامی ‌بسیار پیشگیرانه است. از سوی دیگر، افرادی هم که نیاز به مراجعه حضوری داشتند، ترتیبی اتخاذ شد تا در بدو ورود و در تریاژ مراکز درمانی در مسیر صحیح درمان قرار گیرند و از همان ابتدا از بیماران کرونایی جدا شوند.»

خدمات بیمارستان میلاد در همه‌گیری کرونا

بیمارستان میلاد از جمله مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی است که خدمات ارزنده‌ای به‌ویژه در پیک‌های کرونا به بیماران ارائه داده و به کمک نظام سلامت شتافته است؛ به گونه‌ای که حدود ۱۰ درصد از بیماران کرونایی تأمین‌اجتماعی، تنها در بیمارستان میلاد پذیرش شده که آمار بسیار درخشانی به شمار می‌رود.

به گفته مدیرعامل بیمارستان میلاد، با وجود تعیین سهمیه پذیرش بیماران کرونا برای این مرکز به تعداد ۳۰۰ تخت بستری، اما دو برابر میزان تعیین شده، یعنی بیش از ۶۰۰ تخت بستری برای درمان بیماران کرونا اختصاص یافت و حتی در مواردی ۷۰۰ تخت بستری در اختیار این بیماران قرار داده شد.

دکتر فرهاد حمزه‌زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین افزود: «روزانه حدود ۲ هزار نفر به اورژانس، ۷ هزار نفر به درمانگاه، ۶ هزار نفر به درمانگاه عمومی، هزار نفر به درمانگاه دندانپزشکی، هزار و۵۰۰ نفر به آزمایشگاه و حدود هزار و۵۰۰ نفر برای انجام ام. آر. آی و سی. تی‌اسکن به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند. همچنین روزانه حدود ۲۵۰ عمل جراحی در این بیمارستان انجام می‌شود.»

به گفته او، هزینه درمان بیماران آزاد نیز با تعرفه دولتی محاسبه می‌شد و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ رصد این افراد توانایی پرداخت نداشتند، به صورت رایگان درمان شدند.

خدمات تأمین‌اجتماعی در استان اصفهان

استان اصفهان نیز پس از بیمارستان میلاد رتبه دوم بستری کرونا را به خود اختصاص داد. بیمارستان‌های دکتر شریعتی و دکتر غرضی اصفهان پس از بیمارستان میلاد تهران، بالاترین تعداد بیماران بستری کرونا را به خود اختصاص دادند. با وجود اینکه مجموع تخت‌های فعال سه بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان، دکتر غرضی اصفهان و حضرت فاطمه‌الزهرا (س) نجف‌آباد از کل تخت‌های فعال بیمارستان‌های استان حدود ۱۰ درصد بود اما در دوره شیوع بیماری کرونا، این مراکز بیش از ۱۰ درصد ظرفیت، تخت‌های بستری را به بیماران کرونا اختصاص داد.

به گفته مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان اصفهان، از ابتدای اسفندماه سال ۹۸ تا اواخر خردادماه امسال، تعداد ۱۳ هزار و ۴۳۹ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی استان بستری شدند.  

دکتر علی اعتصام‌پور در گفت‌وگو با ما تصریح کرد: «از آغاز همه‌گیری، ابتدا بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی حضرت فاطمه‌الزهرا (س) و بیمارستان دکتر غرضی اصفهان و سپس بیمارستان دکتر شریعتی به عنوان مرکز ریفرال بیماران بستری کرونا در نظر گرفته شد.»

به این ترتیب، مشاهده می‌کنیم که تأمین‌اجتماعی اصفهان با ستاد استانی مدیریت کرونا که با مسئولیت استاندار اصفهان و مشارکت دانشگاه علوم‌پزشکی و مسئولان حوزه بهداشت تشکیل شد، همکاری تنگاتنگی داشته است. بر اساس گفته‌های اعتصام‌پور، بیمارستان حضرت فاطمه‌الزهرا (س) با ظرفیت ۱۴۰ تخت فعال و نیز بیمارستان دکتر غرضی اصفهان با ظرفیت حدود ۲۲۰ تخت به طور کامل به عنوان مرکز ریفرال بیماران بستری کرونا لحاظ شد. همچنین یک بخش با ظرفیت حدود ۳۴ تخت در بیمارستان دکتر شریعتی به عنوان بخش کرونا اختصاص یافت.

او در زمینه خدمات تأمین‌اجتماعی در بخش سرپایی استان نیز گفت: «در بخش درمان سرپایی تأمین‌اجتماعی نیز از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه سال ۹۸، تعداد ۲۷ پلی‌کلینیک و درمانگاه با آمادگی کامل و بر اساس موازین پروتکل‌ها، خدمات سرپایی مورد نیاز مراجعه‌کننده‌ها و نیز بیماران کرونا را پوشش دادند.»

خدمات سایر استان‌ها به بیماران کرونا

در عین‌ حال مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی سایر استان‌ها نیز خدمات مشابهی را به بیماران کرونا ارائه دادند. در استان اردبیل پذیرش روزانه بیش از ۱۰۰ بیمار کرونایی در اوج همه‌گیری در مراکز درمانی این استان رخ داد و بیمارستان سبلان اردبیل یکی از بیمارستان‌های معین در سطح استان برای پذیرش بیماران کرونا فعالیت می‌کند.

مدیر ‌درمان تأمین‌اجتماعی استان اردبیل در این زمینه گفت: «همزمان با شیوع بیماری کرونا، بیش از ۱۶ هزار نفر در سطح مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان مورد شناسایی و غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد حدود  هزار و ۸۰۰ نفر به عنوان بیمار کرونا تشخیص داده شدند. از این تعداد بیمار هزار و ۴۲۰ نفر در بخش‌های بیمارستان سبلان برای ادامه درمان بستری شدند که خوشبختانه ۸۷ درصد آن‌ها با بهبودی حال عمومی ‌از بیمارستان ترخیص شدند.»

دکتر قادر برجی ادامه داد: «در صورت جهش دوباره کرونا با توجه به اینکه همکاری مجموعه مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان با دانشگاه علوم پزشکی استان بسیار مناسب و درخور توجه است، این آمادگی وجود دارد تا همچنان خدمات مناسبی به بیماران ارائه شود. خوشبختانه تاکنون حدود ۹۰ درصد از بیماران با بهبود حال عمومی ‌از بیمارستان ترخیص شده‌اند.»

در آذربایجان شرقی نیز تمامی ‌۱۵ درمانگاه تابعه این مدیریت در زمینه پذیرش، غربالگری و درمان بیماران کرونا فعالیت دارند.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی این استان در این باره به آتیه‌آنلاین گفت: «در بیمارستان عالی‌نسب، ۸۵ تخت عادی و ۱۰ تخت ویژه و در بیمارستان ۲۹ بهمن، ۲۵ تخت عادی و ۶ تخت ویژه به صورت فعال و کامل برای بیماران کرونا اختصاص یافته است.»

دکتر سید اسماعیل مقدس‌پور اظهار کرد: «از ابتدای همه‌گیری تا اوایل خردادماه امسال تعداد ۳ هزار و ۳۲۷ بیمار در بیمارستان عالی‌نسب بستری شده‌اند که ۲ هزار و ۳۸۳ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. همچنین در بیمارستان ۲۹ بهمن، هزار و ۴۰۹ بیمار بستری شده و هزار و ۲۵۳ بیمار بهبود یافته‌اند.»

در استان چهارمحال و بختیاری، ۱۷ درصد بستری‌های کرونای استان در بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام علی (ع) شهرکرد انجام شده است.

به گفته مدیر ‌درمان تأمین‌اجتماعی چهارمحال و بختیاری از آغاز همه‌گیری کرونا حدود هزار و ۳۹۰ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان امام‌ علی (ع) بستری شده‌اند که این میزان ۱۷ درصد تعداد بستری‌شدگان کل استان را تشکیل می‌دهد. همچنین ۸۸ درصد این بیماران بهبود یافته‌اند و میزان مرگ‌ومیر ۷ درصد بوده است.

دکتر محمود فروزنده افزود: «با شدت یافتن بیماری کرونا تعداد تخت‌های بستری این بیماران به ۸۰ تخت افزایش یافت که این میزان حدود ۱۴ درصد تخت‌های بستری کرونا استان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن، تعداد بخش‌های بستری کرونا به سه بخش افزایش یافت و نیز کلینیک تنفسی ویژه بیماران کرونا ایجاد شد.»

در استان خراسان رضوی نیز هر سه بیمارستان تأمین‌اجتماعی استان و نیز تمامی ‌مراکز درمانی سرپایی در خدمت این بیماران قرار دارند و حتی بیمارستان فارابی به عنوان ریفرال کرونا خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: «در سطح بستری، بیمارستان فارابی به عنوان ریفرال کرونا فعالیت دارد و بیمارستان‌های ۱۷ شهریور و رازی نیز پذیرای بیماران کرونا هستند. در سطح سرپایی نیز تمامی‌ مراکز این بیماران را پذیرش کرده و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.»

دکتر حمید داستانی افزود: «تا اواخر اردیبهشت‌ ماه امسال، تعداد ۲۹ هزار و ۸۶۶ بیمار کرونا در مراکز سرپایی پذیرش و تحت درمان قرار گرفته‌اند و تا این مدت ۷ هزار و ۱۱۶ بیمار در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی بستری شدند که خوشبختانه ۵ هزار و ۸۷۷ نفر بهبود یافته که ۵/۸۲ درصد بیماران کرونا را شامل می‌شود.»

در خراسان شمالی نیز مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی این استان با استفاده از تمام ظرفیت درمان به کمک مردم شتافت.

مدیر ‌درمان تأمین‌اجتماعی خراسان شمالی اعلام کرد که از آغاز همه‌گیری تا اواخر خردادماه، تعداد هزار بیمار کرونا در بیمارستان ثامن‌الائمه بستری شدند که ۳/۸۷ درصد بهبودی خود را به دست آورده و ۹ درصد به سایر مراکز درمانی منتقل شدند.

دکتر جلال جهان‌نیا افزود: «این مدیریت با فراهم کردن امکانات درمانی لازم در شرایط همه‌گیری، خدمات درمانی مناسبی را به بیماران ارائه داده و با پایش تمامی ‌مراجعه کننده‌ها به مراکز درمانی، از بدو ورود، آن‌ها را در مسیر درمان مؤثر قرار می‌دهد.»

در استان سمنان نیز هشت مرکز درمانی سرپایی و یک بیمارستان ملکی تأمین‌اجتماعی در خدمت بیماران کرونا قرار دارند. از سوی دیگر، بسیاری از بیماران اورژانسی ۱۱۵ به بیمارستان شفا ارجاع داده می‌شوند.

مدیر ‌درمان تأمین‌اجتماعی سمنان از آمادگی مراکز درمانی این استان برای پذیرش بیماران در پیک پنجم خبر دارد و افزود: «در حال حاضر با تخصیص یک بخش بیمارستانی و جداسازی بخش کرونا از سایر بخش‌ها، بیمارستان شفا مانند گذشته آماده پذیرش بیمار و خدمت‌رسانی به صورت ایمن است.» دکتر سیدمجتبی اکرم اظهار کرد: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا اواخر خردادماه ۱۵ هزار و ۸۶۸ نفر به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۹۴۷ بیمار در بخش کرونا بستری شدند و ۹۲ درصد بیماران بستری، بهبودی خود را به دست آورده‌اند.»

نویسنده: سلاله صدرایی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 21831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =